تلگرام بازار ورزش

سرمایه‌گذاری لچه، روی تولید پوشاک ورزشی

 باشگاه ایتالیایی لچه دنبال راه جدیدی برای درآمدزایی می‌گردد. آن هم ورود به بازار تولید البسه ورزشی است. این باشگاه قصد دارد از فصل بعد برند خود را برای تولید البسه ورزشی باشگاهش داشته باشد و از این طریق در بلندمدت درآمدزایی کند. مدلی که قبلا مشابهش دیده نشده

 

بازار ورزش:لچه، باشگاه سرشناس و قدیمی ایتالیایی که در حال حاضر در سری B (دسته دوم فوتبال ایتالیا) حاضر است برای فصل آینده ابتکار جالبی زده است و آن تولید البسه مورد نیاز باشگاه است.

 

در حالی که تمام تیم‌های فوتبال جهان (منهای تیم ملی فوتبال ایران و بسیاری از باشگاه‌های ایرانی) البسه و تجهیزات ورزشی خود را طی قراردادی اسپانسرشیپ از شرکت‌های تولیدی تامین می‌کنند و از این راه درآمد دارند، مدیران باشگاه لچه تصمیم گرفته‌اند خودشان وارد صنعت تولید پوشاک ورزشی شوند و با سرمایه‌گذاری در این زمینه با استفاده از برند باشگاه که طرفداران زیادی هم در ایتالیا دارد درآمدزایی داشته باشند.

 

به گزارش وبسایت رسمی باشگاه، برندی که باشگاه لچه برای خط تولید پوشاک ورزشی‌اش در نظر گرفته «M908» است. ۹۰۸ است مربوط است به سال تاسیس این باشگاه در سال ۱۹۰۸٫

 

به گزارش وبسایت اسپرتس پرو، البسه مورد نیاز این باشگاه در یک تولیدی در چین تولید خواهد شد اما سران باشگاه گفته‌اند این محصولات با بالاترین کیفیت خواهد بود.

 

یک بار دیگر در سری A اتفاق مشابهی افتاده بود. در فصل ۱۴-۲۰۱۳، باشگاه رم نیز البسه خود را تولید می‌کرد. اما این پیراهن‌ها بدون هیچ برندی تن بازیکنان می‌رفت و در خود ایتالیا تولید می‌شد. دلیل آن اما سرمایه‌گذاری باشگاه رم نبود بلکه عدم رضایت باشگاه از کیفیت محصولات کاپا، اسپانسر قدیمی خود بود. فصل بعد رم قراردادی ۱۰ سال با نایک امضا کرد.

 

 

لچه قصد دارد در اولین فصل، برای بازاریابی، به هواداران رسمی خود یک پیراهن رایگان با برند M908 هدیه بدهد.

 

کورادو لیگوری، نایب‌رییس لچه گفته است:«کمپانی‌های زیادی بوده‌اند که پیشنهاد قرارداد اسپانسرشیپ ارائه کرده بودند. این قراردادها از نظر اقتصادی برای باشگاه مهم است. اما ارزش این قراردادها وقتی در سری A باشید ارزش دارد. برای همین ما تصمیم بنیانی گرفتیم؛ برند خود را تولید کنیم. در کوتاه مدت شاید هزینه کنیم و ضرر بدهیم. اما باید به درآمد بالایی در بلندمدت امیدوار باشیم که برای تیم مفید خواهد بود».

 

از حرف‌های لیگوری می‌توان دریافت که وقتی باشگاهی در  سری B حاضر است پیشنهادهای اسپانسرشیپ بسیار کم ارزش است. و از آنجه که اغلب پیشنهادها بلندمدت است، طی دوران قرارداد لچه شانس صعود به سری A را دارد در حالی که ارزش قراردادش مربوط به وقتی است که در سری A بازی می‌کند.

 

از این رو باشگاه تصمیم گرفته از درآمد نه چندان جذاب اسپانسرشیپ در تامین البسه ورزشی چشم بپوشد و برند خود را داشته باشد. به این امید که هواداران با خرید البسه باشگاه، بخشی از هزینه‌های باشگاه را جبران کنند.

 

وقتی یک تولیدی البسه ورزشی اسپانسر باشگاهی می‌شود، علاوه بر تامین پوشاک مورد نیاز باشگاه، مبلغی پول بابت برندینگ به باشگاه می‌دهد. ضمنا درصدی از فروش پیراهن‌ها را هم برای باشگاه در نظر می‌گیرد. اما لچه در صورت موفقیت در این پروژه، همه درآمد حاصله از فروش البسه‌اش را به دست می‌آورد.

 

شاید این مساله مطرح شود که لچه در آینده قصد دارد از برند M908، مثل هر برند دیگری، حامی سایر تیم‌های فوتبال شود و از این طریق بازاریابی کند. مثل کاری که پوما، آدیداس و نایک انجام می‌دهد. اما احتمالا مجاز به این کار نخواهد بود. چون اگر به عنوان مثال حامی تیم دیگری در سری B شود، از آنجا که به آن باشگاه که رقیب لچه است پول می‌دهد، ممکن است شائبه تبانی پیش بیاید.

 

اما ورود به سایر ورزش‌ها، یا سایر تیم‌های فوتبالی که تضاد منافع با لچه ندارند، جزو برنامه‌های بلند مدت مدیران باشگاه برای برند M908 باشد.

 



BAZAR VARZESH