تلگرام بازار ورزش

کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال چه کار می‌کند؟

 امیر علیزاده

 

بعدِ افتضاحِ خرید لباس از آدیداس در جام جهانی روسیه، فدراسیون فوتبال حتی از ادامه دادن یک قرارداد خرید هم عاجز بود و این شرکت آلمانی به همکاری‌اش با فدراسیون پایان داد.

 

جالب اینجاست در برخی از سایت‌های فروشگاه‌های اینترنتی در آلمان همچنان می‌توان پیراهن آدیداس اوریجینال تیم ملی در جام جهانی روسیه را خرید. طبعاً فدراسیون بی‌خبر است و از این درآمدها بی‌نصیب.

 

کمتر از پنج ماه دیگر تا شروع جام ملت‌های آسیا باقی مانده است، اما خبری از جایگزین آدیداس نیست و فدراسیون هنوز تامین‌کننده‌ای برای پوشاک تیم‌های ملی ندارد.

 

به همین خاطر لباس تولیدی «مجید» تیم امید در بازی‌های آسیایی جاکارتا این سوال را پیش می‌آورد که نکند فدراسیون فوتبال بعد از آن همه هیاهو بر سر آدیداس و سرزنش منتقدین با این استدلال که برای تیم ملی ایران هیچ برندی به جز نایکی و آدیداس و پوما برازنده نیست، حالا سراغ برند داخلی رفته است.

 

اما آن طور که شنیده می‌شود لباس تیم ملی امید را در بازی‌های آسیایی کمیته ملی المپیک تامین کرده است!

 

ظاهراً کمیته ملی المپیک هم طبق معمول لباس کل کاروان را خریده و زحمت پیدا کردن اسپانسر را به خود نداده است. اما فارغ از این درد مشترک همه ارگان‌های ورزشی ایران و علاقه مفرط‌شان به خرید! بحث اصلی اینجا یک بار دیگر ضعف محرز بازاریابی فدراسیون فوتبال است.

 

طبق قواعد و اصول بازاریابی در ورزش حرفه‌ای، این فدراسیونها هستند که صاحب حقوق اسپانسرینگ همه تیم‌های خود هستند و همه این بسته‌ها مربوط به تیم‌ها و محصولات مختلف خود را به صورت یکپارچه بازاریابی می‌کنند.

 

حتی در بازی‌های المپیک و بازی‌های آسیایی هم در هر رشته، تیم‌ها و ورزشکاران متعهد به قراردادهای فدراسیون‌های ذیربط هستند و در بیرون از میدان مسابقه، تنها در مراسم‌ها و جلسات مطبوعاتی باید از قراردادهای کمیته ملی کشورشان پیروی کنند. برای همین است که تیم ملی فوتبال امید ژاپن در بازی، همان لباس‌های تیم ملی اصلی که تولیدی آدیداس اسپانسر فدراسیون ژاپن است را می‌پوشد، با اینکه اسپانسر کمیته ملی المپیک ژاپن اسیکس است.

 

این مدل بازاریابی یکپارچه‌ی تیم‌ها کار فدراسیون‌ها را در پیدا کردن اسپانسر و افزایش ارزش بسته‌های اسپانسرینگ‌شان و در پی آن درآمدزایی بیشتر راحت‌تر می‌کند.

 

اما فدراسیون فوتبال ایران نه تنها از هیچ برنامه‌ای برای بازاریابی یکپارچه بهره نمی‌برد، بلکه بهترین فرصت برای پیدا کردن اسپانسر، در برهه‌ای که تیم‌هاش در سه تورنمنت بین‌المللی مهم جام جهانی، بازی‌های آسیایی و جام ملت‌های آسیا به میدان می‌روند را هم از دست می‌دهد.



BAZAR VARZESH