تلگرام بازار ورزش

Soccer Football - Premier League - Chelsea v AFC Bournemouth - Stamford Bridge, London, Britain - September 1, 2018 Chelsea's Mateo Kovacic in action REUTERS/Eddie Keogh EDITORIAL USE ONLY. No use with unauthorized audio, video, data, fixture lists, club/league logos or "live" services. Online in-match use limited to 75 images, no video emulation. No use in betting, games or single club/league/player publications. Please contact your account representative for further details.

فیفا برای تعداد بازیکنان قرضی سقف می‌گذارد

بازار ورزش: فیفا از قرار معلوم برنامه دارد تا اصلاحاتی اساسی در سیستم بین‌المللی نقل و انتقالات بازیکنان در فوتبال انجام دهد.

 

آن طور که خبرگزاری فرانسه به نقل از منابعی در فیفا گزارش داده، یکی از این اصلاحات تعیین محدودیت برای تعداد بازیکنان قرضی یک باشگاه است که در سال‌های گذشته به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده است.

 

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه هدف فیفا از تعیین حد و مرز برای تعداد بازیکنان قرضی، ایجاد فرصت‌های برابر برای همه باشگاه‌ها است. ظاهراً فیفا در نظر گرفته تا از این پس باشگاه‌ها فقط بتوانند شش تا هشت بازیکن به سایر باشگاه‌ها قرض بدهند. البته قرار است بازیکن‌های زیر ۲۱ سال که توسط خود باشگاه پرورش یافته‌اند و یا مدت‌هاست توسط باشگاه به خدمت گرفته شده‌اند، از این قانون مستثنا شوند و محدودیتی در انتقال قرضی آنها نباشد تا بتوانند جای دیگری تجربه بازی بدست بیاورند و در روند پیشرفت‌شان خللی وارد نشود.

 

فیفا حتی یک شورای ویژه تشکیل داده که کارش «بررسی همه‌جانبه سیستم نقل و انتقالات» است. سایر تغییرات مدنظر فیفا مربوط به مبلغ ترانسفر، پنجره‌های نقل‌وانتقالات و تعداد بازیکنان استخدامی هر تیم است.

 

در سال‌های گذشته بسیاری از باشگاه‌ها، به ویژه در انگلستان و ایتالیا این مدل را دنبال می‌کنند که تعداد زیادی بازیکن را می‌خرند و بعد آنها را به باشگاه‌های دیگر قرض می‌دهند. به عنوان نمونه در فصل گذشته باشگاه‌های ایتالیایی در کل ۴۹۸ بازیکن قرض داده‌اند. یوونتوس به تنهایی ۴۵ بازیکن خود را به سایر تیم‌ها قرض داده است. در قیاس با باشگاه‌های ایتالیا، باشگاه‌های آلمانی کمتر از این مدل نقل و انتقالات و استخدام بازیکن استفاده می‌‌کنند. فصل گذشته در بوندس‌لیگا در مجموع تنها ۲۷ بازیکن به صورت قرضی منتقل شده‌‌اند.

 

کسب و کار با بازیکنان قرضی

 

باشگاه‌های ایتالیایی و برخی باشگاه‌ها در انگلستان مانند چلسی، به نقل و انتقالات قرضی نه در راستای برنامه پرورش استعداد، بلکه به عنوان یک سرمایه‌گذاری و راهی برای درآمدزایی نگاه می‌کنند. آنها اغلب بازیکنان جوان را به قیمت‌های پایین می‌خرند، قرض‌شان می‌دهند تا هزینه دستمزد نداشته باشند و سپس بعد از یک مدتی بازیکنان با ارزش بالاتری در بازار یا برمی‌گردند و یا فروخته می‌شوند. اوج این مدل باشگاه آث پارما در سال ۲۰۱۳ بود که تعداد حیرت‌آور ۳۷۹ بازیکن را استخدام کرد و اکثرشان را قرض داد.

 

حالا این محدودیت جدید که برای عملیاتی شدن باید توسط کمیته اجرایی فیفا تایید شود، برای این دست از باشگاه‌ها عواقب جدی‌ای خواهد داشت. و همین طور پیامدهایی در بازار نقل و انتقالات که قطعاً به نفع باشگاه‌های کوچک‌تر و باشگاه‌هایی خواهد بود که کمتر از این مدل استفاده می‌کردند.

 

بعد از تصویب این مقررات جدید، باشگاه‌هایی که تعداد زیادی بازیکن خریده‌اند و آنها را قرض داده‌اند، یک مهلت خواهند گرفت تا تیم‌هاشان را کوچک کنند. بدین ترتیب بازیکنان زیادی ناگهان وارد بازار نقل و انتقالات می‌شوند و قیمت‌ها احتمالاً به شدت کاهش پیدا خواهند کرد.



BAZAR VARZESH