تلگرام بازار ورزش

«قوی‌ترین زن فوتبال جهان» کیست؟

بازار ورزش: باشگاه فوتبال چلسی پس از پایان محرومیت نقل‌وانتقالات، در تابستان امسال در شرایطی که هزینه نقل‌وانتقالات فوتبال به دلیل اثرات پاندمی کرونا روی اقتصاد ورزش کاهش پیدا کرده است، حدود ۲۳۰ میلیون پوند خرج خرید هفت بازیکن جدید کرد. ۱۸ باشگاه دسته اول بوندس‌لیگا روی هم در پنجره تابستانی کمی بیش از این خرج کردند. در واقع چلسی بیش از مجموع هزینه کلیه‌ ۲۴ باشگاه حاضر در دسته چمپیونشیپ فوتبال انگلیس در پنجره بازار نقل‌وانتقالات در دو سال گذشته خرج خرید بازیکنان جدید کرده است. معمار این سیاست جدید اقتصادی باشگاه، مارینا گرانوفسکایا است. به این بهانه سایت بی‌بی‌سی این شخصیت پرنفوذ اما کمتر شناخته‌شده در فوتبال را معرفی کرده است.

 

بی‌بی‌سی در این مطلب اشاره کرده که گران‌ترین خرید این پنجره تابستانی را هم چلسی با استخدام کای هاورتز آلمانی انجام داد. «آبی‌ها» ستاره جوان فوتبال آلمان را که باشگاه‌های متعددی به دنبال‌اش بودند، پس از ماه‌ها مذاکره به قیمت ۷۱ میلیون پوند و با یک قرارداد پنج ساله از بایر لورکوزن خریدند.

 

چلسی که فصل گذشته در لیگ برتر انگلیس چهارم شد، از قرار معلوم امسال مصمم است تا دوباره بر سر جام قهرمانی رقابت کند. به نوشته بی‌بی‌سی «مغز متفکر» و «تصمیم‌گیرنده اصلی» این سیاست نقل‌وانتقالات در چلسی خانم مارینا گرانوفسکایا است. این مدیر ۴۵ ساله اهل روسیه که گذرنامه کانادا را هم دارد و معتمد رومن آبراموویچ مالک روس چلسی است، بیش از ۱۰ سال است که مدیریت چلسی را برعهده دارد.

 

بی‌بی‌سی نوشته که رابطه کاری مارینا گرانوفسکایا با رومن آبراموویچ سال ۱۹۹۷ شد. خانم گرانوفسکایا بعد از اینکه از دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه دولتی مسکو فارغ‌التحصیل شد، در ۲۲ سالگی به عنوان دستیار آبراموویچ در شرکت نفتی او  «سیب‌نفت» استخدام شد. پس از اینکه آبراموویچ در سال ۲۰۰۳ اف‌سی چلسی را خرید، او گرانوفسکایا را به عنوان مسئول دفترش به لندن فرستاد. اما با گذشت زمان او بیشتر و بیشتر اعتماد آبراموویچ را جلب کرد و قدرت و اختیاراتش بیشتر شد. تا اینکه مدیریت باشگاه را برعهده گرفت. پس از آن روزنامه‌های بریتانیا از جمله «تایمز» و «سان» به او لقب «قوی‌ترین زن فوتبال جهان» را دادند. گرانوفسکایا در رده‌بندی «پرنفوذترین زنان ورزش جهان» دو سال پیش نشریه فوربس نیز در رده پنجم قرار گرفت.

 

بی‌بی‌سی در ادامه اشاره کرده که آبراموویچ حالا به ندرت به چلسی سر می‌زند و اداره امور در باشگاه را به کلی به دست خانم گرانوفسکایا سپرده است. به ویژه از وقتی روابط سیاسی میان کرملین و لندن سرد و پرتنش شده و ابراموویچ با مشکلات روادیدی هم مواجه شده است. اما گفته می‌شود که او هر روز تلفنی با گرانوفسکایا تلفنی صحبت می‌کند و به او اعتماد کامل دارد. خانم گرانوفسکایا در واقع بیش از دو دهه است که جزو حلقه نزدیکان آبراموویچ است. به گواه شاهدان در چلسی حرف خانم گرانوفسکایا حکم قانون را دارد.

 

«بانوی آهنین» چلسی

 

چندی پیش روزنامه «ایونینگ استاندارد» به نقل از یک منبع داخل باشگاه که نامی از آن نبرده نوشت: «گرانوفسکایا در اصل قدرت در چلسی است. رومن  صریحاً به او اعتماد دارد. او هیچ علاقه‌ای به شهرت ندارد، ولی هیچ تردیدی در مورد این که حرف آخر را چه کسی می‌زند وجود ندارد.»

 

به نوشته بی‌بی‌سی بیشترین اعتماد رومن آبراموویچ به خانم گرانوفسکایا به خاطر مسائل مالی است. اگر در گذشته وجهه باشگاه چلسی این بود که ریخت‌وپاش مالی می‌کرد، حالا گرانوفسکایا حواسش به دخل و خرج باشگاه است. در دورانی که زمام امور دست آبراموویچ بود، عملکرد چلسی در بازار نقل‌وانتقالات چندان تعریفی نداشت و بیشتر به خریدهای گران ستاره‌ها محدود می‌شد. چلسی برای فروش بازیکنانی نظیر کوین ده بروینه و محمد صلاح که درباشگاه‌های بعدی‌شان فوق‌ستاره شدند، مبالغ نسبتاً ناچیزی گیرش آمد. اما از وقتی که اختیار خرید و فروش بازیکن و تصمیمات اصلی به خانم گرانوفسکایا واگذار شده، باشگاه معامله‌های پرسودی انجام می‌دهد.

 

در مورد زندگی خصوصی مارینا گرانوفسکایا اطلاعات زیادی وجود ندارد. بی‌بی‌سی گزارش کرده که او که به جز روسی، به انگلیسی، فرانسوی و ایتالیایی و کمی هم آلمانی می‌تواند صحبت کند، مانند رومن آبراموویچ گفت‌وگو نمی‌کند و از انظار عمومی بیشتر اوقات دور است. در مراسم و رویدادهای باشگاه او تریبون را به بروس باک، رییس باشگاه می‌دهد و خودش تنها از طریق اطلاعیه‌های رسمی باشگاه اظهارنظر می‌کند. دستمزد خانم گرانوفسکایا هم به نوشته روزنامه دیلی میل در سال ۲۰۱۶ حدود ۱٫۵ میلیون پوند در سال است.

 

مارینا گرانوفسکایا که در انگلیس به دلیل مدیریت سرسختانه و جذبه‌اش، با تشبیه به مارگرت تاچر، نخست وزیر اسبق بریتانیا، “بانوی آهنین” لقب گرفته است، در میان هوادران باشگاه چلسی عموماً محبوب است. هر چند گاهی هم به دلیل خریدهای نه چندان خوبی مثل تیمو باکایوکو، کپا، داویده زاپاکوستا و دنی درینک‌واتر مورد انتقاد قرار گرفته است.

 

بی‌بی‌سی در پایان نوشته که جایگاه او در ادامه به میزان زیادی به عملکرد چلسی در این فصل بستگی دارد. اگر تیم فرانک لمپارد با وجود این خریدهای گران‌قیمت موفق شود، خانم گرانوفسکایا همه کارها را درست انجام داده است. در غیر این صورت دوباره تحت فشار قرار خواهد گرفت.



BAZAR VARZESH