تلگرام بازار ورزش

چرا هوپ در استادیوم‌های بوندس‌لیگا منفور است؟

شعارها و پلاکاردهای حاوی تهدید و دشنام‌ علیه دیتمار هوپ، مالک باشگاه هوفن‌هایم در ورزشگاه‌های بوندس‌لیگا اتفاق جدیدی نیست. اما چرا در هفته‌های اخیر تا این حد تشدید شده است؟ و اصلا ماجرا چیست؟

 

 امیر علیزاده

 

نفرت بین بخشی از هواداران باشگاه‌های فوتبال آلمان و دیتمار هوپ، مالک باشگاه ت‌اس‌گ هوفن‌هایم وارد ابعاد جدیدی شده است. حالا دیگر گروه‌های اولترای بایرن مونیخ هم که پیش از این تا به حال کاری به کار هوپ نداشتند، علیه او شعار می‌دهند و در ورزشگاه خانگی هوفن‌هایم در شهر زینس‌هایم بدترین ناسزاها را روی پارچه‌نو‌شته‌ها نصیب هوپ می‌کنند.

 

فدراسیون فوتبال آلمان ظاهراً مصمم است با این رفتار هواداران برخورد کند و دیگر مدارا نکند. برای همین بود که داور بازی هوفن هایم و بایرن روز شنبه بازی را دو بار متوقف کرد و اعلام کرد اگر طبق مقررات پارچه نوشته پایین کشیده نشود، بازی به کل لغو خواهد شد. سرانجام مسئولین و بازیکنان دو تیم در اعتراض به آن هواداران بایرن و در حمایت و همبستگی با دیتمار هوپ فقط توپ را در زمین به همدیگر پاس دادند و عملاً بازی نکردند. هفته پیش هم بازی در مونشن‌گلادباخ به دلیل همین شعارها متوقف شد. در بازی روز یکشنبه اونیون برلین و ولفسبورگ هم طرفداران اونیون پلاکاردهای مشابهی را بالا گرفتند.

 

 

نماد تجاری‌سازی فوتبال

 

همه چیز از سال ۲۰۰۸ شروع شد. موقعی که باشگاه هوفن‌هایم در شهر کوچک زینس‌هایم برای اولین بار به دسته اول بوندس‌لیگا صعود کرد. این باشگاه با سرمایه‌گذاری‌های هوپ توانست خود را فصل به فصل بالا بکشد و در آن سال به بوندس‌لیگا راه یابد. حالا هوفن‌هایم از قدرت‌های اصلی این لیگ است. از همان زمان، هواداران سایر باشگاه‌های به اصطلاح «سنتی» آلمان که همواره مخالف تجاری شدن بیش از حد فوتبال‌اند، در استادیوم‌ها گاه و بیگاه علیه هوپ شعار می‌دادند. آنها هوپ را که با سرمایه شخصی‌اش از یک باشگاه محلی یک باشگاه مدرن بین‌المللی ساخته بود، تهدیدی می‌دانستند برای مدل سنتی باشگاه‌‌داری سنتی و قانون معروف «۱+۵۰» در فوتبال آلمان. بر اساس این قانون که فوتبال آلمان را از سایر کشورهای بزرگ فوتبال اروپا متمایز می‌کند، دست‌کم۵۰ درصد به علاوه یک حق رای در یک باشگاه باید در اختیار مجمع عمومی باشد و یک سرمایه‌گذار نمی‌تواند مالک عمده باشگاه شود و اکثریت حق رای را بدست بیاورد. هدف از این قانون محافظت از رقابت در سطح اول فوتبال باشگاهی آلمان است.

 

تنها دو باشگاه صنعتی ولفسبورگ و بایر لورکوزن که به ترتیب در مالکیت دو کمپانی غول آلمانی یعنی فولکس‌واگن و بایر هستند، با یک تبصره از این قانون مستثنا بوده‌اند. طبق مقررات فوتبال آلمان هر شخصی که بیش از ۲۰ سال در یک توسعه زیرساخت‌های باشگاه سرمایه‌گذاری کرده باشد، می‌تواند اکثریت سهام و حق رای را بدست آورد. دیتمار هوپ هم در سال ۲۰۱۵ شامل این قانون شد و حالا از پنج سال پیش ۹۶ درصد سهام باشگاه‌ را در اختیار دارد.

 

اتحاد اولتراها

 

بعد از آن گروه‌هایی از طرفداران تندرو و سنت‌‌گرای باشگاه‌های بزرگ، ، به خصوص باشگاه‌های ریشه‌دار و پرهواداری مثل بوروسیا دورتموند و بوروسیا مونشن‌گلادباخ، فدراسیون فوتبال آلمان را متهم به آن کردند که با حمایت از هوپ حامی تجاری شدن بیش از اندازه‌ی فوتبال است. بعد از آن خصومت‌ها شدت گرفت و شعارها و پلاکاردهای ورزشگاه‌ها بیشتر شد. تصویر هوپ در تیررس نشانه یک تفنگ، در برخی از ورزشگاه‌ها عادی شدند. دیتمار هوپ، که موسس شرکت اس‌آپ، غول تولیدکننده نرم‌افزار و باارزش‌ترین شرکت آلمان در بازار سرمایه، آرام نگرفت و علیه برخی از این هواداران شکایت کرد.

 

اما آن دسته گروه‌های طرفداری هم کوتاه نیامدند. در نهایت دادگاه ورزشی فدراسیون فوتبال آلمان چندی پیش، در حکمی بی‌سابقه بوروسیا دورتموند را به مدت دو سال از سفر به زینس‌هایم در بازی‌های خارج از خانه دورتموند مقابل هوفن‌هایم محروم کردند. این حکم دادگاه ورزشی فدراسیون فوتبال آلمان حالا گروه‌های طرفداران اولترای باشگاه‌های مختلف را علیه فدراسیون و هوپ متحد کرده و منجر به اتفاقات اخیر در این هفته بوندس‌لیگا شده است. یک گروه از هوادران تندروی بایرن مونیخ که روز شنبه مسئولیت آن پلاکاردها در استادیوم خانگی باشگاه هوفن‌هایم بر عهده گرفتند، در وب سایت خود طی بیانیه‌ای اعلام کردند که پیش از این کاری به کار هوپ نداشتند و از این ادبیات استفاده نمی‌کردند، اما حکم دادگاه ورزشی فدراسیون فوتبال آلمان را «ناعادلانه» می‌دانند چون فدراسیون فوتبال آلمان به ادعای آنها پیش از این وعده داده بود که مجازات‌های دسته جمعی در این گونه موارد اعمال نکند و با این حکم «زیر قول» خود زده است. این هواداران مدعی‌‌اند که مشکل شخصی با دیتمار هوپ ندارند، و هدف‌شان صرفاً محافظت از سنت‌هاست.

 

هر چقدر باشگاه‌ها و مسئولین و بازیکنان با هم متحدند، گروه‌هایی از هواداران اولترا باشگاه‌های مختلف هم در اعتراض به فدراسیون فوتبال آلمان و دیتمار هوپ همبسته‌اند و بعید به نظر می‌رسد که این درگیری‌ها به این زودی‌ها پایان یابد.



BAZAR VARZESH