تلگرام بازار ورزش

هت‌تریک آسیایی‌ها در میزبانی المپیک زمستانی؟

آسیایی‌ها آنقدر در درآمدزایی در میزبانی المپیک موفق بوده‌اند که کمیته بین‌المللی المپیک از برگزاری ۳ دوره المپیک زمستانی پیاپی در آسیا استقبال می‌کند.

 

بازار ورزش: کمیته بین‌المللی المپیک IOC اعلام کرد با توجه به موفقیت کشورهای آسیایی در برگزاری رویدادهای المپیک زمستانی و تابستانی، ممکن است برای سومین دوره پیاپی یک شهر آسیایی میزبانی المپیک زمستانی را عهده‌دار شود.

 

به گزارش وبسایت کمیته ملی المپیک، پیونگ‌چانگ دز جذب اسپانسر گرفته تا پوشش رسانه‌ای و برگزاری المپیک زمستانی ۲۰۱۸ که در حال برگزاری است بسیار موفق نشان داده است. از سوی دیگر، توکیو، پایتخت ژاپن هم به عنوان میزبان المپیک تابستانی ۲۰۲۰ در حالی که بیش از ۲ سال تا آغاز آن مانده موفق شده ۳ میلیارد دلار درآمد از محل اسپانسرشیپ داشته باشد که‌ نشان از توان مالی بالای این شهر آسیایی در برگزاری بازی‌های المپیک دارد.

 

المپیک زمستانی ۲۰۲۲ هم که قرار است در پکن برگزار شود و IOC با توجه به میزبانی خوب این شهر در المپیک ۲۰۰۸ از موفقیت تجاری پکنی‌ها در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ مطمئن است.

 

از این‌ رو مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرده‌اند برگزاری دو دوره پیاپی المپیک زمستانی در آسیا (پیونگ‌چانگ و پکن) مانع از دادن میزبانی سومین المپیک پیاپی به یک شهر آسیایی دیگر نمی‌شود.

 

اینطور که وبسایت اسپرت بیزنس گزارش داده است ژاپن چشم به گرفتن میزبانی المپیک زمستانی ۲۰۲۶ دارد و حالا با توجه به این خبر و این که IOC از سیاست اهدای میزبانی به صورت چرخشی در قاره‌ها و کشورهای مختلف پیروی نمی‌کند، شانس خود را بالا می‌بیند.

آنتونیو سامارانش، نایب‌رییس کمیته بین‌المللی المپیک هم به خبرگزاری رویترز در پاسخ به این سوال که با توجه به میزبانی‌های آسیایی‌ها آیا شهر ساپوروی ژاپن برای المپیک زمستانی ۲۰۲۶ شانسی دارد یا نه گفته:”ما در اهدای میزبانی انعطاف به خرج می‌دهیم تا مطمئن شویم که بهترین بازی‌ها در بهترین مکان و با بهترین کیفیت با حضور بهترین ورزشکاران جهان برگزار می‌شود. میزبانی طبق یک فرم درخواست به کسی نمی‌دهیم. آماده هستیم پیشنهاد همه را برای گرفتن میزبانی بشنویم.”

 

در گزارش اسپرت بیزنس آمده که در پیشنهاد ساپورو که در سال ۲۰۱۶ ارائه شده، کمیته ملی المپیک ژاپن که در سال ۱۹۷۲ هم میزبان المپیک بوده اعلام کرده ۳.۷۷ میلیارد دلار هزینه دارد و از آنجا که توکیو در حالی که هنوز بیش از ۲ سال برای برگزاری المپیک تابستانی ۲۰۲۰ وقت دارد موفق شده اسپانسرهای فراوانی جذب کند، کمیته بین‌المللی المپیک به ژاپنی‌ها برای برگزاری سومین میزبانی المپیک زمستانی پشت سر هم ایمان دارند.

 

جان کوتس، رئیس کمیته هماهنگی بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو به رویترز گفته:”در کل ۴۷ حامی وجود دارد. ۱۵ حامی در سطح اول هستند، ۲۹ حامی در دسته دوم و ۳ حامی در دسته سوم. تا این لحظه ۲.۹۱ میلیارد دلار از طریق حامیان محلی (ژاپنی) به دست آورده و با توجه به زمان باقی مانده باز هم به دست خواهد آورد.”

 

این در حالی است المپیک ۲۰۱۲ لندن ۱.۱ میلیارد دلار درآمد داشتند و برگزارکنندگان المپیک ۲۰۱۶ ریو هرچند درآمد دقیق‌شان را اعلام نکردند اما تاکید داشتند که این درآمد کمی بیش از لندن بوده است.

 

 



BAZAR VARZESH