تلگرام بازار ورزش

حرف و حدیث‌های بازگشت آتیه به پرسپولیس

بازار ورزش: بعد از فراز و نشیب‌ها و فسخ یک طرفه قرارداد «کارگزاری اسپانسرینگ» شرکت آتیه داده‌پرداز توسط مدیریت جدید باشگاه پرسپولیس، در نهایت با اضافه شدن یک الحاقیه به همان قرارداد قبلی دوباره خدمات فروش حقوق اسپانسرینگ قهرمان لیگ برتر به این شرکت برون‌سپاری شد تا حرف و حدیت‌ها درباره این قرارداد جنجالی ازسرگرفته شود.

 

مهدی رسول‌پناه سرپرست باشگاه پرسپولیس ابتدا مخالف این قرارداد بود. این قرارداد آبان سال گذشته در زمان محمدحسن انصاری‌فرد مدیر عامل سابق و مستعفی پرسپولیس بسته شده بود. رسول‌پناه که در آن زمان در اعتراض به این قرارداد گفته بود آتیه به تعهدات‌اش عمل نکرده، در نهایت نظرش را تغییر داد و در یک چرخش ۱۸۰ درجه با مدیریت شرکت آتیه‌پرداز با اعمال تغییراتی در قرارداد پیشین به توافق رسید.

 

کار تا جایی پیش رفت که ابوالفضل امان‌الله مشاور رسانه‌ای باشگاه در توییتی از مهدی رسول‌پناه به دلیل دفاع از قرارداد آتیه انتقاد کرد و به دنبال آن از سمت خود برکنار شد. امان‌الله در توییت خود خطاب به مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش نوشته بود: «آقای سلطانی‌فر، بیش از دو روز است که یک قرارداد عالی روی میز پرسپولیس است. تضمین شده که با آن می‌توان بدهی برانکو را سریعاً پرداخت کرد اما آقای رسول‌پناه اصرار دارد قرارداد ترکمانچای آتیه و به ضرر پرسپولیس را دوباره احیا کند. تا دیر نشده جلوی کار او را بگیرید.»

 

شرکت دیگر از قرار معلوم شرکت ریحان فیلم بوده که بنا بر گزارش «فارس» با تلاش برخی از اعضای هیات مدیره پرسپولیس از جمله مهرداد هاشمی قرار بود جایگزین آتیه شود. هاشمی ادعا کرده بود که ریحان فیلم حاضر است ۲۰ میلیارد تومان بیشتر از کارگزار قبلی بدهد. اما به نوشته «فارس» به یکباره بعد از جلسه مدیرعامل شرکت ‌آتیه داده پرداز با وزیر ورزش و سپس برگزاری یک نشست خصوصی بین او و رسول‌پناه ورق برمی‌گردد.

 

رسول‌پناه سرانجام بعد از برگشت آتیه داده‌پرداز و امضای الحاقیه، سه‌شنبه گذشته به همراه  امیر جلیل‌وند مدیر شرکت آتیه در نشستی خبری شرکت کردند و درباره جزئیات این قرارداد توضیح دادند. اما ابهامات این قرارداد جنجالی همچنان پابرجاست. برخی از رسانه‌ها با انتشار نسخه‌ای از قرارداد اولیه و نامه‌نگاری‌های بین طرفین، جزئیات این توافق را یک‌طرفه و به نفع شرکت کارگزار دانسته‌اند.

 

قرارداد مشارکتی

 

بر خلاف ادعای مدیرعامل شرکت آتیه داده‌‌پرداز، باشگاه پرسپولیس پیش از این هم قراردادهای مشابهی برای برون‌سپاری فروش اسپانسرینگ بسته بود.  روزنامه ایران ورزشی در گزارش خود به آن قراردادها اشاره کرده و یادآوری کرده که شرکت «امین سیمای کیش» در زمان عقد قرارداد در سال ۹۴ چهار میلیارد تومان پرداخت کرده بود. در قرارداد دیگری پرداختی شرکت «مبنا توسعه مبین» نیز در هنگام عقد قرارداد ۱۰ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که شرکت آتیه داده پرداز چند ماه بعد از عقد قرارداد با پرسپولیس طی دو مرحله الحاقیه جمعا ۵/۱۵ میلیارد تومان پرداخت کرده آن هم به عنوان قرض‌الحسنه و بابت تضمین با پرداخت آن از باشگاه چک خزانه دریافت کرده است.

