تلگرام بازار ورزش

کلن فعالیت‌هاش را در چین متوقف کرد

بازار ورزش: باشگاه فوتبال آلمانی اف‌ث کلن همکاری‌های خود با فوتبال چین را متوقف کرد. اشتفان مولر رومر، رییس شورای اعضای این باشگاه، به گزارش خبرگزاری آلمان، گفت حقوق بشر در چین به صورت گسترده نقض می‌شود و برای همین به نظر او باشگاهی مثل اف ث کلن نباید در این کشور فعال باشد و از «چنین دیکتاتوری خشن و توتالیتری» حمایت کند.

 

بعد از این اظهارات باشگاه اف‌ث کلن از این اظهارات فاصله گرفت. ورنر ولف رییس باشگاه گفت این نظرات شخصی مولر بوده و نه موضع رسمی باشگاه. ولف به روزنامه «کلنر تاگس آنسایگر» گفت اف‌ث کلن به ارزش‌های دموکراتیک خود پایبند است، همین طور به دیالوگ بین‌المللی. به گفته ولف سایر همکاری‌ها، به عنوان نمونه قراردادهای اسپانسرینگ، پابرجا هستند.

 

قرار بود باشگاه اف‌ث کلن در چارچوب توافق دو دولت آلمان و چین، یک آکادمی در چین تاسیس کند و استعدادهای چینی را در این آکادمی طبق استانداردهای خود پرورش دهد. حالا با این اقدام باشگاه خود را از این پروژه عقب می‌کشد.

 

انتقاد اوزیل و احتیاط آرسنال

 

پیش از این نیز مسوت اوزیل ستاره آلمانی ترک‌تبار و مسلمان باشگاه آرسنال، با انتقاد به سیاست‌های چین در قبال اقلیت مسلمان اویغور در منطقه سین‌جیانگ جنجال‌برانگیز شده بود.  اوزیل در مطلب خود سرکوب این اقلیت از سوی چین و سکوت مسلمانان را مورد انتقاد قرار داد: «[در چین] قرآن‌ها سوزانده شده‌اند، مساجد بسته شده‌اند، فعالیت مدارس اسلامی ممنوع شده است، علمای دینی یک به یک کشته شده‌اند. با وجود همه این‌ها مسلمانان ساکت هستند.»

 

به دنبال این اظهارات، باشگاه آرسنال سعی کرد از آنها فاصله بگیرد. آرسنال در حساب کاربری خود در ویبو (یک شبکه اجتماعی جایگزین توئیتر در چین) نوشت مطالبی که اوزیل بیان کرده، نظرات شخصی‌اش است و این باشگاه که همیشه به اصل عدم دخالت در سیاست پایبند بوده‌اند. باشگاه آرسنال روابط تجاری زیادی با چین دارد که از جمله آن می‌تواند به چند رستوران زنجیره‌ای در این کشور اشاره کرد.



BAZAR VARZESH