تلگرام بازار ورزش

۵ میلیارد دلار عایدی جام جهانی ۲۰۲۶ در امریکای شمالی

کانادا، مکزیک و امریکا می‌گویند اگر میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶ را بگیرند سود زیادی به فیفا می‌رسانند و این به نفع فوتبال در سراسر دنیاست

بازار ورزش: گزارشی که درباره میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۶ منتشر شده پیش‌بینی کرده برگزاری این مسابقات در کشورهای کانادا، امریکا و مکزیک با گردش مالی ۵ میلیارد دلاری و سود خالص بین ۳ تا ۴ میلیارد دلار پس از کسر هزینه‌های کلی مواجه خواهد بود.

کانادا، مکزیک و امریکا با توافقی که انجام داده‌اند قصد دارند در کنار هم میزبانی این مسابقات را بر عهده بگیرند و پیشنهاد خود را در قالب کمپینی به نام «کمیته پیشنهاد متحد» ارائه کرده‌اند. این کمیته یک رقیب برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶ دارند و آن مراکش است. تابستان امسال فیفا تصمیم خود را برای اهدای میزبانی به هر یک از این ۲ پیشنهاد اعلام خواهد کرد.

این گزارش که از سوی گروه مشاوره اقتصادی بوستون منتشر شده بیانگر این است که هر شهر میزبان این مسابقات ۴۸۰ میلیون دلار سود خواهد کرد.

جام جهانی ۲۰۲۶ برای اولین بار با ۴۸ تیم برگزار خواهد شد و کمیته پیشنهاد متحد معتقد است هرچند فیفا برای جام جهانی روسیه و قطر مجبور بود کمک مالی زیادی بکند، اما برگزاری این مسابقات در امریکای شمالی مشکلات مالی فیفا را حل خواهد کرد.

در این گزارش آمده که میزبانی جام جهانی در امریکای شمالی نه فقط به نفع فیفاست بلکه شهرهای میزبان این مسابقات نیز منتفع خواهد شد. درست برعکس جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل که شهرهای این کشور برای میزبانی هزینه‌های سنگینی پرداخت کردند اما پس از درآمدهای جام جهانی، مشکلات اقتصادی‌شان با توجه به بدهی‌ها و هزینه‌های نگهداری از زیرساخت‌ها بیشتر هم شد.

در گزارش مذکور آمده که در شهرهای میزبان جام جهانی بین ۱۶۰ تا ۶۲۰ میلیون دلار پول ایجاد خواهد بود و سود خالص هر شهر هم بین ۹۰ تا ۴۸۰ میلیون دلار تخمین زده شده است. علاوه بر این عنوان شده که بیش از ۴۰ هزار شغل و کلیه کارگران بیش از یک میلیارد دلار درآمد خواهند داشت.

پیتر مونتوپولی، مدیر ارائه پیشنهاد کانادا و دبیر کل اتحادیه فوتبال این کشور می‌گوید:«یکی از اصلی‌ترین بحث‌های ارائه این پیشنهاد ۳ جانبه تامین منافع فیفا و فدراسیون‌های عضو آن است. طبق این تحقیقی که انجام شده، میزبانی ما که برای اولین بار ۴۸ تیمه خواهد بود به نفع هر سه کشور نیز خواهد بود و علاوه بر آن درآمد فیفا را برای تقسیم کمک‌های مالی به همه اتحادیه‌ها و فدراسیون‌ها بالا خواهد برد».

یکی از کلیدی‌ترین دلایل موفقیت این پیشنهاد، آمادگی مقادیر بالایی از زیرساخت‌های میزبانی جام جهانی است و به همین خاطر هزینه‌های اولیه به شدت کاهش پیدا می‌کند.

جان کریستیک، مدیر اجرایی کمیته پیشنهاد متحد می‌گوید:«پیشنهاد ما شامل استفاده از استادیوم‌های مدرن کنونی و بهره‌گیری از تجربیات تیم‌های مدیریتی تمام شهرهایی است که قرار است مسابقات در آن‌ها برگزار شود. این شهرها همه دارای هتل‌های مدرن و سیستم‌های حمل و نقل به روز هستند. ما همین الان هم آمادگی میزبانی جام جهانی را داریم».

یون دلوییسا، نماینده مکزیک در این کمیته نیز تاکید دارد که برگزاری جام جهانی در امریکای شمالی نه فقط به نفع میزبان‌ها که از لحاظ اقتصادی به نفع فیفا هم هست:«زیرساخت‌ها آماده برگزاری جام جهانی هستند و به همین خاطر برگزارکننده‌ها می‌توانند روی راه‌های درآمدزایی تمرکز کنند. کمیته ما می‌تواند بزرگ‌ترین بازار تجاری دنیا را به نمایش بگذارد».



BAZAR VARZESH