تلگرام بازار ورزش

انتقاد از برگزاری سوپرکاپ اسپانیا در عربستان

سوپرکاپ اسپانیا با قهرمانی رئال مادرید در جده به پایان رسید. برگزاری این مسابقات در عربستان سعودی با انتقاد گروه‌های حقوق بشر و رسانه‌های اسپانیا مواجه شد. شبکه‌های تلویزیونی اسپانیا هم آن را تحریم کردند. دولت اسپانیا ولی به خاطر روابط اقتصادی مهم‌ و نزدیک‌اش با سعودی‌ها سکوت کرده است.

 

بازار ورزش: وقتی مسابقات سوپرکاپ برای اولین با شرکت چهار تیم به صورت یک تورنمنت چهارجانبه در عربستان در حال برگزاری بود، یازده زن هفته گذشته با تی‌شرت‌های زرد و شماره ۶۰۰ مقابل سفارت عربستان سعودی تجمع کردند. این زنان عضو گروه عفو بین‌الملل بودند و عدد ۶۰۰ نشان‌دهنده تعداد روزهایی است که لجین الهذلول، فعال حقوق زنان سعودی در زندان به سر می‌برد.

 

اما این فقط فعالان حقوق بشر نیستند که از برگزاری سوپرکاپ اسپانیا در عربستان سعودی انتقاد می‌کنند. ورو بوکت، مشهور‌‍ترین بازیکن تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا نیز در انتقاد از این اقدام فدراسیون فوتبال اسپانیا عربستان سعودی را یک کشور «سرکوب‌گر» خواند و گفت این کشور باید مجازات شود، نه اینکه با برگزاری چنین رویداد ورزشی‌ای تشویق هم بشود. برخی از صاحب‌نظران معتقدند عربستان با برگزاری رویدادهای ورزشی بزرگ مثل سوپرکاپ اسپانیا و ایتالیا و همین طور مسابقات رالی داکار که امسال برای اولین بار در عربستان برگزار می‌شود، قصد دارد وجهه سیاسی بد خود را پاک کند. به این کار به اصطلاح «شست‌وشوی ورزشی» یا Sport Washing گفته می‌شود.

 

دولت اسپانیا اما نسبت به برگزاری این مسابقات در عربستان انتقادی نکرد. پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا چندی پیش گفت نظری درباره این موضوع ندارد. از نظر خوان کاسترو، خبرنگار روزنامه ورزشی «مارکا» این اصلا عجیب نیست. او به شبکه رادیویی آلمانی «دویچلند فونک» گفت: «تقریباً همه دولت‌ها اسپانیا هم با عربستان سعودی تجارت کرده‌اند. اسلحه و راه آهن. کسی نمی‌خواهد با آن کشور دربیفتد. سوپرکاپ هم یک تجارت دیگر است.»

 

۱۲۰ میلیون یورو برای سه سال

 

فدراسیون فوتبال اسپانیا برای برگزاری مسابقات سوپرکاپ در عربستان در سه سال آینده ۱۲۰ میلیون یورو دریافت می‌کند. کاسترو، خبرنگار مارکا به این تجارت با فوتبال نگاهی انتفادآمیز دارد: «اگر این بازی‌ها در آلمان یا فرانسه هم برگزار می‌شد، مورد انتقاد قرار می‌گرفت. انتقال یک رویداد ورزشی اسپانیایی در خارج از کشور در کل اشتباه است. طرفداران داخل کشور دیگر نمی‌توانند از آن لذت ببرند. این تورنمنت حالا حالت مصنوعی پیدا کرده، فقط برای پول درآوردن.»

 

لوییس روبیالس، رییس فدراسیون فوتبال اقرار می‌کند که مسئله اقتصادی نقش مهمی دارد. اما او می‌گوید اینکه اختلاف ساعت با عربستان تنها دو ساعت است هم یک دلیل دیگر برای برگزاری سوپرکاپ در این کشور بوده است. البته روبیالس سعی می‌کند این سوپرکاپ را به عنوان یک ماموریت بفروشد. او می‌گوید این تورنمنت قرار است عربستان سعودی را متحول کند: «ما یک سری قرارداد برای پروژه‌های اجتماعی هم بسته‌ایم. این یک برنامه بلندپروازانه است که ما با فدراسیون سعودی شروع کرده‌ایم. یک ایده دیگر مثلاً برگزاری یک تورنمنت فوتبال زنان در عربستان سعودی است که ما فعالانه در آن مشارکت خواهیم کرد.» رییس فدراسیون فوتبال اسپانیا حتی تا آن جا پیش رفته که به سوپرکاپ اسپانیا «تورنمنت برابری» می‌گوید. منظور او برابری زنان و مردان است.

 

با این حال شبکه تلویزیونی تی‌وی‌ای اسپانیا از پخش این بازی‌ها سرباز زد. بنا بر اعلام این شبکه، به دلایل سیاسی. شبکه‌های خصوصی هم از این خط پیروی کردند. هم سفارت عربستان و هم فدراسیون فوتبال اسپانیا از این اقدام انتقاد کردند.



BAZAR VARZESH