تلگرام بازار ورزش

کاهش ارزش بازیکنان؛ پیامد منفی کرونا برای باشگاه‌ها

بازار ورزش: بحران پاندمی کرونا و تعطیلی لیگ‌های فوتبال برای بسیاری از باشگاه‌ها عواقب زیان‌باری داشته است.  لغو مسابقات باعث از بین رفتن میلیاردها یورو درآمد آنها می‌شود. هر سه منبع درآمد عملیاتی باشگاه‌های فوتبال از جمله درآمدهای تلویزیونی، درآمدهای تجاری و درآمدهای روز مسابقه تحت تاثیر کرونا قرار گرفته‌اند تا حدی که برخی از باشگاه‌ها را حتی خطر ورشکستگی تهدید می‌کند.

 

اما همه‌گیری بیماری کوید-۱۹ روی مهم‌ترین دارایی باشگاه‌ها یعنی ارزش بازیکنان‌ در بازار نقل‌وانتقالات هم تاثیر می‌گذارد. به گزارش بی‌بی‌سی، بر اساس پژوهش جدیدی که گروه تحقیقاتی “رصدخانه فوتبال” مرکز بین‌المللی مطالعات ورزشی (CIES) در سوییس انجام داده است، در صورتی که لیگ‌های داخلی کشورها و همچنین لیگ قهرمانان و لیگ اروپا، همان طور که انتظار می‌رود دست کم تا پایان ماه ژوئن تعطیل بمانند، ارزش‌ تیم‌های حاضر در لیگ‌های برتر اروپا می‌تواند تا ۳۵ درصد کاهش یابد. به نوشته بی‌بی‌سی، بر اساس بررسی‌های این مرکز معتبر که مقرش در نوشاتل سوییس است، ارزش بازیکنان شاغل در پنچ لیگ بزرگ اروپا، یعنی اسپانیا، انگلستان، آلمان، ایتالیا و فرانسه، در صورتی که تا پایان ژوئن هیچ بازی‌ای انجام نشود، در مجموع ۲۸ درصد کاهش پیدا می‌کند و از ۳۲٫۷ میلیارد یورو به ۲۳٫۴ میلیارد یورو می‌رسد.

 

بی‌بی‌سی در ادامه گزارش داده که این گروه تحقیقاتی در این پژوهش عوامل مختلفی را از جمله سن بازیکنان، مدت قراردادها، مسیر دوران حرفه‌ای، پست بازی و عملکرد در فصل اخیر در نظر گرفته است. بر این اساس بیشترین کاهش ارزش شامل بازیکنان مسن‌تری می‌شود که قراردادشان کوتاه‌مدت است و در این فصل کمتر از فصل قبل بازی کرده‌اند. بر اساس الگوریتمی که این گروه به کار برده، به عنوان نمونه ارزش پل پوگبا، بازیکن فرانسوی باشگاه منچستر یونایتد از ۶۵ میلیون یورو به ۳۵ میلیون یورو افت می‌کند. ارزش تیم باشگاه فرانسوی المپیک مارسی نیز بر اساس این پژوهش بیش از همه به دلیل تعطیلی فوتبال کاهش می‌باید. قیمت بازیکنان این تیم روی هم حدود ۳۸ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. استاد برستوا، دیگر باشگاه فرانسوی نیز از این لحاظ کمترین آسیب را خواهد دید و ارزش تیم‌اش تنها ۱۶ درصد کمتر می‌شود.

 

بی‌بی‌سی با استناد به این پژوهش نوشته که باشگاه‌های بزرگ‌تر اروپا که بازیکنان گران‌قیمت‌تری دارند، طبیعتاً از لحاظ مبلغ ارزش تیم بیشترین صدمه را می‌بینند. به عنوان نمونه، مجموع ارزش بازیکنان رئال مادرید در بازار نقل‌وانتقالات با ۲۶۰ میلیون یورو کاهش (۳۲ درصد) از ۱٫۱ میلیارد یورو به ۷۵۰ میلیون یورو می‌رسد. ارزش تیم بارسلونا هم از ۱٫۱۷ میلیارد یورو به ۸۰۴ میلیون یورو کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر ارزش این دارایی پردرآمدترین باشگاه فوتبال جهان بیش از ۳۰۰ میلیون یورو کم می‌شود. 

 

در انگستان ارزش تیم منچستر سیتی از ۱٫۳ میلیارد یورو به ۹۴۹ میلیون یورو کاهش پیدا می‌کند. ارزش بازیکنان لیورپول، قهرمان اروپا و گران‌ترین تیم فوتبال جهان بر اساس برآورد گروه تحقیقاتی “رصدخانه فوتبال سی‌آی‌ای‌اس”، حدود ۳۵۰ میلیون یورو کاهش می‌یابد و از ۱٫۴ میلیارد یورو به ۱٫۰۵ میلیارد یورو می‌رسد.

 

گران‌ترین تیم فوتبال آلمان هم با کاهش شدید ارزش مهم‌ترین دارایی‌اش مواجه می‌شود. ارزش بازیکنان بایرن مونیخ بر اساس این تحقیق از ۸۰۹ میلیون یورو به ۵۴۲ میلیون یورو می‌رسد.

 

در فرانسه مجموع قیمت بازیکنان پاری سن ژرمن در صورتی که تا آخر ماه ژوئن بازی‌ای انجام نشود، با کاهش بیش از ۳۰۰ میلیون یورو مواجه می‌شود و ارزش تیم‌اش از ۹۶۱ میلیون یورو به ۶۵۹ میلیون می‌رسد.

 

بی‌بی‌سی البته یادآوری کرده کرده که ارزش تیم‌ها هیچ گاه با این ارقام در ترازنامه باشگاه‌ها قید نمی‌شوند. چون از لحاظ حسابداری، مانند سایر “دارایی”ها ملاک قیمت خرید آنها است. به عبارت دیگر ارزش بازیکنی که در آکادمی خود باشگاه پرورش پیدا کرده و خریداری نشده است، در صورت‌های مالی صفر درج می‌شود. اما ارزش کریستیانو رونالدو در دفاتر باشگاه یوونتوس تورین صد میلیون یورو، قیمت خرید او، ثبت شده است.

 

بی‌بی‌سی به نقل از کارشناسان اقتصادی تهدید اصلی برای باشگاه‌های فوتبال را افت قیمت‌ بازیکنان در بازار دانسته است. اکثر پیش‌بینی‌ها از کاهش قیمت‌ها در بازار میلیاردی نقل‌وانتقالات فوتبال اروپا، بعد از بحران کرونا حکایت می‌کند. در این صورت درآمد باشگاه‌ها در این بازار کاهش پیدا خواهد کرد. در این میان باشگاه‌های هلند، فرانسه و پرتغال که این منبع یکی از منابع اصلی درآمدی‌شان بود بیشتر از بقیه متضرر می‌شوند. یک پیامد دیگر هم کاهش قیمت بازیکنان به اعتقاد صاحب‌نظران این است که اگر دوام داشته باشد، حسابرسان در قیمت‌گذاری باشگاه‌ها تجدیدنظر خواهند کرد و ارزش باشگاه‌ها در کل کمتر خواهد شد و این از سوی دیگر روی اعتبارپذیری باشگاه‌ها تاثیر خواهد گذاشت.



BAZAR VARZESH