تلگرام بازار ورزش

اعداد وحشت در بارسا

بعد از جدایی و حالا ابعاد تازه‌ای از بحران اقتصادی؛ حقوق بازیکنان باید به خاطر بدهی سنگین بارسلونا و کاهش ضروری هزینه‌ها کسر شود.

 

بازار ورزش: خوان لاپورتا، رییس جدید اف‌ث بارسلونا روز گذشته آماری جدید از وضعیت مالی بغرنج این باشگاه ارائه داد. به گفته او بارسا تا ۳۰ ژوئن ۱٫۳۵ میلیارد یورو بدهی دارد. بدین ترتیب بدهی‌‌های بارسا بسیار بیشتر از آن است که تا کنون تصور می‌شد. پیش از صحبت از ۱٫۱ میلیارد یورو بدهی بود. علاوه بر آن باشگاه فصل گذشته به میزان حیرت‌انگیز ۴۶۸ میلیون یورو ضرر کرده است. به گفته لاپورتا تنها ۹۱ میلیون یوروی آن به خاطر پیامدهای همه‌گیری بیماری کوید در اقتصاد ورزش بوده است.

 

بارسلونا تنها با دریافت یک وام ۵۹۵ میلیون یورویی از بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی گولدمن ساکس از ورشکستگی نجات پیدا کند و برخی از بدهی‌هاش را صاف کند.

 

علت اصلی این حجم زیان و بدهی، پرداخت دستمزدهای سرسام‌آور در سال‌های گذشته به بازیکنان است. بنا بر گزارش مالی لاپورتا، باشگاه ۶۷۱ میلیون یورو بابت حقوق بازیکنان هزینه کرده است که ۱۰۳ درصد درآمدهای عملیاتی باشگاه است. نسبت مطلوب دستمزد بازیکنان به درآمدهای عملیاتی یک باشگاه در اقتصاد ورزش حداکثر ۷۰ درصد است. قوانین داخلی «بازی جوانمردانه مالی» لالیگای اسپانیا هم همین درصد را به عنوان استاندارد قابل قبول برای باشگاه‌های دسته اول و دوم تعیین کرده است.

 

لیونل مسی که به عنوان بازیکن آزاد به پاری سن ژرمن رفت و درآمدی برای بارسا نداشت، فشار قابل توجهی را از روی لیست حقوق بارسا برمی‌دارد. اما در حال حاضر این نسبت همچنان بالای ۹۰ درصد است. هدف بارسا به گفته لاپورتا این است که این نسبت را به ۶۵ تا ۷۰ درصد کاهش دهد.

حالا جرار پیکه، سرخیو بوسکتس، جوردی آلبا و سرگی بوسکتس، چهار بازیکن کلیدی بارسلونا اعلام آمادگی کرده‌اند که حاضرند از بخشی از دستمزد خود بگذرند تا به باشگاه‌شان کمک کنند. با کمک آنها ممکن است ۲۰۰ میلیون یورو دیگر از هزینه‌های دستمزد بارسا کاسته شود.

 

لاپورتا به سلف خود بارتومئو هم طعنه زد و گفت او «میراث وحشتناکی» را از خود به جا گذاشته است. روزنامه ورزشی «اسپورت» چاپ بارسلون هم نوشت: «بارتومئو یک ویرانه از بارسا را باقی گذاشته.»



BAZAR VARZESH