 

به عبارت دیگر قرارداد آتیه صرفاً حالت مشارکت در درآمد دارد. این شرکت برای تصاحب امتیاز انحصاری فروش حقوق اسپانسرینگ پرسپولیس هیچ پولی پرداخت نکرده است و پرسپولیس هم برای فروش این امتیاز هیچ مزایده‌ای برگزار نکرده است. آتیه حقوق اسپانسرینگ پرسپولیس را می‌فروشد و درصدی از آن را برای خود برمی‌داد.

 

 

بنا بر گزارش ایران ورزشی از جزییات این قرارداد؛ شرکت آتیه درآمد را به دو بخش تقسیم می‌کند. یکی درآمدهای سامانه‌های هواداری که ۳۰ درصد آن عایدش می‌شود. درآمدی که در اصل فروش اسپانسرینگ نیست و تنها بسترهایی هستند برای دریافت کمک و اعانه از هواداران که تازه از قبل هم وجود داشته و این شرکت نقشی در آن نداشته است. رضا یلوه، معاون اقتصادی باشگاه پرسپولیس که با انصاری‌فرد معماران اصلی این قرارداد با آتیه بودند، از این بند از قرارداد در گفت‌وگویی جداگانه با «ایران ورزشی» دفاع کرده است: « سامانه ۳۰۳۰ که خودش خود به خود کار نمی‌کند. اپراتور یک سرشماره در اختیار باشگاه می‌گذارد. باشگاه که نمی‌تواند هر روز پیامک‌ها، شارژینگ و سرورهایی که باید این کار را انجام دهد اداره کند. خود اپراتور هم که کاری نمی‌کند. خب این سرشماره را می‌دهند به یک شرکت سی‌پی تا کارهای مربوط به شارژینگ و حساب و کتاب‌ها دست آن مجموعه باشد.» یلوه در ادامه گفته که شرکتی مثل آتیه داده‌پرداز بابت این خدمات درصدی بابت زیرساخت فنی‌اش می‌گیرد: «هیچ‌کس صلواتی کار نمی‌کند و هر مجموعه‌ای باشد همین کار را می‌کند.»

 

عنوان درآمد دوم در این قرارداد سهم کارگزار، یعنی شرکت آتیه، درآمد خالص از سایر درآمدها است. سهم کارگزار به صورت پلکانی تعیین می‌شود و از ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد. از عدد صفر تا وقتی که به ۲۰ میلیارد تومان برسد، به آتیه ۲۰ درصد تعلق می‌گیرد. با افزایش درآمد به میزان هر ۱۰میلیارد تومان سهم آتیه ۵ درصد افزایش پیدا می‌کند و از ۵۰ میلیارد به بالا به ۴۰ درصد خواهد رسید.

 

کسورات و مالیات درآمدها نیز از سهم باشگاه کسر می‌شود. آن طور که رسانه‌ها از جزییات قرارداد طرفین افشا کرده‌اند، از طرفی درآمدهای تمام قراردادهای قبلی مثل همراه اول، مؤسسه کوثر و ایرانسل و نیز بلیت فروشی جزو این درآمد محاسبه می‌شود و حتی درآمد تبلیغات محیطی سهم باشگاه از مسابقات لیگ برتر و جام حذفی نیز که شرکت آتیه نقشی در جذب آنها نداشته، جزو درآمدهای قرارداد محسوب می‌شود و فقط جوایز لیگ و جام حذفی مستثنی شده است.

 

شرکت آی‌تی کارگزار اسپانسرینگ

 

 مسئولین باشگاه پرسپولیس در توجیه این بندهای قرارداد می‌گویند شرکت آتیه داده پرداز که یک شرکت تخصصی ارائه‌دهنده خدمات فناوری اطلاعات است، بسترهای خود را در اختیار باشگاه می‌گذارد و بابت این خدمات آن باید درصدی از درآمدها را بگیرد. این در حالی است که کارگزار اسپانسرینگ یک باشگاه ورزشی در وهله اول کارش تعریف، بازاریابی و فروش بسته‌های حقوقی اسپانسرینگ است. خدمات فناوری اطلاعات در وهله دوم تعریف می‌شوند.

 

شرکت آتیه داده‌پرداز که سال ۱۳۸۱ تاسیس شده به‌عنوان پرترافیک‌ترین ارائه‌دهنده‌ی بستر ارسال و دریافت پیام کوتاه در سطح کشور شناخته می‌شود که مهم‌ترین مشتریان بانک‌ها هستند.



BAZAR VARZESH