تلگرام بازار ورزش

به دلیل قوانین کپی‌رایت؛ ممنوعیت استفاده از پرچم بومی‌های استرالیا روی لباس‌ تیم‌ها

بازار ورزش: از چند سازمان ورزشی و دو تولیدکننده لباس که از اب‌اورجینال‌های استرالیا هستند خواسته شده تا به خاطر قوانین کپی‌رایت، بر روی محصولات‌شان از پرچم ابورجینال‌ها استفاده نکنند.

 

به گزارش رسانه‌های استرالیا، در راستای اجرای قانون کپی رایت، اخطارهایی برای  لیگ ملی راگبی، فدراسیون کریکت استرالیا و سازمان لیگ فوتبال استرالیایی هم صادر شده است. این اخطارها به درخواست شرکت منسوجات کوئینزلندی WAM صادر شده‌اند.

 

شرکت کوچک Clothing the Gap که در منطقه پرستون در شمال ملبورن واقع است لباس و منسوجاتی از جمله تی شرت و حوله تولید می‌کند که روی آنها پرچم بومیان استرالیا، اب‌اورجینال‌ها چاپ می‌شود.

 

خانم لورا تامپسون مالک و مدیر اجرایی این شرکت از قوم «گاندیتی‌مارا» که از دریافت اخطار شوکه شده است می‌گوید: «من عاشق این پرچم‌ام. این پرچم همه اقوام ابورجینال را در سرتاسر استرالیا متحد کرده است؛ این پرچم سمبل مبارزه و مقاومت ماست در حالیکه حالا برای استفاده از آن هم باید مبارزه کرد.»

 

اب‌اورجینال‌ها مردمان بومی استرالیا و مالکان اصلی این سرزمین هستند که پرچم‌شان با پرچم ملی استرالیا متفاوت است. در اخطارنامه آمده که شرکت منسوجات WAM  حق استفاده انحصاری جهانی از پرچم ابورجینال ها برای چاپ بر روی البسه را داراست. این پرچم در سال ۱۹۷۱ توسط هارولد توماس از قوم  لوریتیا که یک هنرمند و فعال حقوق اب‌اورجینال هاست طراحی شد. او هنوز مالک حق کپی‌رایت پرچم است و هرگونه اجازه استفاده از آن باید از طریق او انجام شود. او استفاده از تصاویر پرچم توسط موسسات غیر تجاری که خدمات بهداشتی، آموزشی و یا قانونی به مردم ابورجینال ارائه می‌دهند را به صورت رایگان مجاز کرده است.

 

یک شرکت دیگر به نام  Dreamtime Kullilla Art در کوئینزلند هم این اخطار نامه‌ها را دریافت کرده، طبق گفته مالک این شرکت آقای مایکل کونلی از قوم Kullilli و Murruwari  بیزینس خانوادگی آنها از ۲۵ سال پیش و با فروش بومرنگ آغاز شده است و در حال حاضر با همکاری هنرمندان ابورجینال محصولات نساجی تولید و به تمام دنیا صادر می‌کنند. او می‌گوید: «نمی‌توانم باور کنم، من فکر می‌کردم که مردم ابورجینال حق استفاده از پرچم‌شان را دارند. همه ما سردرگم هستیم و نمی‌دانیم که چرا ما نباید از پرچم خودمان استفاده کنیم.» طبق گفته خانم تامپسون حدود ۱۷ هزار نفر در یک کمپین آنلاین از دولت خواسته اند تا این قوانین را عوض کند. او می‌گوید ما فقط می‌خواهیم که پرچممان آزاد شود.

 

سازمان‌های ورزشی استرالیا معمولا در طول سال، یک یا دو هفته از مسابقات خود را به نام اب‌اورجینال‌ها برگزار می‌کنند که در این هفته‌ها تمام تیم‌ها لباس‌هایی با طرح‌های بومی می‌پوشند که روی آنها پرچم بومی‌ها هم حک می‌شود.  حالا با توجه به احکام اخیر، این سازمان‌های ورزشی اجازه نخواهند داشت که از این پرچم بر روی لباس تیم‌ها استفاده کنند مگر اینکه هزینه کپی رایت آن را بپردازند یا اینکه رضایت صاحب امتیاز آن را جلب کنند.



BAZAR VARZESH