تلگرام بازار ورزش

یک روز نایک یک روز آدیداس

غیر از سال‌‌های اولیه درخشش‌اش در آژاکس که زلاتان ایبراهیموویچ کفش‌های پوما، یکی از غول‌های پوشاک و تجهیزات ورزشی آلمانی را به پا می‌کرد، همه ایبرا را با کفش‌های نایکی، ابرکمپانی امریکایی به یاد دارند.

فیلم‌های کوتاه تبلیغاتی جالب او در کنار اریک کانتونا، رونالدوی برزیلی و رونالدوی پرتغالی برای نایک همیشه جزو پربازدیدترین ویدئوهای تبلیغاتی می‌شد و سوپراستار سوئدی را به یکی از بزرگ‌ترین ورزشکاران این شرکت تبدیل کرده بود.

ایبراهیموویچ هنوز هم در لیگ برتر انگلیس، با کفش‌های سایز ۴۷ نایک دیده می‌شود. از «مرکوریال سوپرفلای V» با رنگ سفید و صورتی گرفته تا کفش‌های سبز فسفری با یک لوگوی بزرگ نایک طوسی که رویش حک شده بود.

تفاوت اما اینجاست که در بسیاری از بازی‌های منچستریونایتد در این فصل، او با کفش آدیداش هم دیده شده.

در حقیقت ایبرا امسال به دفعات کفش آدیداس به پا کرد. در اوایل سال جدید میلادی خبر رسید روابط او با نایک چند ماهی است خراب شده و قراردادی بین این دو جاری نیست.

حتی در یورو ۲۰۱۶، ایبرا در زمین مسابقات با کفش نایک دیده می‌شد اما سر تمرین داشت بند کفش‌های آدیداسش را سفت می‌کرد.

جالب‌ترینش هم در جام اتحادیه فوتبال انگلیس، سر بازی تیمش با منچسترسیتی بود. او نیمه اول را با کفش نایک بازی کرد و در نیمه دوم با کفش آدیداس در زمین دیده شد.

ایبراهیموویچ با کفش نایکی در منچستریونایتد

حضور او با کفش‌های آدیداس مقابل روستوف در لیگ اروپا هم کار را به جایی رساند که دیگر این که او در بازی بعدی چه کفشی پایش می‌کند تبدیل شد به سوال اصلی بسیاری از هوادارانش.

این بلاتکلیفی احتمالا عمدی البته دارد به یک اپیدمی تبدیل می‌شود. روملو لوکاکو، مهاجم اورتون نیز دیگر ستاره لیگ برتر است که بدون قرارداد برای کفش‌هایش دارد بازی می‌کند. او هم در این فصل چه در بازی‌های باشگاهی و چه در بازی‌های تیم ملی کشورش بلژیک هم با کفش آدیداس دیده شده و هم با کفش نایک. مسئله او البته با زلاتان فرق دارد. لوکاکو با توجه به درخشش غیر قابل وصفش در اورتون، مطمئن است پایان فصل با یک قرارداد دلچسب مسیرش را به سمت یک باشگاه بزرگ انتخاب می‌کند و چون هیچ شرکتی وجود ندارد که برای یک فصل با او قرارداد ببندد، ترجیح داده فعلا خودش پول کفش‌هایش را بخرد و فصل بعد با توجه به اسپانسر باشگاهش، قراردادش را انتخاب کند.

همین الان در لیگ برتر انگلیس هم این احتمال وجود دارد که او راهی چلسی شود که اگر این اتفاق بیفتد، با توجه به این که اسپانسر فصل بعد چلسی نایک است، او با نایک قرارداد ببندد و اگر برود به یونایتد، با توجه به لوگوی آدیداس روی سینه سمت راست پیراهن این تیم، او کفش آدیداس خواهد پوشید.

دلیلش هم این است که اگر اسپانسر شخصی یک بازیکن با اسپانسر تیمش یکسان باشد، درآمد قابل توجه بیشتری در تبلیغات ترکیبی تیمی وجود خواهد داشت.

فرض کنید اگر مسی در بارسلونا نایک می‌پوشید و رونالدو در رئال مادرید آدیداس.

قصه ایبرا هم به همین ترتیب است. شاید آدیداس بعد از گرفتن «شیاطین سرخ» از نایک، حالا در جنگ سر یکی از باارزش‌ترین ورزشکاران دنیا هم از رقیب امریکایی‌اش پیش بیفتد.

 



BAZAR VARZESH