تلگرام بازار ورزش

چند نکته درباره عدم رونمایی از پیراهن تیم ملی

نداشتن تولیدی در ایران یا ناتوانی در مبارزه با فروش لباس تقلبی؛ چرا آدیداس پیراهن ایران را در جام جهانی ۲۰۱۸ معرفی نمی‌کند؟

 

بازار ورزش: فدراسیون فوتبال مراکش اعلام کرده است دلیل تاخیر در رونمایی از پیراهن تیم ملی فوتبال این کشور برای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، جلوگیری از ورود تقلبی این پیراهن به بازار فوتبال مراکش است.

 

تامین‌کننده پوشاک و تجهیزات ورزشی مراکش کمپانی آدیداس است. اینطور که رسانه‌های مراکشی گزارش داده‌اند، در حالی که آدیداس تبلیغات گسترده‌ای حین رونمایی از پیراهن تیم‌های ملی آلمان، کلمبیا، روسیه، آرژانتین و حتی ژاپن کرده است هنوز تصمیم نگرفته از پیراهن تیم ملی مراکش رونمایی کنند.

 

یک روزنامه مراکشی نوشته آدیداس هر چه دیرتر پیراهن مراکش را معرفی‌ کند، تولیدکنندگان لباس فرصت کمتری برای طراحی و تولید پیراهن تقلبی تیم ملی مراکش برای جام جهانی روسیه دارند.

 

این قضیه گویا برای پیراهن تیم ملی ایران نیز صدق می‌کند و مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران نیز در گفت و گوی تلفنی‌ای که با عادل فردوسی‌پور در برنامه نود داشت به آن اشاره کرد.

 

تاج می‌گوید از آنجا که در منیریه احتمال تولید پیراهن تقلبی تیم ملی بسیار زیاد است، این کمپانی آلمانی هر چه دیرتر از پیراهن تیم ملی فوتبال ایران رونمایی خواهد کرد.

 

تاج در این گفت و گو با مثال زدن از مراکش سعی داشت یکی دیگر از ضعف‌های فدراسیونش را بپوشاند.

 

تولید اجناس تقلبی در ایران اگرچه به ضرر حامیان تیم ملی است اما او اگر نمی‌تواند قول دهد پیراهن تقلبی تیم ملی در منیریه تهران فروخته نشود، می‌تواند کانال‌های مناسبی برای فروش پیراهن‌های اوریجینال باز کند که آدیداس هم از فروش پیراهن‌هایش راضی باشد. برگزاری مراسم برای رونمایی از پیراهن، دعوت از مردم برای خرید، معرفی فروشگاه‌های معتبر و ارائه هدایا و پیشنهادات ویژه از کارهایی است که تاج می‌تواند قول اجرایش را به آدیداس بدهد. هرچند فدراسیون‌ فوتبال حتی به فکر طراحی پنلی در وبسایت رسمی خود برای فروش آنلاین لباس تیم ملی هم نکرده است.

 

البته غلامحسین زما‌ن‌آبادی، مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال در این باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفته است که بعید می‌داند کلا مراسم رونمایی برگزار شود زیرا آدیداس در ایران کارخانه‌ای ندارد و توزیع پیراهن نخواهد داشت:”رونمایی به این معنا است که پیراهن باید در داخل کشور تولید شود و فوتبال دوستان آن را تهیه کنند و چون آدیداس همچین وضعیتی در ایران ندارد، مراسم رونمایی برگزار نمی‌شود.”

 

نداشتن کارخانه در ایران در شرایطی از سوی زمان‌آبادی به عنوان دلیلی برای عدم رونمایی از پیراهن تیم ملی عنوان شده که طبق قانون وزارت صنعت، معدن و تجارت، یک شرکت به شرطی می‌تواند وارد بازار ایران‌ شده که ثبت نمایندگی نماید و ۴۰ درصد از محصول آماده به فروش در ایران و با استفاده از منابع ایرانی و کارگر ایرانی تولید کند.

 

با این توضیح اما آدیداس قاعدتا اجازه فروش پیراهن تیم ملی را در ایران نخواهد داشت و اگر اینطور باشد تاج در چه صورت امیدوار است بتواند آنطور که در نود گفت یک تا ۲ میلیون دلار عایدی براق فدراسیون داشته باشد.

 

قیمت پیراهن اصلی تیم‌هایی که در جام جهانی آدیداس می‌پوشند ۱۳۰ دلار است. تاج گفت ۱۰ تا ۱۵ درصد از فروش هر یک پیراهن به فدراسیون می‌رسد. یعنی آدیداس باید بیش از ۱۰۰ هزار پیراهن اول تیم ملی را بفروشد تا نه تنها ۳۰ درصدی که بابت خرید پوشاک بازیکنان می‌گیرد را سر به سر کند بلکه بین یک تا ۲ میلیون به فدراسیون بدهد. اگر آدیداس در ایران به خاطر نداشتن کارخانه اجازه‌ فروش نداشته باشد پس بازاریاب‌های این شرکت ایرانی‌های خارج‌نشین را به عنوان بازار هدف خود انتخاب کرده است.

 



BAZAR VARZESH