تلگرام بازار ورزش

جوایز نقدی هر باشگاه لیگ برتری؛ سوال بزرگ باشگاه‌ها

محاسبات بازار ورزش نشان می‌دهد قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران در فصل جاری کمتر از ۵ میلیارد تومان و تیم شانزدهم کمتر از ۲ میلیارد تومان از سازمان لیگ دریافت خواهد کرد. هرچند ابهامات زیادی در همین ارقام وجود دارد.

بازار ورزش: هفته گذشته جلسه توجیهی تبلیغات محیطی لیگ برتر با حضور صادق درودگر، مدیر بازاریابی سازمان لیگ و نمایندگان هیات‌های فوتبال استان‌ها و شرکت تیراژه فیلم برگزار شد.

 

شرکت تیراژه فیلم، بهره‌بردار تبلیغات محیطی سازمان لیگ است که به گزارش ایسنا و به گفته درودگر، حداقل باید ۸۵ میلیارد تومان قرارداد تبلیغات با شرکت‌های حامی به امضا برساند تا تعهدش را به سازمان لیگ انجام دهد.

 

ایسنا نوشته طبق اعلام صادق درودگر، مدیر بازاریابی سازمان لیگ شرکت تیراژه فیلم باید حداقل ۸۵ میلیارد تومان درآمد از طریق اسپانسر در لیگ هجدهم داشته باشد که تاکنون این شرکت حدود ۹۰ میلیارد تومان قرارداد در آستانه امضا دارد.

 

در هر صورت این که شرکت تیراژه فیلم موفق به عقد قرارداد بیش از ۸۵ میلیارد تومان بشود یا نه هنوز مشخص نیست اما طی اطلاعاتی که بازار ورزش به دست آورده، نحوه قرارداد تیراژه فیلم با سازمان لیگ برتر به ترتیب است که به ازای هر اسپانسری که تیراژه فیلم برای تبلیعات محیطی (تبلیغات دور زمین در بازی‌های لیگ برتر) امضا کند، ۷۷ درصد به سازمان لیگ رسیده و ۲۳ درصد به عنوان سود به تیراژه فیلم می‌رسد. حداقل قراردادهای تیراژه فیلم هم باید ۸۵ میلیارد تومان باشد که اگر از آن کمتر شود، ما به التفاوت آن طبق قرارداد باید به سازمان لیگ پرداخت شود. مازاد آن نیز با همان نسبت ۷۷ به ۲۳ به نفع لیگ تقسیم خواهد شد.

 

به این ترتیب با احتساب ۷۷ درصد از ۸۵ میلیارد تومانی که اعلام شده، کف دریافتی سازمان لیگ ۶۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

 

سازمان لیگ نیز برنامه خاصی برای درآمد حاصله از محل فروش حق تبلیغات محیطی مسابقات خود دارد. به طوری که ۸۰ درصد آن به باشگاه‌ها تعلق می‌یابد، ۱۰ درصد آن به فدراسیون فوتبال می‌رسد، ۳ تا ۵ درصد آن بین هیات‌های فوتبال استان‌ها تخصیص می‌یابد و ۵ درصد آن سهم خود سازمان لیگ است که مخارج خود از جمله هزینه داوران را پرداخت خواهد کرد.

 

۸۰ درصدی که به باشگاه‌ها می‌رسد جوایز نقدی آن‌ها خواهد بود. به طوری که نیمی از آن (۴۰ درصد از کل) به طور مساوی بین ۱۶ باشگاه لیگ برتری تقسیم خواهد شد و نیم دیگر آن بسته به رتبه‌ای که باشگاه‌ها در پایان فصل خواهند داشت به آن‌ها می‌رسد.

 

حال اما با این که چند هفته از آغاز لیگ می‌گذرد چند علامت سوال همچنان باقی مانده است. یکی این که درودگر در گفت و گویش با ایسنا گفته که در تلاش هستند ۱۰ درصد سهم فدراسیون فوتبال کاهش یافته و باز در اختیار سازمان لیگ قرار بگیرد و آن را صرف جایزه باشگاه‌ها سایر مخارج کند که تکلیف آن مشخص نیست. دوم این که درودگر گفته احتمال دارد معیار هوادار نیز در تقسیم نیمه دوم سهم باشگاه‌ها علاوه بر رتبه‌شان در پایان فصل لحاظ شود. که در این صورت با توجه به آمار نامعلوم از تعداد هوادار هر باشگاه، معلوم نیست ملاک تقسیم آن از سوی سازمان لیگ چه خواهد بود. غیر از پرسپولیس و استقلال که هوادارانی در سراسر کشور دارند، محاسبه تعداد هواداران تیم‌های شهرستانی پرهوادار کار دشواری به نظر می‌رسد. سوال سوم نیز این است که هنوز تصمیمی مبنی بر فرمول دقیق تقسیم نیمه دوم جایزه نقدی بر حسب رتبه باشگاه‌ها در پایان فصل مشخص نشده است و تنها این مشخص است که این پول بین همه تیم‌های لیگ تقسیم می‌شود.

