تلگرام بازار ورزش

همه درآمدهای وصول‌نشده‌ی لیگ

سعید آذری مدیر عامل ذوب آهن پیش از برکناری ادعا کرد سازمان لیگ ۱۸۵ میلیارد تومان به باشگاه‌ها بدهکار است. اما درآمد سازمان لیگ در سال‌های گذشته چقدر بوده و چقدر از آن واقعا محقق شده است؟

 

بازار وززش: هفته گذشته سعید آذری، پیش از برکناری از مدیریت باشگاه ذوب آهن در گفت‌وگو با برنامه «ورزشگاه» ادعا کرد که سازمان لیگ ۱۸۵ میلیارد تومان به باشگاهها بدهکار است. آذری در این برنامه گفت: «سازمان لیگ طی چهار، پنج سال اخیر از طرف باشگاه‌ها حدود ۱۸۵ میلیارد تومان قراردادهای تبلیغاتی بسته‌اند. تحقیق کنید از این ۱۸۵ میلیارد تومان چقدر وصول شده و چقدر از آن چک‌های مشکوک الوصول است و به حساب سازمان لیگ نیامده است.»

 

به دنبال این اظهارات سایت «فوتبالی» درآمد سازمان لیگ از سال ۹۰ تا کنون را مورد بررسی قرار داد.

بنا به گزارش این سایت، در سال ۹۰، سازمان لیگ قراردادی سه ساله با یک شرکت جدید بست که بر اساس آن، طرف قرارداد سازمان لیگ موظف بوده ۴۸ میلیارد تومان در این بازه زمانی برای خریدن حق تبلیغات محیطی به حساب سازمان لیگ واریز کند. این جدا از ۴۲ میلیاردی بوده که صدا و سیما برای پخش لیگ باید به سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال پرداخت می‌کرد. ضمن آنکه سازمان لیگ، برای فصل ۹۱-۹۰ هم قراردادی ۲٫۵ میلیارد تومانی با یک اپراتور تلفن همراه برای تبلیغات امضا کرد.

 


۱۴۱ میلیارد از ۳۶۷ میلیارد

 

سایت فوتبالی نوشته در فصل ۹۱- ۹۰، سازمان لیگ به جز قرارداد ۲٫۵ میلیاردی با اسپانسر، ۱۴ میلیارد تومان بابت تبلیغات محیطی و ۱۱٫۵ میلیارد هم بابت حق پخش دریافت کرده که مجموع آن ۲۸ میلیارد تومان می‌شود.

برای دو فصل ۹۴-۹۳ و ۹۵-۹۴، سازمان لیگ قراردادی دو ساله با شرکت ایران نوین به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان منعقد کرد. نکته مهم اینکه ۶۹ میلیارد تومان از این مبلغ، به عنوان تخفیف حذف شد و دریافتی سازمان لیگ از بقیه پول تا امروز، بنا بر این گزارش، ۶۱ میلیارد تومان بوده و هنوز ۳۱ میلیارد تومان از رقم قرارداد، به حساب سازمان لیگ واریز نشده است.

در دو فصل ۹۶-۹۵ و ۹۷-۹۶ شرکت فناپ طرف قرارداد سازمان لیگ شد. برای فصل اول قراردادی ۵۵ میلیاردی بسته شده که به نوشته «فوتبالی» فقط ۱۴ میلیارد تومان آن وصول شده و برای سال دوم هم از قرارداد ۶۷ میلیاردی، بین ۲۰ تا ۲۱ میلیارد تومان آن دست سازمان لیگ را گرفته است.

در دو دوره‌ای که فناپ و ایران نوین تبلیغات محیطی سازمان لیگ را خریدند، قرار بوده پولی بابت سامانه پیامکی به حساب سازمان لیگ واریز شود که مشخص نیست این پول‌ها واریز شده یا نه.

 

برای فصل گذشته هم کف قرارداد، ۸۵ میلیارد تومان بوده که طبق اطلاعات سایت فوتبالی، رقمی بین ۵۰ تا ۵۵ میلیارد تومان از آن وصول شده است.

از فصل ۹۴-۹۳ به بعد جمع قراردادهایی که سازمان لیگ بسته، به رقم ۳۶۷ میلیارد تومان می‎رسد اما از این مبلغ، فقط ۱۴۱ میلیارد تومان به حساب سازمان لیگ واریز شده و هنوز تکلیف ۲۲۶ میلیارد تومان بقیه مشخص نیست. به عبارت دیگر ادعای سعید آذری درست بود.


خبری از حق پخش نیست

 

بین سالهای ۹۰ تا ۹۳، سازمان صدا و سیما، ۴۲٫۵ میلیارد تومان بابت حق پخش به حساب فدراسیون واریز کرد. ۱۱٫۵ میلیارد، ۱۳٫۵ میلیارد و ۱۷٫۵ میلیارد مبالغی بودند که برای این سه سال در نظر گرفته شد و قرار بود برای سال چهارم، ۲۲٫۵ میلیارد به فدراسیون پرداخت شود اما فدراسیون این پیشنهاد را قبول نکرد.

 

در نهایت با تغییرات مدیریتی در جام جم نیز کلاً این منبع درآمدی منتفی شد. مدیریت جدید صداوسیما حاضر نیست بابت خریدن حق پخش مسابقات لیگ به فدراسیون پول بدهد و مدیریت فدراسیون و سازمان لیگ نیز از گرفتن حق فوتبال ناتوان بوده‌اند. تهدیدهای گهگاه فدراسیون مبنی بر راه ندادن دوربین‌های صداوسیما را به استادیوم‌ها هم هیچ گاه عملی نشد و صداوسیما بدون اینکه ریالی برای حقوق پخش مسابقات خرج کند، لیگ و بازی‌های تیم ملی را مستقیم روی آنتن می‌فرستد.



BAZAR VARZESH