تلگرام بازار ورزش

بازسازی دو میلیارد دلاری باشگاه‌های بدهکار ترکیه

 

 

محمد شهرابی

 

در ادامه مقروض شدن بعضی از صنایع در کشور ترکیه، فوتبال هم به جمع مقروضین پیوست. خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ با این خبر گزارش داده که دلیل این اتفاق، بدهی‌های کلان باشگاه‌های مطرح ترکیه است که در چند فصل اخیر پول زیادی برای خرید بازیکنان مطرح پرداختند ولی درآمد مناسبی نداشتند.

 

همین موضوع باعث شده که فدراسیون فوتبال ترکیه به فکر یک بازسازی اساسی در باشگاه‌های این کشور بیافتد. در همین رابطه اتحادیه بانکداری ترکیه و فدراسیون فوتبال این کشور برای اعلام خبر توافق درباره وام ۱۱ میلیارد لیری (۲ میلیارد دلار) به باشگاه‌ها برای بازسازی مدیریتی و اقتصادی خود آماده می‌شوند. آن طور که بلومبرگ نوشته، این توافق روز جمعه چهارم ژانویه حاصل شد و قرار است سهم چهار باشگاه مطرح این کشور یعنی بشیکتاش، گالاتاسرای، فنر باغچه و ترابوزان بیشتر باشد.

 

در جلسه‌ای که منجر به اتخاذ این تصمیم شد، سران فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و اتحادیه بانکداری ترکیه حضور داشتند. بعد از این جلسه، اتحادیه بانکداری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بدهی باشگاه‌ها شامل تخفیف و بخشودگی نخواهد شد. طبق برنامه‌ای که تنظیم شده این پول‌ها صرف تقویت برنامه‌های اقتصادی و مالی باشگاه‌ها می‌شود و معیارهای سخت‌گیرانه‌ای در زمینه مالی و اقتصادی برای باشگاه‌ها در نظر گرفته خواهد شد.»

 

در همین رابطه حسنو گورلی مدیر بخش مالی و حقوقی فدراسیون فوتبال ترکیه به بلومبرگ گفت که این قرض به صورت ده‌ ساله بازپرداخت خواهد شد : «بانک‌ها هر کدام به صورت جداگانه برای هر باشگاه برنامه مشخصی طراحی می‌کنند و فدراسیون فوتبال نیز اجرای این برنامه‌ها توسط باشگاه‌ها را به دقت زیر نظر خواهد گرفت.»

 

دلایل افزایش بدهی باشگاه‌ها

 

هزینه کردن زیاد برای خرید بازیکنان نامدار و همچنین مشکلات ساختاری و مالکیتی باشگاه‌ها از جمله دلایل اصلی مقروض شدن آنها در چند سال اخیر بوده است. همین مشکلات باعث شد که دولت برای نظارت بر وضعیت مالی و اداری باشگاه‌ها تحت فشار قرار بگیرد. از آنجایی که فوتبال جایگاه و محبوبیت ویژه‌ای در ترکیه دارد، رجب طیب اردوغان رییس جمهور این کشور که خودش هم در مقطع جوانی بازیکن نیمه‌حرفه‌ای فوتبال بوده، شخصا وارد عمل شده و دستور انجام این کار را داده است.

 

طبق اعلام سازمان‌های مالی و بورس ترکیه، بدهی دو باشگاه بشیکتاش و گالاتاسرای هر کدام ۱۰ درصد و بدهی ترابوزان و فنرباغچه هر کدام ۶ درصد افزایش پیدا کرده است. گالاتاسرای به عنوان یکی از سه غول فوتبال استانبول، تا پایان ماه آگوست سال قبل ۷۵۰٫۸ میلیون لیر بدهی داشته در حالیکه فنرباغچه ۲٫۱ میلیارد لیر، بشیکتاش یک میلیارد لیر و ترابوزان ۷۴۱ میلیون لیر مقروض بوده‌اند.

 

در همین رابطه بانک زراعت یکی از وام دهندگان این پروژه در حساب توییتر خود اعلام کرد که هفته آینده برنامه دقیق خود برای مشارکت در این طرح را اعلام خواهد کرد.

 

نکته قابل توجه اینکه موسسات و بانک‌های مشارکت کننده در این طرح، پیش از این تغییراتی در حدود ۲۰ میلیارد لیر در میزان وام خود به باشگاه‌ها ایجاد کردند زیرا ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا با سقوط ۲۸ درصدی در سال گذشته روبرو شد.

 

این یکی از بدترین سال‌ها برای واحد پول ترکیه بود و باعث شد که بسیاری از موسسات مالی و اقتصادی این کشور در بازپرداخت بدهی‌ها و تعهدات خارجی خود با مشکل مواجه شوند.



BAZAR VARZESH