تلگرام بازار ورزش

کناره‌گیری به خاطر «اسپانسر»

 

مشکلات پرسپولیس با حامی مالی پیامکی بحث‎برانگیز خود استعفای علی‌اکبر طاهری سرپرست این باشگاه و بعد تکذیب وزارت ورزش را در پی داشت.

 

بازار ورزش: مدت‌هاست که باشگاه پرسپولیس با شرکت «نگاه‌پردازان امین سیما کیش» شرکتی که به عنوان کارگزار میان همراه اول و باشگاه، مجری اجرایی سامانه پیامکی ۳۰۹۰ است، مشکل دارد. آن طور که برخی سایت‌های خبری گزارش داده‌اند، پرسپولیس حدود ۲۱ میلیارد تومان از حامی مالی خود طلبکار است اما سامانه مزبور، همان طور که استقلال و تراکتورسازی در اقدامی عجیب مطالبات خود را بخشیدند، توقع مشابهی از پرسپولیس دارد. اما علی اکبر طاهری، سرپرست باشگاه پرسپولیس در نامه‌ای به حامی مالی باشگاه اعلام کرده با توجه به تصفیه حساب نکردن، زمینه‌ای برای تداوم همکاری وجود ندارد.

 

برخی از منابع خبری نوشته‌اند که محمدرضا داورزنی، معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش اصرار به تمدید این قرارداد دارد و همین محل اختلاف بین سرپرست باشگاه پرسپولیس و معاون وزیر ورزش است. گفته می‌شود دلیل اصرار داورزنی به تداوم همکاری پرسپولیس با این سامانه پیامکی، روابط نزدیک او با مدیریت شرکت مجری آن است. اما خود داورزنی دخالت‌اش در این قرارداد را تکذیب می‌کند. او به سایت «ورزش سه» گفت: «موضوع اسپانسرینگ باشگاه پرسپولیس و استقلال از نظر حقوقی و مسائل بین طرفین و ادامه همکاری یا فسخ قرارداد ارتباط مستقیمی با من ندارد و من مساله فشار به مدیر باشگاه پرسپولیس را تکذیب می کنم. بنده نه حسابرس هستم و نه وکیل و دوستان اگر هم اختلاف نظری هم دارند باید در تعامل فی مابین این مشکل را حل کنند نه اینکه حرف‌ها را به فضای مجازی یا رسانه‌ها ببرند. از آنها خواهش دارم که توپ را به زمین ما نیندازند  چون ما دنبال آرامش و ایجاد شرایط مناسب برای باشگاه‌ها هستیم.»

 

واقعیت آن است که مجری سامانه پیامکی ۳۰۹۰ طی فصل اخیر درآمد خوبی از نام پرسپولیس کسب کرده اما مطالبات باشگاه را پرداخت نکرده است. به گزارش ایسنا، حال مدیران باشگاه قصد دارند پس از فسخ قرارداد خود با این شرکت، از طریق شرکت دیگری از سامانه هواداری خود درآمدزایی کنند و به همین خاطر است که از هواداران خواسته‌اند به عضویت خود در این سامانه ادامه بدهند. تعداد زیادی از هواداران به امید کمک به باشگاه محبوب خود عضو این سامانه هواداری شده‌اند تا بلکه بتوانند باری از دوش پرسپولیس بردارند اما پول‌های آنها که به صورت نقدی روی قبض تلفن همراه‌شان آمده و یا از شارژشان کم شده به جای آن که در حساب باشگاه باشد در اختیار اسپانسر باشگاه قرار گرفته و در مقابل باشگاه هم نتوانسته این پول‌ها را وصول کند.

 

«اسپانسر» بحث‌برانگیز

 

عدم شفافیت مالی سامانه‌های پیامکی، بارها با انتقاد رسانه‌ها و هواداران مواجه شده است. سوالاتی از این قبیل که درآمد واقعی این سامانه‌ها چقدر است؟ و اینکه اگر سود کافی نبرده‌اند تا به تعهدات خود عمل کنند، چرا همچنان ساعت‌ها برنامه تبلیغاتی در صداوسیما را به خود اختصاص می‌دهند.

علاوه بر آن از نگاه کارشناسان اسپانسرینگ دانستن مدل قرارداد بین سامانه پیامکی با باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال نیز جای سوال است. چون بیش از آن که این سامانه و شرکت مجری‌اش حامی مالی باشگاه باشند، بیشتر یک بستر جمع‌آوری اعانه از هواداران‌اند. هر چند در این قراردادها همین مدل قرارداد هم درست اجرا نشده و منجر به این اختلافات شده است.



BAZAR VARZESH