تلگرام بازار ورزش

ممنوعیت اسپانسرینگ شرکت‌های شرط‌بندی در فوتبال اسپانیا

بازار ورزش: دولت اسپانیا به باشگاه‌های فوتبال این کشور اعلام کرده که باید به قراردادهای اسپانسرینگ خود با شرکت‌های شرط‌بندی پایان بدهند.

 

این دستورالعمل در نامه‌ای از سوی آلبرتو گارسون، وزیر امور مصرف‌کنندگان به باشگاه‌ها ابلاغ شده است. خبرگزاری رویترز که به نسخه‌ای از این نامه دست پیدا کرده، گزارش داده که در آن به باشگاه‌ها اطلاع داده شده که به محض اینکه این فرمان سلطنتی توسط کابینه تایید و به قانون تبدیل شود، قرارداد با شرکت‌های صنعت قمار ممنوع خواهد شد.

 

بنا بر این گزارش، این فرمان که شامل همه رشته‌های ورزشی در اسپانیا می‌شود، یک دوران گذار تا پایان این فصل را درنظر گرفته است. در این نامه عنوان شده که شرکت‌های شرط‌بندی که اسپانسر تیم‌های ورزشی و ورزشکاران می‌شوند، «به عادی‌سازی فعالیتی پرداخته‌اند که مخاطرات جدید برای سلامت و جامعه دارد و باید محدود به تبلیغات شود.»

 

در ادامه آمده که نقش ورزشکاران به عنوان الگو در چهار سال گذشته باعث رشد قماربازی در میان جوانان بین ۱۸ تا ۲۵ سال بین ۲۹ تا ۴۰ درصد رشد کرده است. میزان هزینه جوانان در شرط‌بندی نیز سالانه ۱۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

 

در حال حاضر هفت باشگاه از ۲۰ باشگاه حاضر در لالیگا اسپانسرشان شرکت‌های شرط‌بندی هستند. از جمله اف‌ث سویا قهرمان لیگ اروپا و همین طور باشگاه والنسیا که همین حالا هم به دلیل اثرات منفی پاندمی کوید-۱۹ به گفته آنیل مورتی رییس باشگاه صد میلیون یورو از درآمد خود را از دست داده است.

 

در فوتبال انگلیس هم شرکت‌های اسپانسرینگ سهم بزرگی از بازار اسپانسرینگ دارند و نقش پررنگی در اقتصاد ورزش بازی می‌کنند.

 

خاویر تباس، رییس سازمان لالیگا مخالفت خود را با این فرمان اعلام کرده و گفته که باشگاه‌ها در مجموع ۹۰ میلیون یورو از دست خواهند داد و برای همین سازمان لیگ تلاش خواهد کرد که تا دوران گذار را به سه سال افزایش دهد.



BAZAR VARZESH