تلگرام بازار ورزش

تعویق سوپرجام، نشانه استاندارد دوگانه سازمان لیگ

سازمان لیگ عصر دیروز مسابقه سوپرجام را که قرار بود ۵ آبان بین پرسپولیس و تراکتور برگزار شود، لغو و به نیم‌فصل موکول کرد. برگزاری بازی سوپرجام در نیم‌فصل اتفاق نادر و بی‌سابقه در ایران و جهان است. این بازی نمادین برای افتتاح فصل برگزار می‌شود و وقتی نیمی از فصل برگزار شده و تیم‌ها در کوران مسابقات هستند، برگزاری سوپرجام و اهدای جام به یک تیم هیچ موضوعیتی ندارد.

با این حال تصمیم به تعویق سوپرجام و نه تاریخ جدید آن است که با اعتراض زیادی روبه‌رو شده است. سازمان لیگ روز ۱۴ مهر، یعنی کمتر از ۱۰ روز قبل تاریخ برگزاری این بازی را اعلام کرد. پرسپولیس تا دو روز قبل از این تاریخ درگیر لیگ قهرمانان آسیا بود و سازمان لیگ همان زمان هم می‌دانست که این تیم زمان زیادی برای استراحت و تدارک سوپرجام نخواهد داشت، با این حال تصمیم به انتخاب این تاریخ گرفت. از سازمان لیگ انتظار می‌رود که تقویم مسابقات را با بررسی کارشناسانه و در نظر گرفتن جوانب مختلف اعلام کند و به همین خاطر هواداران سایر تیم‌ها حق دارند تن دادن به درخواست پرسپولیس و تعویق این بازی را نشانه ضعف این مجموعه بدانند.
در این میان هواداران استقلال بیش از دیگران معترض هستند، چرا که سازمان لیگ دو سال قبل با درخواست این باشگاه برای تعویق بازی این تیم مقابل پرسپولیس در سوپرجام موافقت نکرد. استقلال که در اردوی ترکیه بود می‌خواست این بازی با تأخیر چند روزه برگزار شود، ولی سازمان لیگ تصمیم گرفت بازی را سه بر صفر اعلام کند، بدون توجه به اینکه ارزش سوپرجام به برگزاری بازی است، نه به جامی که اعطا می‌شود.
حالا هواداران استقلال، تراکتور که طرف دوم این بازی است و حتی سایر تیم‌ها می‌توانند به استاندارد دوگانه سازمان لیگ معترض باشند. برخوردهای مختلف در موارد یکسان دلیلی است که حس تبعیض در بین تیم‌های مختلف و هواداران‌شان را به‌وجود می‌آورد و اعتبار و مش
روعیت ارکان برگزارکننده بازی‌ها را زیر سؤال می‌برد. این تردید در حین مسابقات پررنگ‌تر می‌شود و با هر اشتباه داوری بحث‌های جدیدی به وجود می‌آید.
سازمان لیگ به جای اینکه با اولین اعتراض پرسپولیس عقب‌نشینی کند، می‌توانست پای حرفش بایستد و سوپرجام را در تاریخ اعلام‌شده برگزار کند. در شروع فصل اکثر تیم‌ها از آمادگی آرمانی فاصله دارند و بارها دیده شده که مربیان در سوپرجام از ترکیب متفاوتی استفاده می‌کنند. پرسپولیس هم در این بازی می‌توانست با نیمی از بازیکنان اصلی و نیمی از ذخیره‌ها به میدان برود، همانطور که تراکتور هم در مرحله آماده‌سازی است و قطعاً با تمام قوا به میدان نمی‌آمد. با این حال لغو این بازی و شائبه امتیاز دادن به پرسپولیس حالا سازمان لیگ را در موضع ضعف قرار داده و مجبور است در برابر خواسته‌های غیرمنطقی سایر تیم‌ها هم تسلیم شود، وگرنه بی‌طرفی‌اش زیر سؤال خواهد رفت
منبع: ایران ورزشی


BAZAR VARZESH