تلگرام بازار ورزش

کاهش دستمزدها در فوتبال اسپانیا به خاطر کرونا

بعد از اینکه بازیکنان بارسا کاهش دستمزد خود را نپذیرفتند، باشگاه اعلام کرد که با استناد به قانون حقوق آنها را کم می‌کند.

 

مهدیار غفاری

 

به دنبال بارسلونا، دو باشگاه دیگر اسپانیایی یعنی اسپانیول و اتلتیکو مادرید هم اعلام کردند قصد کاهش دستمزد موقت برای بازیکنان خود را به دلیل تأثیر اقتصادی ناشی از ویروس کرونا دارند. انتظار می‌رود سایر باشگاه های دسته اول اسپانیا هم در روزهای آینده درخواست مشابهی داشته باشند. با این وجود تاکنون رئال وایادولید تنها تیمی است كه به طور رسمی اعلام كرده است كه هیچ یك از پرسنل آن مشمول كاهش دستمزد نخواهد شد.

 

بارسلونا با وجود تمایل به مذاکره و جلسات برگزارشده بین مدیریت باشگاه و کاپیتان‌های تیم هنوز نتوانسته است با بازیکنان خود بر سر کاهش دستمزد به توافق برسد. بعد از این بازیکنان بارسا حاضر به کاهش دستمزد خود نشدند، حالا باشگاه اعلام کرده که می‌خواهد حقوق آنها را کم کند. طبق قوانین داخلی کشور اسپانیا باشگاه این امکان را خواهد داشت تا به صورت یک‌جانبه قوانین تعلیق موقت قرارداد استخدام را اجرا کند که به آنها امکان می‌دهد در شرایط استثنایی دستمزدها را به طور موقت کاهش دهند. اتلتیکو نیز قصد دارد با استناد به همین قانون نسبت به کاهش دستمزد پرسنل خود اقدام کند.

 

در بیانیه‌ای که بارسلونا پنجشنبه شب منتشر کرد آمده است: این کار «در واقع منعکس کننده کاهش روزهای کاری و در نتیجهکاهش نسبی حقوق است» و برای کارکنان ورزشی و غیرورزشی اعمال می‌شود.

 

اسپانیول باشگاه دیگر شهر بارسلون هم درخواست خود برای کاهش ۷۰ درصدی حقوق بازیکنان و سایر اعضای کادر ورزشی باشگاه در زمان تعطیلی مسابقات را به دولت کاتالونیا ارایه کرده است. این کاهش دستمزد شامل پرسنل تمام تیم‌های ورزشی مردان و زنان باشگاه خواهد شد.

 

همچنین میگل انخل خیل مارین، سهامدار عمده و مدیرعامل باشگاه اتلتیکو مادرید، در نامه‌ای سرگشاده اعلام کرد که این باشگاه در صدد کاهش دستمزد آن دسته از کارکنان فوتبالی و غیر فوتبالی خود است که به دلیل شرایط جاری مجبور به توقف یا کاهش قابل توجه ساعات کاری شده‌اند. وی تاکید کرد كه این اقدام ضروری و‌ موقتی است و با هدف  “تضمین بقای باشگاه” انجام می‌شود.

 

بارسلونا و اسپانیول اعلام کرده‌اند که با شروع بحران ویروس کرونا در کاتالونیا امکانات خود را در اختیار مقامات بهداشتی قرار می‌دهند، در حالی که باشگاه اتلتیکو قصد دارد اقدام به جمع‌آوری پول برای سازمان صلیب سرخ کند.



BAZAR VARZESH