تلگرام بازار ورزش

«سوپرکاپ»؛ یک رویداد درآمدزا

 

امیر علیزاده

 

برگزاری مسابقه بین قهرمان لیگ و قهرمان جام حذفی موسوم به «سوپر کاپ» پیش از شروع فصل جدید در اکثر کشورها یک سنت شده است.

 

این مسابقه از برگزاری به شکل سنتی یک تک‌بازیِ صرف، با گذشت زمان تکامل یافته و به یک «رویداد» جذاب تبدیل شده با یک برنامه بازاریابی مشخص با هدف ارضای نیازها و برآورده کردن خواسته‌های هواداران.

 

این رویداد هم به عنوان یک ارزش افزوده در بسته‌های اسپانسرینگ ارایه می‌شود و طبعاً ارزش بسته‌های حقوقی اسپانسرینگ فدراسیون را افزایش می‌دهد، و هم از طریق فروش جداگانه‌ی بسته‌های حقوق پخش تلویزیونی این رویداد، منابع درآمدی مضاعف ایجاد می‌شود.

 

در ایران خود جام حذفی هم به شکل یک رویداد مدیریت نمی‌شود. چه برسد به سوپرکاپ که با کلی جار و جنجال و بی‌برنامگی و انصراف استقلال و کلی آبروریزی آخر سر هم برگزار نشد.

 

پیش از این درباره این شکل برگزاری جام حذفی به عنوان یک «رویداد بی‌نام‌ونشان» نوشته بودیم.

 

امشب هم سوپرکاپ اسپانیا بین بارسلونا و سویا برگزار می‌شود و هم سوپرکاپ آلمان بین بایرن مونیخ و اینتراخت فرانکفورت. هر دو با برندینگ متمایز و با برنامه بلندمدت. طبعاً هیچ کدام از این تیم‌ها هم هرگز انصراف نمی‌دهند. چنین اتفاق دور از ذهنی، غیرقابل‌پذیرش و معادل یک فاجعه خواهد بود.س

 

سوپرکاپ آلمان امشب در بیش از ۲۰۰ کشور مستقیم پخش می‌شود. در آلمان برآورد شده که این بازی ۶,۷ میلیون بیننده تلویزیونی داشته باشد که ۲۵ درصد سهم بازار است.



BAZAR VARZESH