تلگرام بازار ورزش

عکس: رویترز

آاس رم، الگوی فروش زیر قیمت باشگاه در پاندمی؟

گروه آمریکایی فریدکین سرانجام آاس رم را با خرید ۸۶٫۶ درصد سهام باشگاه به قیمت ۵۹۱ میلیون یورو خرید. زیر قیمتی که پیش از دوران کرونا روی باشگاه گذاشته شده بود. به اعتقاد کارشناسان این اولین و آخرین خرید زیر قیمت در دوران پاندمی نخواهد بود. 

 

عماد عطایی

 

این توافقنامه در حالی امضا شده است که در نوامبر گذشته نیز گزارش‌هایی پیرامون آن منتشر شد. در آن زمان صحبت از ۷۵۰ میلیون یورو برای فروش این باشگاه سری آ ایتالیا بود، اما به دلیل پاندمی کرونا منتفی شد و حالا این ویروس باعث کاهش قیمت باشگاه شد. باشگاه رم در بیانیه ای اعلام کرد که شرکت مادر باشگاه رم تمامی اختیارات خود را به گروه فریدکین واگذار می کند و از این پس گروه فریدکین مسئولیت باشگاه را بر عهده می گیرد. مالکان جدید بدهی‌های باشگاه را هم متقبل می‌شوند.

 

 

آدام سامرفلد، رئیس سرمایه‌گذاری ورزشی در شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری «سرتس کپیتال پارتنرز»، درباره این معامله می‌گوید این معامله نشان می‌دهد خریدار در شرایط کنونی تمایل زیادی به انجام معامله دارد و در اقتصاد ورزش سرمایه‌گذاری با وجود بحران همه‌گیری ویروس کرونا همچنان قابل دفاع است.

 

دو تکه شدن بازار

 

این توافق نخستین معامله‌ای نیست که طی چند ماه گذشته با وجود بار عدم اطمینان ناشی از ویروس کرونا انجام شده است.  به عنوان مثال، شرکت «رد برد کپیتال» مستقر در ایالات متحده در همین دوران همه‌گیری ویروس کرونا باشگاه فرانسوی تولوز را خرید و گروه فوتبال سیتی، صاحبان منچستر سیتی نیز باشگاه دسته دومی بلژیکی لومل اس کا را خریداری کردند.

 

آدام سامرفلد که یک کارشناس متخصص ادغام و مالکیت (M&A) است، انتظار ندارد که باشگاه رم آخرین باشگاهی باشد که در این پاندمی به مالکان جدیدی واگذار می‌شود. او به سایت «آف ده پیچ» گفت: «ما قبل از پایان دوران کرونا شاهد معاملات بیشتری خواهیم بود.  بازار به دو بخش تقسسم می‌شود. به باشگاه‌هایی که از نقدینگی خوبی برخوردارند و به خوبی از پسِ اثر منفی وجود نداشتن درآمدهای به روز مسابقه برمی‌آیند. اما باشگاه‌هایی هم هستند که این پول را ندارند و به آن وابسته‌اند، به خصوص در لیگ‌های پایین‌تر که قراردادهای تلویزیونی ندارند.»

 

 

کاهش قیمت با کرونا

 

دلیل اینکه مالکین رم هم حاضر شدند بعد از چند ماه باشگاه را به قیمت پایین‌تر بفروشند، همه‌گیری ویروس کرونا و ضربه اقتصادی این ویروس به بازارها بود. پالوتا سرانجام با پیشنهاد ۵۹۱ میلیون یورویی برای فروش سهام باشگاه رم موافقت کرد.

 

سامرفلد در این باره می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم شما چنین تخفیفی را به دلیل بیماری کرونا در میان تیم‌های لیگ برتر انگلستان مشاهده کنید چرا که آن ها از   ای زیادی برخوردار هستند اما باز هم می گویم در این زمان کسادی بازار، قدرت پول خودش را نشان می دهد.»

 

آقای پالوتا سال ۲۰۱۱ دو سوم سهام تیم رم را به ارزش ۸۴ میلیون یورو خریداری کرده بود و این باشگاه در سال های اخیر روندی نزولی را از نظر مالی طی کرده است. آن ها حتی در ۹ ماه نخست فصل جاری رکورد ۱۲۸ میلیون یورو زیان ناخالص قبل از مالیات را برجای گذاشتند که مهمترین دلیل این ضرر، عدم حضور آن ها در لیگ قهرمانان این فصل بود.



BAZAR VARZESH