تلگرام بازار ورزش

LIVERPOOL, ENGLAND - DECEMBER 21: Everton FC owner Farhad Moshiri arrives at the stadium prior to the Premier League match between Everton FC and Arsenal FC at Goodison Park on December 21, 2019 in Liverpool, United Kingdom. (Photo by Alex Livesey/Getty Images)

نگاهی به عملکرد اورتون زیر نظر فرهاد مشیری

سایت اینترنتی «آف‌ده‌پپچ» عملکرد باشگاه انگلیسی اورتون در لیگ برتر در دوران مالکیت فرهاد مشیری، سرمایه‌دار ایرانی-بریتانیایی را مورد بررسی قرار داده است.

 

مهدیار غفاری

 

مشیری که متولد ایران است و ملیت انگلیسی دارد، سهامدار چندین شرکت بریتانیایی و روسی در حوزه انرژی و صنعت فولاد است. او از چهار سال پیش یعنی فوریه ۲۰۱۶ سهام عمده باشگاه سرشناس اورتون را خریداری کرد و مدیریت این باشگاه را بر عهده گرفت. مشیری حالا صاحب ۷۷ درصد سهام باشگاه فوتبال اورتون در لیورپول است.

 

دوره مالکیت مشیری تا به اینجای کار از یک سو با رشد چشمگیر درآمدهای تجاری باشگاه و از سوی دیگر با افزایش قابل توجه زیان‌های مالی همراه بوده است و چهار سرمربی تیم هم در این مدت اخراج شده‌اند.

 

 

بر اساس گزارش سایت «آف ده پیچ» درآمدهای تجاری باشگاه طی این مدت رشد ۹۰ درصدی داشته‌اند که ۵/۴ برابر میانگین افزایش درآمد باشگاه‎های لیگ برتری در طی این چهار سال است.  گردش مالی باشگاه با رشد ۵۴ درصدی از ۱۱۲ میلیون پوند به ۱۸۸ میلیون پوند رسیده است.

 

در عین حال حاشیه سود باشگاه منفی ۲/۱۶ درصد بوده است که نسبت به مقدار میانگین مثبت ۱/۱۱ درصد برای تیم‌های لیگ برتر در این مدت آماری ناامیدکننده است. زیان عملیاتی باشگاه از ۲۰ میلیون پوند در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۱۲۰ میلیون پوند در سال ۲۰۱۹ رسید.

 

 

پرداخت حقوق بالا به بازیکنان و کادر فنی و مدیریتی از دلایل اصلی زیان مالی باشگاه اورتون در دوره مدیریت فرهاد مشیری بوده است. دستمزدهای سالانه باشگاه به طور متوسط در این فاصله ۲۴ درصد افزایش یافته‌اند. میانگین این افزایش در بین تیم‌های لیگ برتری کمتر از ۱۰ درصد بوده است. البته این دستمزدهای بالا به همان نسبت موجب کسب نتایج خوب نشده‌اند. در فصل ۲۰۱۸/۲۰۱۷ باشگاه به ازای کسب هر امتیاز در لیگ برتر تقریبا ۳ میلیون پوند دستمزد پرداخت کرد که حدود ۱۵ درصد بیشتر از رقم میانگین در لیگ برتر بود. 

 

 از سال ۲۰۱۷ اورتون در مجموع ۲۴۴ میلیون پوند خالص خرج بازیکنان کرده است و پنج مربی  مختلف را در اختیار داشته است، ولی تمام این هزینه‌ها تا کنون منجر به کسب هیچ عنوان و جامی برای باشگاه نشده است.



BAZAR VARZESH