تلگرام بازار ورزش

جام جهانی باشگاه‌ها با ۲۴ تیم تغییر شکل می‌دهد

عربستان، امارات، چین و امریکا برنامه دارند جام جهانی باشگاه‌ها را به یک ابرتورنمنت بزرگ تبدیل کنند.

 

بازار ورزش: یک کنسرسیوم جهانی که سافت‌بانک ژاپن هم بخشی از آن است برنامه دارد با یک برنامه ۲۵ میلیارد دلاری، یک تورنمنت بزرگ جهانی برای فیفا راه بیندازد.

 

این گروه که شامل سرمایه‌گذاران بزرگی از جمله چین، عربستان، امریکا و امارات می‌شود قصد دارند پیشنهادی به فیفا ارائه دهند تا فوتبال، بزرگ‌ترین ورزش دنیا را تغییر شکل دهند.

 

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز نام این سرمایه‌گذاران هنوز مشخص نیست.

 

این پیشنهاد خیره‌کننده در حالی به فیفا ارائه می‌شود که این ارگان دنبال برطرف کردن مشکلات مالی‌اش بعد از رسوایی‌های پیش آمده و بحران درآمدزایی‌اش است.

 

سافت‌بانک که توسط ماسایوشی سان مدیریت می‌شود اخیرا سرمایه‌گذاری‌های زیادی روی صنایع مختلف از جمله فناوری، انرژی‌های تجدیدپذیر و خدمات مالی انجام داده است.

 

اینطور که روزنامه فایننشال تایمز به قلم آرش مسعودی و مراد احمد منتشر کرده برخی می‌گویند این کنسرسیوم توسط گروه سنتریکس که در انگلیس است راه‌اندازی شده. این گروه قبلا به سافت‌بانک کمک مالی کرده بود تا چشم‌انداز ۱۰۰ میلیارد دلاری‌اش را تنظیم کند.

 

پروپوزال این کنسرسیوم که البته طبق آن چه روزنامه فایننشال تایمز به چاپ رسانده هنوز نهایی نیست توسعه جام جهانی باشگاه‌هاست. این تورنمنت هر ساله بین قهرمانان لیگ‌های قاره‌ای همه قاره‌ها (لیگ قهرمانان اروپا، آسیا، اقیانوسیه، کونکاکاف و افریقا) تیم قهرمان میزبان و قهرمان دوره قبل برگزار می‌شود.

 

هرچند تایید نشده اما شنیده می‌شود پیشنهاد مذکور جام جهانی باشگاه‌ها را به تورنمنتی ۲۴ تیمه و در حالی که هر ۴ سال یک بار (از سال ۲۰۲۱) برگزار می‌شود تبدیل کند.

 

همچنین فیفا سهامدار ۵۱ درصد این کنسرسیوم خواهد بود تا با حق رای بیشتر مانع تصمیمات غیر فوتبالی شود و ۴۹ درصد دیگر ۲۵ میلیارد دلار را تامین خواهند کرد.

 

فایننشال تایمز به نقل از یک منبع آگاه نوشته:” کل این ایده از اینجا نشات می‌گیرد که فوتبال فقط در اروپا نیست. فوتبال بزرگ‌ترین رویداد اجتماعی جهان است و ۳ میلیارد نفر مخاطب دارد. اما غیر از جام جهانی هیچ جای دیگر جامعه جهانی را در بر نمی‌گیرد.”

 

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا در سفری که به بوگوتا در کلمبیا داشت گفته بود که از طریق جام جهانی باشگاه‌ها سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در دنیا خواهد شد اما جزییات بیشتری فاش نکرد.



BAZAR VARZESH