تلگرام بازار ورزش

طرح ادغام لیگ‌های هلند و بلژیک: «بِنِلیگ» می‌آید؟

سازمان لیگ فوتبال بلژیک طرح پیشنهادی لیگ‌های این کشور و هلند را رسماً ارائه کرد. «بِنِلیگ» می‌تواند ششمین لیگ بزرگ اروپا شود.

 

بازار ورزش: آیا ایندهوون و آژاکس به زودی در یک لیگ با اندرلشت و بروژ بازی می‌کنند؟ بنا بر اعلام سازمان لیگ فوتبال بلژیک، ۲۵ باشگاه عضو در مجمع عمومی این سازمان به اتفاق آرا به تشکیل لیگ مشترک بلژیک و هلند رای مثبت دادند. در اطلاعیه سازمان لیگ بلژیک آمده که با این طرح به «انتظارات باشگاه‌های بزرگ برآورده» و در عین حال «ثبات اقتصادی برای سایر باشگاه‌های حرفه‌ای تضمین می‌شود.»

 

راه‌اندازی یک لیگ دوکشوری برای هلند و بلژیک موسوم به «بِنِلیگ» مدت‌هاست که مورد بحث است. حالا دست‌کم از طرف بلژیک راه به طور رسمی هموار شده است. طرف هلندی هنوز این طرح را تایید نکرده است. عنوان «بِنِلیگ» برگرفته از نام اتحادیه اقتصادی «بِنِلوکس» است که از سه کشور همسایه بلژیک، هلند و لوکزامبورگ تشکیل شده است. لیگ‌های زنان دو کشور پیش از این در سال ۲۰۱۲ با ادغام «بِنِلیگ» زنان را تشکیل داده بودند، اما بعد از سه فصل به لیگ‌های داخلی خود برگشتند.

 

 

 

در صورتی که «بِنِلیگ» با ادغام لیگ‌های مردان بلژیک و هلند تشکیل شود، بعد از لیگ برتر انگلیس، بوندس‌لیگای آلمان، لالیگای اسپانیا، سری آ ایتالیا و لیگ یک فرانسه ششمین لیگ بزرگ اروپا خواهد شد. یک پژوهش که به سفارش چند باشگاه بزرگ انجام شده، نشان داده که درآمد تلویزیونی سالانه «بِنِلیگ» می‌تواند بالغ بر ۴۰۰ میلیون یورو باشد. در حال حاضر جمع درآمد هر دو لیگ روی هم ۸۰ میلیون یورو در سال است.

 

«بِنِلیگ» قرار است ۱۸ تیم داشته باشد. ۱۰ تیم از هلند و هشت تیم از بلژیک. دو لیگ دسته اول ملی بلژیک و هلند دسته‌های پایین‌تر «بِنِلیگ» خواهند بود، به صورتی که قهرمان لیگ‌ها به «بِنِلیگ» صعود خواهند کرد.



BAZAR VARZESH