تلگرام بازار ورزش

مصیبت جدید لیگ برتر انگلیس

اسکای اسپرت پیشنهادش را برای خرید حق پخش تلویزیونی لیگ برتر پایین آورده و حاضر نیست آن را افزایش دهد. این اتفاق لیگ برتر را با چالشی جدید مواجه کرده است

 

بازار ورزش: شبکه‌های BT و اسکای مجموعا ۴٫۴ میلیارد پوند (۶٫۱۷ میلیارد دلار) برای پخش ۲۰۰ بازی لیگ برتر از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ پیشنهاد داده بودند.

 

این در حالی است که لیگ برتر در سال ۲۰۱۵ برای قراردادی مشابه ۵٫۱ میلیارد پوند (۷٫۱۵ میلیارد دلار) دریافت کرده بود.

 

به گزارش بی‌بی‌سی، دو پکیج که شامل پخش ۲۰ مسابقه وسط هفته لیگ برتر انگلیس می‌شود فروخته خواهد شد اما کارشناسان می‌گونید بعید به نظر می‌رسد لیگ برتر بتواند برای فروش بازی‌های آخر هفته همانقدر که در قرارداد قبلی پول گرفته بود دریافت کند.

 

دن جونز، رئیس گروه تجارت ورزش شرکت مالی دیلویت به بی‌بی‌سی گفته:«من فکر نمی‌کنم آن ۲ پکیج وسط هفته بتواند اختلاف قیمت به وجود آمده بین پیشنهاد قرارداد کنونی و قرارداد قبلی را پوشش دهد».

 

در سال ۲۰۱۲، BT و اسکای مجموعا ۳ میلیارد پوند (۴٫۲۱ میلیارد دلار به نرخ امروز) برای خرید حق پخش بازی‌های لیگ برتر بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ گرفته بودند که یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون پوند (۲ میلیارد ۴۸۰ میلیون دلار به نرخ امروز) بیش از دوره قبلش بود.

در سال ۲۰۱۵ نیز ۳ میلیارد پوند به ۵٫۱ میلیارد پوند تا پایان سال ۲۰۱۸ رسید. همین اختلاف قیمت تاثیر بسیار زیادی روی قیمت بازیکنان و سطح دستمزد و به دنبال آن درآمد در لیگ برتر داشت. طوری که امروزه لیگ برتر انگلیس بیش از هر لیگ دیگری جایزه نقدی به باشگاه‌های خود می‌دهد.

 

جالب اینجاست که بی‌بی‌سی خبر داده پیشنهاد BT اسپرت برای سال ۲۰۱۹، از قبل بالاتر رفته ولی اسکای آنقدر پیشنهادش را کاهش داده که در مجموع ۷۰۰ میلیون پوند کاهش پیدا کرده است.

 

کایران مگوایر، استاد اقتصاد دانشگاه لویرپول می‌گوید BT دلیل پافشاری روی پایین آوردن قیمت این است که باید با احتیاط زیادی درباره پولی که از بیننده‌های تلویزیونی بابت پکیج‌های فوتبالی می‌گیرند فکر کنند:«اگر پول درست و منطقی دریافت کنید، بیننده‌ها آن را پرداخت می‌کنند. ولی این که آن‌ها را برای همان کیفیت قبلی و بدون ارزش افزوده بیش از قبل شارژ کنید، شرایط فرق می‌کنند و مخاطبان خود را از دست می‌دهید».

 

در ماه دسامبر، اسکای و BT قراردادی امضا کردند که محتوای تولیدی کانال‌های خود را روی بسترهای یکدیگر پخش کنند.

 

در قرارداد فعلی که تا سال ۲۰۱۸ ادامه دارد BT موفق شد در مزایده یک پکیج را بخرد که به موجب آن هر فصل ۴۲ مسابقه را پخش می‌کرد و ۹۶۰ میلیون پوند (۷٫۶ میلیون پوند برای هر بازی) پرداخت کرد.

 

اسکای نیز برنده ۱۲۶ بازی شد و ۴٫۱ میلیارد پوند (هر بازی ۱۱ میلیون پوند) به لیگ برتر انگلیس پول داد.

 

در مزایده جدید اما BT حاضر شده برای هر بازی ۹٫۲ میلیون پوند (۱٫۶ میلیون پوند بیشتر) بدهد. یعنی ۸۸۵ میلیون پوند برای ۳۲ بازی. اما اسکای به جای ۱۱ میلیون پوند برای هر بازی حاضر نیست بیش از ۹٫۳ میلیون پوند برای هر بازی بدهد. یعنی ۴٫۵ میلیارد پوند برای ۱۲۸ بازی.

 

 

این اتفاق ممکن است باعث شود لیگ برتر انگلیس پکیج‌هایش را خرد تر کند و تلویزیون‌های بیشتری را برای خرید پکیج‌های کوچکتر ترغیب کند. یعنی ۳۲ بازی مد نظر BT را بفروشد و حق پخش ۱۲۸ بازی دیگر در ۳ سال را بین ۲ تا ۳ تلویزیون دیگر تقسیم کند.

 

در این صورت ممکن است اسکای اسپرت تمایلی به شرکت در مزایده نداشته باشد که با توجه به قدرت رسانه‌ای این کمپانی بزرگ، ممکن است به ضرر لیگ برتر تمام شود.



BAZAR VARZESH