تلگرام بازار ورزش

کرونا: هرج‌ومرج در فوتبال هلند بعدِ تعطیلی لیگ

بازار ورزش: فدراسیون فوتبال هلند دو هفته پیش تصمیم گرفت لیگ فوتبال این کشور را ۹ هفته مانده به آخر فصل به پایان برساند. با تصمیم‌هایی در مورد سهمیه‌های اروپایی و صعود و سقوط که موجی از شکایت‌ و پرونده‌های حقوقی علیه این فدراسیون در پی داشته است.

 

دو باشگاه صدرنشین دسته دوم لیگ هلند در شکایت از فدراسیون فوتبال هلند پیش‌قدم شدند. اس‌سی کامبور و ده گرافشاپ دو تیم اول دسته دوم لیگ هلند که با تصمیم فدراسیون فوتبال نمی‌توانند به دسته اول صعود کنند، حالا به دادگاهی در اوترخت از این فدراسیون شکایت کرده‌اند. استدلال این باشگاه‌ها این بوده که فدراسیون چطور سهمیه‌های اروپایی را بر اساس رتبه جدول تعیین کرده، اما رده‌های اول و دوم دسته دوم حالا هیچ اهمیتی ندارند.

 

جالب اینجاست که فدراسیون فوتبال هلند در مورد سرنوشت تیم‌های صعود و سقوط‌کننده از باشگاه‌ها نظرسنجی هم کرد. ۳۴ باشگاه از جمله چهار باشگاهی که این تصمیم مستقیم شامل حال‌شان می‌شد می‌توانستند در این نظرخواهی شرکت کنند. ۱۶ باشگاه در نهایت به گزینه صعود و سقوط رای دادند، ۹ باشگاه ممتنع بودند و تنها ۹ باشگاه با آن مخالفت کردند. با این حال فدراسیون تصمیم گرفت سقوط و صعود بین دو دسته اول را در این فصل لغو کند. بعداً فدراسیون در توجیه این تصمیم خود گفت اکثریت مطلق وجود نداشت و این یک رای‌گیری رسمی نبوده و صرفاً جنبه نظرخواهی و مشورتی داشته است.

 

مدیران دو باشگاه دسته دومی که از این تصمیم مستقیماً متضرر می‌شوند، حالا از فدراسیون شکایت کرده‌اند. هنک ده یونگ، سرمربی کامبور صدرنشین از «بزرگ‌ترین افتضاح در تاریخ ورزش هلند» حرف می‌زند. بنا به گزارش رسانه‌های هلندی، بعد از جلسه سه ساعته دادگاه قاضی هم از قرار معلوم پرسیده که آیا معنای  16 رای مثبت ۱۶ و ۹ رای ممتنع این نیست که ۲۵ باشگاه با تصمیم فدراسیون مخالف‌اند؟ آرد ده گراف، مدیرعامل کامبور بعد از جلسه دادگاه گفت: «ما حس خوبی داریم و حالا به قاضی اعتماد می‌کنیم.» دادگاه قرار است تا روز پنجشنبه رای خود را صادر کند.

 

اما این تنها پرونده‌های حقوقی تصمیم جنجالی فدراسیون فوتبال هلند نخواهند بود. تیم ششم دسته اول لیگ این کشور یعنی اف‌سی اوترخت هم اعلام کرده که اعتراض خواهد کرد. اوترخت در رده ششم جدول قرار دارد و حالا با تصمیم لیگ از راه‌یابی به لیگ اروپا بازمی‌ماند. اعتراض اوترخت به این است که با یک بازی کمتر و سه امتیاز اختلاف نسبت به تیم پنجم یعنی ویلم تیلبورگ ششم است. اوترختی‌ها شانس راه‌یابی به لیگ اروپا از طریق جام حذفی را هم از دست داده‌اند. چون در آنجا هم فدراسیون فوتبال هلند تصمیم گرفت که دیدار برگشت فینال بعد پیروزی دو بر صفر روتردام در بازی رفت، دیگر برگزار نخواهد شد. به عبارت دیگر سر اوترخت دو بار کلاه رفته است. برای همین هم فرانس فان سومرن یکی از سرمایه‌گذاران اوترخت اعلام کرد که باشگاه بهترین وکلای جهان را برای این پرونده به خدمت خواهد گرفت.

 

علاوه بر این باشگاه‌ها، آزد آلکمار نیز که هم‌امتیاز با آژاکس آمستردام در رده دوم جدول قرار دارد گفته به تصمیم فدراسیون اعتراض خواهد کرد. هر چند جام قهرمانی به آژاکس اعطا نشده، اما آلکمار به این معترض است که برخلاف رقیب پایتخت‌نشین خود باید به مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان بروند.



BAZAR VARZESH