تلگرام بازار ورزش

فیفا با چهارمین حامی منطقه‌ای  قرارداد بست

بازار ورزش: فدراسیون بین‌المللی فوتبال از سه سطحی که در سلسله‌مراتب اسپانسرینگ جام جهانی تعریف کرده، در سطح سوم که موسوم به «حامیان منطقه‌ای» هستند، ۲۰ اسپانسر را در نظر گرفته بود. اما ۱۰ هفته تا آغاز جام جهانی فیفا تازه چهارمین اسپانسر را در این سطح اسپانسرینگ پیدا کرده است.

 

جدیدترین حامی منطقه‌ای که با فیفا قرارداد بسته، شرکت راه‌آهن روسیه است که با این قرارداد در تبلیغات دور زمین نمایش داده می‌شود و علاوه بر آن در اروپا حق استفاده از برند جام جهانی را دارد. «راشن ریل‌ویز» علاوه بر پرداخت مبلغ نقدی برای خریدن این بسته اسپانسرشیپ، متعهد شده است که دارندگان بلیت‌های جام جهانی را مجانی جابجا کند.

 

 

«راشن ریل‌ویز» شرکت دولتی راه آهن روسیه است که در سال ۲۰۱۵ درآمدی بالغ بر ۲۸ میلیارد یورو کسب کرده است. این شرکت در سلسله‌مراتب اسپانسرهای فیفا در سطح سوم قرار دارد. پیش از این شرکت‌، فیفا در سطح «حامیان منطقه‌ای» با آلفا بانک روسیه، شرکت چینی «یادئا» و شرکت دولتی مخابرات روسیه «روس تلکام» قرارداد امضا کرده بود. فیفا در این سطح برای هر یک از پنج منطقه در نظرگرفته‌شده اروپا، آفریقا/خاور میانه، آسیا، آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی چهار حامی منطقه‌ای در نظر گرفته است. اما حالا جای ۱۶ حامی منطقه‌ای همچنان خالی است.

 

نکته قابل توجه در این میان این است که در پورتفوی شرکای تجاری فیفا هیچ شرکتی از اروپای غربی به چشم نمی‌خورد. بسیاری از کارشناسان مشکل فیفا در جذب اسپانسر را در رسوایی‌های مالی و فساد سال‌های اخیر این نهاد می‌دانند. علاوه بر آن شایان ذکر است که از سال ۲۰۱۱ اغلب شرکت‌هایی که در اسپانسرینگ فیفا سرمایه‌گذاری می‌کنند از کشورهایی‌اند که میزبانی‌شان در جام جهانی قطعی شده است.



BAZAR VARZESH