تلگرام بازار ورزش

این است لیگ‌ ملل اروپا

بازار ورزش: لیگ ملت‌های یوفا که به تازگی شروع شده برای خیلی ها هنوز ناشناخته است. کدام کشور ها در این لیگ حضور دارند؟جایزه آن چقدر است؟ شیوه مسابقات به چه صورت است؟

 

نیما علیزاده

 

رقابت‌های جدید لیگ ملت‌های یوفا، یا باصطلاح «نیشنز لیگ» به طور رسمی با بازی تیم‌های ملی آلمان و فرانسه پنجشنبه گذشته آغاز شد. ۵۵ عضو یوفا در این رقابت‌ها حضور دارند و تیم ملی آلمان با تیمهای فرانسه و هلند در یک گروه حاضر هستند. رقابتهای لیگ ملت‌های یوفا در چهار لیگ ای، بی، سی و دی برگزار می‌شود. هر دسته هم چهار گروه دارد که در هر گروه ۳ تا ۴ تیم حضور دارند.

 

تیم‌ها در این چهار لیگ بر حسب مقام آنها در جدول یوفا تقسیم‌بندی شده‌اند. بطور‌ مثال در گروه آ دوازده تیم برتر قاره اروپا حضور دارند و درگروه ب دوازده تیم برتر بعدی با هم به رقابت می‌پردازند. بازی‌ها بصورت رفت و برگشت در ۶ روز در ماه‌های سپتامبر ،اکتبر و نووامبر برگزار می‌شود.

 

چهار تیم نخست گروه‌های  لیگ آ در ماه جون سال ۲۰۱۹با هم مسابقه می‌دهند و دو تیم اول مسابقه فینال را برگزار می‌کنند و دو بازنده برای مقام سومی با یکدیگر روبرو می‌شوند. مکان مسابقه نهایی هنوز مشخص نشده ولی به احتمال زیاد در کشور یکی از دو تیم فینالیست خواهد بود. کمیته فنی یوفا در ماه دسامبر مکان دیدار فینال را مشخص می‌کند.

 

دیگر تیم‌های صدر گروه‌های لیگ‌های ب ، سی و دی که شامل ۱۲ تیم می‌شوند به مرحله نهایی راه می‌یابند و ۱۲ تیم دیگر سقوط می‌کنند. علاوه بر آن چهار تیم اول هر یک از لیگ‌ها بطور اتوماتیک برای مرحله پلی آف رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۰ انتخاب می‌شوند. اگر این تیم‌ها پیش از آن از طریق مرحله مقدماتی خود یورو ۲۰۲۰ صعودشان قطعی شده باشد، تیم‌های در رده‌های بعدی در هر لیگ به این مسابقات راه پیدا می‌کنند.

 

پاداش نقدی : ۷.۵ میلیون یورو برای تیم نخست

 

به گفته مسولان یوفا کل رقم جوایز این رقابتها ۷۶.۲۵ میلیون یورو است. همه تیم‌های شرکت‌کننده بخاطر حضور در این رقابت‌ها مبلغی دریافت می‌کنند. به عنوان مثال دوازده تیم حاضر در لیگ آ هر کدام مبلغ ۱.۵ میلیون یورو و دوازده تیم حاضر در لیگ ب هر‌کدام ۱ میلیون یورو دریافت میکنند. پانزده تیم حاضر در لیگ سی هر کدام ۷۵۰ هزار یورو و شانزده تیم گروه دی ۵۰۰ هزار یورو عایدشان می‌شود.’

 

بدین ترتیب مبلغ ۴۹.۲۵ میلیون یورو در همان ابتدا به تیمها پرداخت میشود که بخش بزرگی از کل جوایز را شامل می‌شود.

 

همانطور که توضیح داده شد هر لیگ شامل چهار‌گروه است. تیم اول هر‌گروه جایزه جداگانه‌ایی دریافت می‌کند، به طوری که یوفا برای جایزه تیم‌های نخست هر گروه در کل مبلغ ۱۵ میلیون یوروی دیگر بودجه نیاز دارد. در لیگ ب هم هر تیم نخست هر گروه در کل با مبلغی که برای ورود به مسابقات دریافت می‌کند دومیلیون یورو درآمد خواهند داشت، تیمهای نخست گروههای لیگ سی هم حداکثر ۱.۵ میلیون یورو می‌گیرند. ۷۵۰ هزار یورو برای حضور در مسابقات و ۷۵۰ هزار یورو برای کسب مقام اولی در گروه: در نهایت تیمهای نخست گروههای لیگ دی هم حداکثر یک‌میلیون یورو درآمد خواهند داشت.

 

این تنها تیمهای نخست لیگ آ هستند که می‌توانند درآمدهای بیشتری داشته باشند. چهار تیم نخست در یک تورنمت چهار تیمی به مصاف یکدیگر می‌روند و در نهایت تیم اول ۴.۵ میلیون یوروی دیگر هم به دست می‌آورد. نایب قهرمان ۳.۵ میلیون یورو ، تیم سوم ۲.۵ میلیون یورو و تیم چهارم هم ۱.۵ میلیون یورو پاداش نقدی می‌گیرند.

 

در نتیجه تیم قهرمان رقابتهای لیگ ملت‌های یوفا از ابتدا تا انتها مبلغ ۷.۵ میلیون جایزه دریافت خواهد کرد.



BAZAR VARZESH