تلگرام بازار ورزش

عکس: خبرگزاری آلمان

کاهش پنج درصدی درآمد تلویزیونی بوندس‌لیگا

بازار ورزش: سازمان لیگ فوتبال آلمان برندگان مزایده فروش حقوق پخش مسابقات دو دسته بوندس‌لیگا برای دوره ۲۲-۲۰۲۱ تا ۲۵-۲۰۲۴ را اعلام کرد. درآمد رسانه‌ای بوندس‌لیگا در این چهار سال ۴٫۴ میلیارد یورو خواهد بود. این برای اولین بار بعد از سال ۲۰۰۲ است که این درآمد کاهش می‌یابد.

 

درآمد ۳۶ باشگاه حاضر در این دو دسته از محل فروش حقوق پخش در دوره چهار ساله کنونی ۴٫۶۴ میلیارد یورو بود. بدین ترتیب درآمد باشگاه‌های بوندس‌لیگا پنج درصد کمتر می‌شود. دلیل اصلی این کاهش اثرات پاندمی کرونا روی مسابقات بوده است. البته کریستیان زایفرت رییس سازمان لیگ فوتبال آلمان با اشاره به لیگ برتر انگلیس گفت که این لیگ پیش از بحران کرونا هم درآمدش از محل فروش حقوق پخش ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده بود.

 

نحوه توزیع درآمدهای تلویزیونی و استریمینگ که در آلمان به صورت متمرکز توسط سازمان لیگ انجام می‌شود هنوز مشخص نشده است. به دلیل هشت قهرمانی پیاپی بایرن مونیخ و برتری مطلق این باشگاه، برخی از باشگاه‌ها خواستار تغییر کلید توزیع این درآمد شده بودند.

 

عقب‌نشینی آمازون

 

برنده اصلی این مزایده یک بار دیگر شبکه اسکای است و همین طور اپلیکیشن استریم «دازن» که هر دو در حال حاضر نیز صاحبان اصلی حقوق پخش بوندس‌لیگا هستند. اسکای در چهار فصل آینده فقط بازی‌های شنبه و سه‌شنبه و چهارشنبه را پخش می‌کند. دازن که متعلق به لن بلاواتنیک، سرمایه‌گذار روسی – آمریکایی است پخش بازی‌های جمعه و یکشنبه را از آن خود کرد. این تلویزیون اینترنتی که در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و به دلیل پخش گسترده مسابقات ورزشی در سراسر جهان به «نت‌فلیکس ورزش» معروف است، حالا صاحب حقوق پخش یک سوم بازی‌های بوندس‌لیگا شده است. هم اسکای و هم دازن پولی هستند. شبکه «سات۱» هم توانسته بسته مربوط به شبکه‌های رایگان را که شامل بازی‌های آغاز دو نیم‌فصل و بازی‌های پلی‌آف صعود به دسته اول می‌شود، صاحب شد.

 

شگفتی بزرگ عقب‌نشینی تلویزیون اینترنتی آمازون بود، که برخلاف انتظارها از قرار معلوم در این مزایده اصلا شرکت نکرد. با توجه به اینکه آمازون که ناگهان حق پخش هفت هفته آخر بوندس‌لیگا در فصل  کنونی بعد ازسرگیری مسابقات را خریده و پخش این بازی‌ها با استقبال مشترکین این شرکت هم مواجه شده بود، انتظار می‌رفت آمازون وارد این رقابت با اسکای و دازن شود. این غول تجارت الکترونیک به صورت جدی وارد بازار پخش فوتبال هم شده و از سال ۲۰۲۱ لیگ قهرمانان را هم در اروپا پخش می‌کند.



BAZAR VARZESH