تلگرام بازار ورزش

لیگ‌های فوتبال اروپا در دیدرس شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی

بازار ورزش: به دلیل پاندمی کرونا از طرفی لیگ‌های بزرگ فوتبال اروپا به پول نیاز دارند و از سوی دیگر موقعیت سرمایه‌گذاری هم برای سرمایه‌گذاران کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل طبیعی است که توجه آنها به بوندس‌لیگا، سری آ و لالیگا جلب شود که مطمئن‌اند در بلندمدت سرمایه‌گذاری‌شان بازدهی بالایی دارئد.

 

لیگ‌های اروپایی هم می‌دانند که اگر بخواهند رشد کنند و فاصله‌شان را با لیگ برتر انگلیس کاهش دهند، باید درهای خود را به روی سرمایه‌گذاران باز کنند. در پی آن به نظر می‌رسد با یک روند جدید در اقتصاد ورزش روبرو هستیم.

 

چندی پیش روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن خبر داد که سازمان لیگ فوتبال آلمان (دی‌اف‌ال) از ۲۰ شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی (Private Equity) پیشنهاد برای سرمایه‌گذاری در این سازمان دریافت کرده است.

 

در سرمایه‌گذاری خصوصی تأمین‌مالی شرکت‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارج از بازارهای سرمایه غالباً توسط  صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های مدیریت و تأمین‌ سرمایه صورت می‌گیرد. این شرکت‌ها به‌ طورمستقیم در شرکت‌هایی که خارج از بورس‌اند سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

دی‌اف‌ال قصد دارد بخشی از سهام شرکت زیرمجموعه خود، «بوندس‌لیگا اینترنشنال» را که وظیفه بازاریابی و فروش حقوق دو دسته بوندس‌لیگا در بازارهای خارجی را برعهده دارد، بفروشد. بنا بر گزارش «فایننشال تایمز» سرمایه‌گذاری در این شرکت که ارزش آن بیش از یک میلیارد یورو برآورد شده، در حدود ۲۰۰ میلیون یورو خواهد بود.

 

به نوشته رسانه‌های آلمانی شرکت «بوندس‌لیگا اینترنشنال» امیدوار است با این سرمایه‌گذاری کاهش درآمد خود را که به خاطر پاندمی کرونا از ۲۵۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون یورو رسیده، جبران کند.

 

سازمان لیگ فوتبال آلمان قصد دارد این سرمایه‌ را صرف گسترش یک پلت‌فرم‌ دیجیتال ایجاد محتوا کند تا دربلندمدت درآمدهای خود را افزایش دهد. البته بخشی از این درآمدها باید با سرمایه‌گذاران جدید تقسیم شوند، اما در شرایط اقتصادی فعلی بدیل دیگری وجود ندارد. چون دی‌اف‌ال یا باید از این توسعه نوآورانه ضروری صرف‌نظر کند، یا خودش آن را تامین مالی کند که با توجه به وضعیت کنونی معنی‌اش این است که باشگاه‌ها باید قید درآمد یک سال فروش خارجی حقوق تلویزیونی را بزنند.

 

سری آ ایتالیا هم مورد توجه شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی قرار گرفته است. سازمان لیگ فوتبال ایتالیا به تازگی ۱۰ درصد سهام یک شرکت تازه‌تاسیس خود را که وظیفه‌اش فروش حقوق رسانه‌ای سری آ در داخل و خارج است، به قیمت ۱٫۷ میلیارد یورو فروخته است. خبرگزاری بلومبرگ پیش از این از علاقه شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی برای سرمایه‌گذاری در سری آ گزارش داده بود. هدف دیگر سازمان لیگ ایتالیا افزایش شناخت سری آ در سراسر جهان است.

 

تحول دیجیتالی

 

به اعتقاد کارشناسان اقتصاد ورزش، تحولات دیجیتال و دیجیتالی کردن و مدیریت داده‌ها جایگاه لیگ‌ها را در آینده مشخص خواهد کرد و رقابت لیگ‌های اروپایی در دگردیسی دیجیتالی از حالا کاملاً مشهود است.

 

بهترین نمونه لالیگای اسپانیا است که از طریق شرکت زیرمجموعه خود، «لالیگا تک» خدمات دیجیتالی خود را به سایر نهادها هم ارائه می‌کند. تا کنون ۷۰ سازمان ورزشی از خدمات این شرکت لالیگا استفاده کرده‌اند. یکی از خدمات این شرکت شناسایی و مقابله با تصاویر دزدی در شبکه‌های اجتماعی است. لالیگا در این راه پیشرو است و چندی پیش با چند کانال تلگرام در ایران و آسیای مرکزی هم برخورد کرد. حالا حتی لیگ بلژیک و مسابقات موتورسواری موتوجی‌پی هم از این خدمات بهره می‌برند. سازمان لیگ اسپانیا هم می‌خواهد تا ۶۰ درصد سهام «لالیگاتک» را به سرمایه‌گذاران بفروشد.



BAZAR VARZESH