تلگرام بازار ورزش

ورود مالیات لوکس به فوتبال اروپا

در فوتبال اروپا، به خصوص در لیگ‌هایی نظیر لیگ برتر انگلیس، بوندسلیگا و … که اهم درآمد باشگاه‌ها از فروش حق پخش تلویزیونی و … به صورت متمرکز در اختیار متولی لیگ قرار می‌گیرد و سپس بر اساس ارزش باشگاه و عملکردش بین همه باشگاه‌ها تقسیم می‌شود، شکاف عمیقی بین تیم‌ها دیده نمی‌شود. هرچند ورود سرمایه‌داران عرب و روس به این لیگ‌ها تعادل را کمی به هم زده است، اما همچنان فاصله تیم‌ها با فاصله ایجاد شده بین رئال مادرید و بارسلونا با سایر تیم‌های لالیگا که درآمد غیرمتمرکز است و مستقیما به خود تیم‌ها تعلق می‌گیرد قابل قیاس نیست.

با این حال آلکساندر سفرین، رییس یوفا به باشگاه‌هایی که اهل ولخرجی در بازار نقل و انتقالات هستند هشدار داده که ممکن است به زودی مشمول قانون مالیات لوکس شوند تا دست کم تعادل بین تیم‌های لیگ قهرمانان اروپا یا لیگ اروپا حفظ شود.

به گزارش گاردین، رییس اسلوانیایی یوفا هرچند دقیقا مشخص نکرده این سیستم چطور کار خواهد کرد اما انتظار می‌رود قانونش درست مثل لیگ بیسبال امریکا پیاده شود:«ما در حال بررسی مکانیسم‌های جدیدی نظیر مالیات‌های لوکس در موارد خاصی مثل محدودیت‌هایی در خرید بازیکنان هستیم تا جلوی تراکم بازیکن توانا در تنها چند تیم خاص را بگیریم. هدف ما این است که بازار نقل و انتقالات به بهترین شکل ممکن فعالیت کند. در حال حاضر این خطر فوتبال را تهدید می‌کند که هرمی به وجود بیاید و فقط تیم‌های نوک هرم آزادانه قدرتنمایی کنند».



BAZAR VARZESH