تلگرام بازار ورزش

لالیگا سخت‌گیرتر از بوندس‌لیگا

لیگ فوتبال اسپانیا کشوری که تعداد مبتلایان به کرونا سه برابر آلمان بوده است، با یک پروتکل بهداشتی مفصل‌تر ازسرگرفته شد تا ضرر اقتصادی به ۳۰۰ میلیون یورو برسد. 

 

 عماد عطایی

 

دفتر لالیگا در مادرید روز ۲۸ام آوریل لحظات سختی را پشت سر می‌گذاشت. در بعدازظهر آن روز، در حالی که ویروس عالم‌گیر کرونا مرزهای کشورهای اروپایی را در می‌نوردید، سران لیگ اسپانیا در حال یافتن راه‌هایی بودند تا بتوانند لیگ را ادامه بدهند.

 

ساعاتی پیشتر، وزیر کشور فرانسه، ادوارد فیلیپ، اعلام کرده بود لیگ‌های فرانسه به صورت قطعی پایان یافته و گزارش‌ها نشان می‌دادند امانوئل مکرون، رئیس جمهوری و رکسانا ماراسینیانو، وزیر ورزش فرانسه، با همتایان خود در انگلستان، آلمان، ایتالیا و آلمان در حال رایزنی و راضی کردن آن‌ها برای پایان دادن به لیگ‌های داخلی هستند.

 

خاویر تِباس، رئیس لالیگا به اسپورتس ایلوستریتد در این باره می‌گوید: «من فکر می‌کردم تصمیم فرانسه می‌توانست روی کشورهایی مثل اسپانیا و ایتالیا اثر بگذارد. آنچه که ما انجام دادیم این بود که سریع واکنش نشان دادیم و گفتیم تصمیم دولت فرانسه بسیار عجولانه بود تا از این تاثیر جلوگیری کنیم.»

 

۱٫۳۷ درصد تولید ناخالص داخلی

 

سرانجام تلاش‌های سازمان لالیگا نتیجه داد و پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، اعلام کرد که مسابقات لالیگا می‌تواند ادامه پیدا کند. لالیگا می‌خواست بازگردد و این غافلگیرکننده نبود. یک فرق اساسی میان فرانسه و اسپانیا (و میان لیگ فرانسه و دیگر لیگ‌های معتبر اروپا) این بود که چقدر دولت ملی این کشورها خواهان ازسرگیری رقابت‌های فوتبال است.

 

رئیس لالیگا در این باره می‌گوید: «ما به اندازه ۱٫۳۷ درصد از تولید ناخالص داخلی اسپانیا را تشکیل می‌دهیم و در حدود ۱۸۰ هزار شغل ایجاد کرده ایم. این بخشی از برند اسپانیایی است.»

 

لالیگا با پایبندی به پروتکل‌های بهداشتی حتی سخت‌تر از پروتکل‌های بهداشتی آلمان، از پاسخ منفی نخست وزیر سانچز به فرانسه پیرامون تعطیلی مسابقات حمایت کرد.

 

سختگیرانهتر از بوندس‌لیگا

 

نسخه‌های اولیه پروتکل‌های بازگشت به تمرینات لالیگا که در اواسط ماه آوریل تهیه شد و پروتکل‌های روز مسابقه که اواسط ماه ‌تالیف شد، در کل بیش از ۵۰ صفحه هستند. به گفته رئیس لالیگا این پروتکل حتی خانه بازیکنان را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.

 

همانند بوندس‌لیگا، دستورالعمل‌های لالیگا دقیقاً مشخص می‌کند که چه کسی می‌تواند در آن داخل و اطراف یک استادیوم باشد و چه موقع، چه مواردی را باید از هم جدا کرد و یا از بین ببرد. آنها نحوه تهیه و توزیع وعده‌های غذایی در تیم را پوشش می‌دهند و اینکه وسایل و تجهیزات تمرینی چگونه باید نگهداری و شسته شوند را مشخص می‌کنند.

 

بر اساس این پروتکل اگر بازیکنان نیاز داشتند در استراحت بین دو نیمه، لباس‌هایشان را تعویض کنند، استادیوم‌ها و محوطه‌ها بدون محدودیت ضدعفونی شوند. اتاق هتل بازیکنان هم باید درجه حرارت و رطوبت مشخصی داشته باشد، گواهینامه‌های سلامت برای هر فرد حاضر در ورزشگاه باید صادر شود و روزهای میان مسابقات، مواد غذایی به خانه بازیکنان فرستاده شود.

 

اسکار مایو رئیس درآمد، بازاریابی و توسعه بین المللی لالیگا درباره اجرای قوانین و پروتکل‌های بهداشتی می‌گوید: «اگر هر تیمی قوانین را رعایت نکند، ما تحقیقات رسمی در این باره را آغاز می‌کنیم. پنج یا شش تیم وجود داشته‌‌اند که ما مجبور شده‌‌ایم با آنها ارتباط برقرار کنیم چرا که آگاه شدیم آنها قوانین را به درستی رعایت نمی‌کردند. باشگاه‌ها می‌دانند که بازرس‌ها، همه روزه اجرای قوانین را کنترل می‌کنند تا قوانین اجرا شود.»

 

کسری ۳۰۰ میلیون یورویی

 

رقابت‌های لالیگا قرار است در تاریخ ۱۹ جولای (۲۸ تیرماه) به پایان برسد. برای بازیکنان و مریبان، کار واقعی تازه شروع شده است، اما برای خاویر تباس، پدرو سانچز و دیگر همکارانشان، این تلاش هفته‌ها در حال انجام است. بازگشت فوتبال به اسپانیا، که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا بیش از سه برابر این آمار در آلمان بود، نیاز به تلاش بیشتری داشت.

 

توقف لالیگا و ادامه نیافتن آن، ضرر هنگفت یک میلیارد یورویی به همراه داشت اما ادامه پیدا کردن و پایان آن پشت درهای بسته، کسری درآمد را به ۳۰۰ میلیون یورو کاهش می‌دهد. این کسری درآمد می‌تواند از این هم کمتر باشد چرا که رئیس لالیگا حتی موضوع بازگشت تماشاگران به ورزشگاه‌ها برای بازی‌های پیش رو را رد نمی‌کند.

 

اسکار مایو، رئیس درآمد، بازاریابی و توسعه بین المللی لالیگا می‌گوید: «فوتبال در اینجا و نقاط دیگر جهان، یک پدیده اجتماعی است. نکات مثبت و منفی زیادی درباره آن وجود دارد. ما نیاز داریم که به جامعه نشان بدهیم فوتبال در حال بازگشت است زیرا ما در لالیگا می‌توانیم تعهد بدهیم حداقلی از ریسک برای سلامتی بازیکنان وجود دارد.»



BAZAR VARZESH