 

حال بازار ورزش با در نظر گرفت حداقل تعهد شرکت تیراژه فیلم به سازمان لیگ محاسبه کرده است که دریافتی سازمان لیگ چطور تقسیم می‌شود.

 

بر اساس فرمول اعلامی درودگر، طبق چارت زیر سهم هر بخش از درآمد فروش حق تبلیغات محیطی لیگ برتر مشخص می‌شود:

 

 

۶۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومانی که به سازمان لیگ می‌رسد طبق چارت زیر تقسیم می‌شود:

 

 

به این ترتیب ۵۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان به باشگاه‌های حاضر در لیگ هجدهم جدول می‌رسد.

 

از این مبلغ، ۵۰ درصد آن معادل ۲۶ میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان به طور مساوی بین ۱۶ باشگاه حاضر در لیگ برتر تقسیم می‌شود که سهم هر باشگاه می‌شود یک میلیارد ۶۳۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان.

 

یکی از سوالات نحوه تقسیم ۲۶ میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومانی است که به گفته درودگر بر حسب رتبه تیم در پایان فصل تقسیم می‌شود.

 

اگر فرض این باشد که هنوز تصمیمی مبنی بر میزان هوادار هر تیم گرفته نشده باشد، می‌توان طبق یک فرمول منطقی به جدول زیر رسید. به این شرط که حتی تیم شانزدهم جدول نیز مبلغی جایزه دریافت کند:

 

 

به این ترتیب جمع دریافتی هر باشگاه بسته به رتبه با مبلغی که به طور مساوی دریافت می‌کند به شرح زیر می‌شود:

 

 

این مبالغ در صورتی به باشگاه‌ها می‌رسد که تیراژه فیلم همان ۸۵ میلیارد تومان حداقل تعهدش را کسب کند. این شرکت اگر بتواند بیش از این اسپانسر جذب کند که درودگر هم گفته همین الان در آستانه ۹۰ میلیارد تومان قرارداد است، سهم هر باشگاه بیش از این می‌شود.

 

اما اگر کف را در نظر بگیریم بدون اطلاع دقیق از فرمول سازمان لیگ برای تقسیم پول بر اساس رتبه، سهم هر باشگاه مقادیر ذکر شده خواهد بود.

 

در این صورت قهرمان لیگ حدود ۴ میلیارد و ۷۱۶ میلیون تومان درآمد از محل جوایز نقدی خواهد داشت و به تیم شانزدهم هم یک میلیارد ۸۲۸ میلیون تومان می‌رسد که در مقابل هزینه‌های ده‌ها میلیاردی باشگاه‌ها برای هر فصل (بدون در نظر گرفتن بدهی‌های معوقه) رقمی ناچیز به حساب می‌آید.

 

البته درآمدهای نامنظم و نابسامان بلیت‌فروشی و اسپانسر روی پیراهن را هم باید به این ارقام اضافه کرد.

 

با این حال آن چه همچنان خلا بزرگی در درآمدزایی باشگاه‌های فوتبال دارد، گرفتن حقوق پخش تلویزیونی مسابقات لیگ برتر از صدا و سیماست که درودگر به عنوان رئیس بازاریابی سازمان لیگ در کنار فدراسیون برای رسیدن به آن باید تلاش کند. در غیر این صورت لیگ برتر ایران با حضور باشگاه‌های دولتی کار سختی برای بالانس دخل و خرجش خواهد داشت.

 

در جلسه توجیهی تبلیغات محیطی لیگ برتر همچنین عنوان شد که اگر استندهای تبلیغات محیطی در ورزشگاه‌ها آماده نباشد از برگزاری بازی جلوگیری می‌شود و هیات‌های استان‌ها موظفند این استندها را قبل از برگزاری بازی آماده کنند. همچنین ۴۸ ساعت قبل از بازی‌های بین‌المللی تبلیغات محیطی لیگ برتر از ورزشگاه‌ها پاک می‌شود. در این جلسه مدیر شرکت تیراژه فیلم با قاطعیت اعلام کرد که به هیچ عنوان به شرکت‌های متقاضی تخفیف نمی‌دهد تا برای مثال همراه اول که قراردادی حدود ۵۰ میلیارد امضا کرده است سال آینده از امضای قرارداد جدید خودداری نکند.

 

او همچنین اعلام کرد که یکی از دلایلی که سال‌های گذشته تبلیغات محیطی با شکست روبرو شد همین مسئله بوده و همکاران او در شرکت‌های تبلیغاتی قراردادی بسته‌اند که به راحتی سازمان لیگ را با مشکلات کنونی مواجه کردند.

 

طبق اعلام صادق درودگر مدیر بازاریابی سازمان لیگ حدود ۱۶۰ میلیارد تومان طلب طی سال‌هایی که تبلیغات محیطی در ورزشگاه‌ها اجرا شده وجود دارد.



BAZAR VARZESH