تلگرام بازار ورزش

«سوپرلیگ» اروپا تغییر شکل می‌دهد؟

بعد از مقاومت شدید هواداران، بازیکنان و فشار فدراسیون‌ها و دولت‌ها شش باشگاه انگلیسی از سوپرلیگ اروپا کنار کشیدند. با وجود این مسئولین این لیگ تسلیم نشده‌اند و حالا اعلام کرده‌اند که در این پروژه تجدیدنظر خواهند کرد.

 

بازار ورزش: سوپرلیگ اروپا تنها دو شب بعد از راه‌اندازی، با خروج همه باشگاه‌های انگلیسی، سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما گام‌های مناسبی را در نظر خواهیم گرفت، تا شکل پروژه را تغییر دهیم. ما یک رقابت اروپایی جدید پیشنهاد می‌کنیم، چون سیستم کنونی کار نمی‌کند.»

 

در ادامه این اطلاعیه آمده است: «ما مطمئن‌ایم که پیشنهاد ما کاملاً مطابق با مقررات و قوانین اروپا است.»

 

البته با کناره‌گیری شش باشگاه لیگ برتر انگلیس یعنی آرسنال، منچستر یونایتد، لیورپول، چلسی، منچستر سیتی و تاتنهام بعد از فشار شدید هواداران، بازیکنان و نهادها، مشخص نیست چه کسانی پشت این پروژه باقی می‌مانند. شب گذشته اد وودوارد، نایب رییس باشگاه منچستر یونایتد که مغر متفکر و نیروی اصلی پشت سر پروژه سوپرلیگ هم اعلام کرد که تا پایان سال میلادی از سمت‌اش کناره‌گیری می‌کند.

 

دو باشگاه اسپانیایی بارسلونا و اتلتیکو مادرید هم به نوشته رسانه‌ها در آستانه کناره‌گیری‌اند. اینتر میلان هم از قرار معلوم دیگر علاقه‌ای به شرکت در این لیگ ندارد. به این ترتیب از میان ۱۲ باشگاهی که قرار بود «اعضای موسس» سوپرلیگ باشند، تنها آث میلان، رئال مادرید و یوونتوس تورین باقی مانده‌اند. به نظر می‌رسد که با این حساب این پروژه بحث‌برانگیز که داشت باعث یک دودستگی شدید در فوتبال اروپا می‌شد، دیگر مطرح نیست و خیلی زود از میان رفته است.

 

سوپرلیگ اروپا با انتشار اطلاعیه توسط این ۱۲ باشگاه یکشنبه شب اعلام موجودیت کرد. لیگی که گفته می‌شود بانک آمریکایی جی‌پی مورگان به عنوان سرمایه‌گذار پشت سرش بود و قرار بود در رقابت با لیگ قهرمانان اروپا، مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی یوفا برگزار شود.

 

بعد از آن یوفا و فیفا شدیداً از این باشگاه‌ها انتقاد کردند و آنها و بازیکنان‌شان را تهدید کردند که از شرکت در رقابت‌های مختلف محروم می‌کنند. حتی بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا هم گفت با این پروژه میلیاردی «مسخره» مقابله خواهد کرد. اما به ویژه اعتراض‌های شدید هواداران فوتبال در سراسر اروپا مسئولین سوپرلیگ را غافلگیر کرد.

 

به اعتقاد کارشناسان چیزی که باعث شد باشگاه‌ها از این پروژه عقب بکشند همین مخالفت هواداران فوتبال اروپایی بود که مخالف چنین فرمتی هستند. چرا که انتظار تهدید یوفا و فیفا را داشتند و آماده مقابله حقوقی با آن بودند. ضمن آنکه در دو روز گذشته حقوق‌دانان مختلفی گفتند که محروم کردن این تیم‌ها و بازیکنان‌شان از سایر رقابت‌ها به این راحتی‌ها نخواهد بود و ممکن دعواهای حقوقی زیادی بین این باشگاه‌ها و یوفا و فیفا شکل بگیرد.

 

در واقع سرمایه‌گذاران آمریکایی این پروژه فکر همه ریسک‌های این سرمایه‌گذاری را کرده بودند، اما با نادیده گرفتن خواسته مشتری- در اینجا هوادار فوتبال اروپا- ساده‌ترین اصلی بازاریابی را نقض کردند.



BAZAR VARZESH