تلگرام بازار ورزش

فن‌آوری آلمانی برای تشخیص گل‌های جام جهانی

شرکت آلمانی «گل‌کنترل» که دو ماه پیش از فیفا مجوز گرفت، در جام جهانی برزیل فن‌آوری تشخیص عبور توپ از خط دروازه را عرضه خواهد کرد.

 

فن‌آوری این شرکت تابستان امسال در جام کنفدراسیون‌ها با موفقیت تست شد و حالا سال آینده در استادیوم‌های جام جهانی نیز نصب خواهد شد.

فیفا بعد از آزمایش موفق سیستم این شرکت در جام کنفدراسیون‌ها، دو ماه پیش با نگاه به جام جهانی اعلام کرد: «البته در جام کنفدراسیون‌ها صحنه‌ بحث‌برانگیزی در مورد عبور توپ از خط دروازه پیش نیامد، اما این سیستم تمام شرایط فیفا را برآورده کرد و همه ۶۸ گل در این مسابقات را به درستی نشان داد. علاوه بر آن داوران هم از این سیستم کاملاً راضی بودند.»

 

فن‌آوری شرکت «گل‌کنترل» در جام جهانی باشگاه‌ها در مراکش نیز به کار برده شد. اما پیش از استفاده در مراکش و برزیل، این سیستم در تک تک استادیوم‌های جام جهانی نصب و آزمایش می‌شود. این تست‌ها توسط یک موسسه آزمایش مستقل انجام خواهد شد.

 

در این فن‌آوری هفت دوربین از هر دروازه ۵۰۰ قاب در ثانیه (دو گیگابایت) فیلم می‌گیرند. این داده توسط فیبر نوری به ۱۵ کامپیوتر انتفال داده می‌شود. در نهایت داور روی ساعت مچی‌اش پیام دریافت خواهد کرد که توپ وارد دروازه شده یا نه.

 

خبر اعلام موافقت  فیفا در ماه آوریل با تجهیز کردن استادیوم‌های جام کنفدراسیون توسط این شرکت آلمانی با وجود رقبایی که داشت، غیرمنتظره بود. برای اولین بار بود که در یکی از رویدادهای فیفا از یک فن‌آوری استفاده می‌شود. به گفته ژروم والک، دبیر کل فیفا هزینه تجهیز کردن استادیوم‌های جام کنفدراسیون‌ها ۲٫۱ میلیون یورو بود. دوربین‌های نصب‌شده هم قرار است بعد از جام جهانی در دوازده استادیوم باقی بمانند.

 

اطمینان برای داوران

 

هر چند در جام کنفدراسیون‌ها صحنه‌های بحث‌برانگیزی وجود نداشت، اما کاربرد این سیستم به تشخیص گلزن گل اول ایتالیا در بازی‌ رده‌بندی مقابل اروگوئه کمک کرد. تازه بعد از پردازش نتایج این برنامه کامپیوتری بود که مشخص شد داویده آستوری گل را در نهایت وارد دروازه کرده است.

هاوارد وب، داور معروف بریتانیایی نیز از این فن‌آوری خط دروازه بسیار راضی بود: «سیستم گل‌کنترل قابل‌اتکا است. ما اعتماد زیادی به این سیستم داریم. آخر سر باز هم این ما‌ایم که تصمیم می‌گیریم، اما این سیستم به ما اطمینان می دهد.»

 

مسئولین فیفا مخالف سال‌ها در برابر استفاده از فن‌آوری مقاومت کردند. اما بازی آلمان و انگلیس در مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی که آلمان در آن چهار بر یک پیروز شد اما داور گل صددرصد فرانک لمپارد را نگرفت، جو را در فیفا تغییر داد. بعد از آن بود که به یک‌باره سپ بلاتر استفاده از تکنولوژی را «یک ضرورت» خواند.

 



دیدگاهی وجود ندارد. شما می‌توانید از طریق فرم ذیل، اولین دیدگاه این نوشته را درج کنید. 👇

نظر خود را بنویسید

شما باید برای ارسال دیدگاه به این نوشته در سایت یا بلاگ وردپرس ثبت نام کرده باشید

BAZAR VARZESH