تلگرام بازار ورزش

عکس: خبرگزاری آلمان

کاهش ۲۰ درصدی درآمد تلویزیونی بوندس‌لیگا در بازارهای خارجی

بازار ورزش: سازمان لیگ فوتبال آلمان احتمالا ۲۰ درصد از قراردادهای حق پخش بین‌المللی خود در فصل ۲۱-۲۰۲۰ از دست خواهد داد. قراردادهای فروش حق پخش بوندس‌لیگا در بازارهای خارجی ۲۵۰ میلیون یورو ارزش دارد.

 

به گزارش بازار ورزش به نقل از اسپرتزمدیا، این کاهش ۵۰ میلیون یورویی در حالی رخ می‌دهد که تعداد قراردادهای سازمان لیگ فوتبال آلمان با رسانه‌های خارجی برای پخش بازی‌ها در فصل جدید افزایش یافته و از ۲۰ قرارداد حق پخش به ۴۸ قرارداد رسیده اما اوضاع اقتصادی حاکم بر دنیا به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا سبب کاهش درآمدهای بوندس‌لیگا از این محل شده است.

 

از جمله قراردادهای جدیدی که بوندسلیگا برای فصل‌های آتی در بازارهای خارجی امضا کرده می‌توان به قرارداد پنج ساله با شبکه ای‌اس‌پی‌ان برای پخش بازی‌های این لیگ در کشور آمریکا اشاره کرد. این قرارداد ۳۵ میلیون یورویی که در سپتامبر ۲۰۱۹ امضا شده، قرار است از فصل ۲۲-۲۰۲۱ اجرایی شود.

 

در فوریه امسال و در حالی که ویروس کرونا تازه به اروپا آمده بود، سازمان لیگ آلمان (DFL) توانست قراردادی به ارزش ۱۷ میلیون یورو با نوردیک اِنترتینمنت امضا کند و حق پخش بازی‌های بوندسلیگا را به مدت چهار سال برای پخش در کشورهای دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد به این شبکه بسپارد. این قرارداد نیز تا فصل ۲۵-۲۰۲۴ اعتبار خواهد داشت.

 

حتی در میان همه‌گیری ویروس کرونا در دنیا و آثار منفی روی اقتصاد ورزش، دی‌اف‌ال با قراردادی چهار ساله همانند نوردیک اِنترتینمنت، حق پخش بوندس‌لیگا را به تلویزیون پولی ژاپنی اسکای پرفک اعطا کرد. این قرارداد که البته یک میلیون یورو در سال نسبت به قرارداد نوردیک ارزش پایین‌تری دارد اما نسبت به قرارداد پیشین این سازمان در بازار ژاپن حدود سی درصد افزایش داشته است.

 

با تمام افزایش در این قراردادها اما سودآوری قراردادهای دیگر مناطق، دستخوش کاهش شدند. رابرت کلاین، مدیر بین‌المللی سازمان لیگ فوتبال آلمان می‌گوید آمریکای جنوبی و خاورمیانه و آفریقای شمالی، مناطقی هستند که سودآوری بوندس‌لیگا در آن‌ها کاهش پیدا کرده است.

 

شبکه پولی بی‌این اسپورت در آستانه فصل جدید بوندس‌لیگا اعلام کرده که قرارداد منطقه‌‌ای خود در خاورمیانه و شمال آفریقا را تمدید نمی‌کند و دلیل این موضوع را نیز دزدی تصاویر این شبکه در مدل‌های ارزیابی خود عنوان کرده است. با این حال این شبکه به طور کامل از بوندس‌لیگا فاصله نگرفته و همچنان به پخش این بازی‌ها در دیگر مناطق مانند فرانسه و نیوزلند ادامه خواهد داد.

 

یکی از بازارهای دشوار برای بوندس‌لیگا آمریکای جنوبی بوده است. با این حال راه حل‌های نوآورانه برای بازار آمریکای جنوبی، کمی اوضاع را بهتر کرده است. بوندس‌لیگا هم اکنون با غول رسانه‌‌ای منطقه‌‌ای آمریکای جنوبی، «آمه‌ریکا مویل» برای پخش بازی‌ها در مکزیک، برزیل و ۱۷ کشور دیگر به صورت پخش زنده تک بازی یا به صورت درخواست قرارداد دارد و این قرارداد فعلا بهترین قرارداد بین‌المللی بوندس‌لیگا در این منطقه به شمار می‌رود.



BAZAR VARZESH