تلگرام بازار ورزش

درهای بسته درآمدزایی در فوتبال ایران

روزی که استقلال خبر هیجان‌زده کف درآمد ۵۰۰ میلیاردی را اعلام کرد، روشن بود که از یک درآمد تضمین‌شده حرف نمی‌زند، اما قدم استقلال برای یافتن مسیرهای شناخته‌شده درآمدزایی از بدیهیات و در فوتبال ایران تحسین‌برانگیز است.

 

استقلال در آن درآمد فرضی، تبلیغات محیطی را نیز در نظر گرفته است اما قابل پیش‌بینی بود که سازمان لیگ از تمام انحصارهایش، حتی در مواردی که خلق‌کننده درآمدی چشمگیر نیست، دفاع می‌کند. استقلال و سازمان لیگ جدالی قدیمی را در اخبار جدید بازسازی می‌کنند.

 

فقط تبلیغات محیطی نیست که سالهای سال در اختیار سازمان لیگ است، بلکه حق پخش اینترنتی نیز مورد دیگری است که به رغم عقد قرارداد، برای باشگاه‌ها درآمدی پدید نیاورد. سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال طی دست‌کم یک دهه گذشته که بحث حق پخش تلویزیونی بیش از گذشته مطرح بوده، هرگز مذاکره‌کننده خوبی با صدا و سیما نیز نبودند. ناگفته نماند که مذاکره‌کننده خوب و حرفه‌ای هم در مذاکره با صدا و سیما به نتیجه‌ای نمی‌رسید.

 

با واگذاری فرصت تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها، فاصله‌ای که بین درآمد باشگاه‌های پرطرفدار و دیگران ایجاد می‌شود، در اقتصاد فوتبال بدیهی است و لازم نیست بر سر آن چانه‌زنی راه بیفتد. این استدلال که باید باشگاه‌های کوچک هم با فرمول توزیع این درآمد حمایت شوند، وقتی سازمان لیگ هرگز موفق به ایجاد درآمدی چشمگیر حتی در مقیاس گردش مالی باشگاه‌های کوچک نشده، اعتباری برای بحث ندارد.

 

اعتراض پرسپولیس که لازم نبود بیانیه‌ای با متن خشن باشد، بیراه نیست. در واقع اعتراض هم نیست و فقط با نگارش و نگاه غلط به اعتراض تبدیل شده است. پرسپولیس حق دارد حامی منافع خود باشد و اگر سازمان لیگ به توافقی برای واگذاری حق تبلیغات محیطی به باشگاه استقلال برسد، باید این توافق تازه را با پرسپولیس و هر باشگاه دیگری نیز داشته باشد.

 

این شیوه که باشگاه‌ها صاحب فرصت تبلیغات محیطی باشند، می‌تواند باشگاه‌ها را وادار به فعالیت بیشتر در زمینه تجاری کند. اما واگذاری این پروژه به کارگزار که در فوتبال ایران مرسوم شده، در واقع برون‌سپاری کاری است که باشگاه باید از پس انجامش بربیاید اما مدیران عادت به کار کردن ندارند.

 

چه بسا باشگاه‌هایی باشند که این فرصت مستقل را نخواهند چون چندان درآمدی برای آنها خلق نمی‌کند. مثلا باشگاه پیکان باید دور تا دور زمین خود در ورزشگاهی که هرگز تماشاگر ندارد، لوگوی کارخانه مالک خود را نمایش دهد و بازیکنان و داوران، تبلیغات محیطی اتومبیل‌های انحصاری‌اش را تماشا کنند.



BAZAR VARZESH