تلگرام بازار ورزش

فینال لیگ قهرمانان یا سوپر باول: کدام‌یک بزرگ‌تر است؟

فینال لیگ قهرمانان اروپا یکی از محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی جهان است. اما یک تک‌رویداد ورزشی دیگر هست که حتی از آن هم به لحاظ درآمدزایی بزرگ‌‌تر است: «سوپر باول» یا دیدار نهایی لیگ فوتبال آمریکایی

والا یزدانی

فینال لیگ قهرمانان اروپا برای فوتبال‌دوستان حسن ختام تمامی رقابت‌های فوتبالی در سرتاسر دنیاست. مسلماً فینال لیبرتادورس، فینال لیگ قهرمانان آسیا و دیگر مسابقات باشگاهی اهمیت خاص خود را برای قاره‌های خود دارند اما هیچ کدام نمی‌توانند حجم توجه فینال لیگ قهرمانان اروپا را به خود اختصاص دهند. حضور بهترین ستاره‌های دنیای فوتبال در اروپا، درآمد فراوان و سطح بالای این مسابقات این فینال را به مسابقه‌ای فراتر از دیگر مسابقات فوتبال باشگاهی تبدیل می‌کند.

 

شاید تنها تک مسابقه‌ فینالی که بتواند با این رقابت برابری کند، فینال لیگ فوتبال امریکایی معروف به سوپرباول (Super Bowl) باشد. مسلماً فینال لیگ ملی هاکی (NHL) یا فینال لیگ ملی بسکتبال (NBA) امریکا برای علاقه‌مندانشان در سرتاسر دنیا و با توجه به اینکه در بالاترین سطح ممکن در کل دنیا انجام می‌شوند، اهمیت بسیار زیادی دارند اما این دو مسابقه به دلیل ساختار برگزاری‌شان ( ۷ مسابقه رو در رو برای مشخص شدن قهرمان بین فینالیست‌ها برگزار می‌شود) محور مقایسه این مطلب نیستند. تک مسابقه‌ای بودن سوپرباول و لیگ قهرمانان اروپا این دو را معیار قیاس قرار می‌دهد: فوتبال در برابر فوتبال امریکایی. ولی سؤال اصلی اینجاست که کدامیک از این دو مسابقه خاستگاه طرفداری بیشتری دارند؟ کدامیک از این مسابقات درآمدزایی بیشتری دارند؟

 

از لحاظ میزان محبوبیت و تعداد تماشاگران فینال لیگ قهرمانان به مراتب جلوتر از سوپرباول است. در شرایطی که بیش از ۳۵۰ میلیون نفر فینال فوتبالی اروپا را تماشا می‌کنند ( بالاترین آمار به سال ۲۰۱۳ و میان بایرن مونیخ-بروسیا دورتموند با ۳۶۰ میلیون تماشاگر باز می‌گردد)، این عدد برای سوپرباول حدود ۱۵۰ میلیون نفر است. ۲۰۰ کشور فینال لیگ قهرمانان را تماشا می‌کنند و این در حالی است که این عدد برای فینال فوتبال امریکایی حدود ۱۸۰ میلیون نفر است.

جدای از میزان تماشاچی، محبوبیت ستارگان فوتبال و خود لیگ قهرمانان در شبکه های اجتماعی از NFL بیشتر است. کریستیانو رونالدو و جان لوییجی بوفون که در فینال امشب میان رئال مادرید و یوونتوس، ستاره‌ تیم‌هایشان محسوب می‌شوند، هر کدام محبوبیت خاص خودشان را دارند. صفحات رسمی رونالدو در فیسبوک و اینستاگرم، به ترتیب نزدیک ۱۲۲ میلیون و ۱۰۲ میلیون لایک و دنبال‌کننده دارد و این عدد برای بوفون نزدیک ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۳٫۶ میلیون است. این در شرایطی است که تام بریدی، ارزشمندترین بازیکن NFL در سال ۲۰۱۵ و بازیکن نیوانگلند پتریوتز در فیسبوک و اینستاگرم به ترتیب حدود ۴ میلیون و ۴۱۲ هزار لایک و ۲٫۴ میلیون نفر دنبال کننده دارد. این آمار برای وان میلر، بهترین بازیکن سال ۲۰۱۶ باشگاه دنور برانکوز اصلاً جذاب نیست. او تنها در فیسبوک صفحه رسمی دارد که حدود ۱۶۴ هزار لایک دارد. خود NFL در فیسبوک و اینستاگرم به ترتیب حدود ۱۶ میلیون و ۳۸۰ هزار و ۹٫۴ میلیون لایک و دنبال کننده دارد. این عدد برای صفحه لیگ قهرمانان اروپا در فیسبوک و اینستاگرم به ترتیب حدود ۶۲ میلیون و ۹۸۸ هزار لایک و ۱۴٫۳ میلیون لایک است.

با این حال، وقتی بحث به بعد درآمدزایی و سرگرمی می‌رسد، سوپرباول به مراتب از لیگ قهرمانان اروپا و به لطف غول‌های رسانه‌ای چون CBS، NBC و فاکس جلوتر است. در حالی که لیگ قهرمانان ۱٫۶ میلیارد دلار درآمد رسانه‌ای دارد، سوپرباول با ۳ میلیارد دلار نزدیک به دو برابر همتای فوتبالی‌اش درآمد دارد.



BAZAR VARZESH