تلگرام بازار ورزش

چرا فوتبال ورزش آینده امریکاست؟

در حالی که توجه اغلب امریکایی‌ها بیشتر معطوف بیسبال، فوتبال امریکایی و بسکتبال است اما نشریه فوربس تحلیل کرده که فوتبال (ساکر) آینده ورزش این کشور را تسخیر می‌کند

 

بازار ورزش: اروپایی‌ها همیشه امریکایی‌ها را به خاطر این که به ورزش فوتبال می‌گویند «ساکر» مسخره می‌کنند. برخی می‌گویند با رسانه‌ای که امریکا در اختیار دارد این ورزش باید ساکر خوانده شود. اروپایی‌ها در جواب می‌گویند کشور چین به اندازه کل جمعیت امریکا کاربر آنلاین دارد که همه از واژه فوتبال استفاده می‌کنند.

نشریه فوربس اما در تحلیلی تاکید کرده فوتبال یا همان ساکر به زودی به یکی از ۳ ورزش مهم امریکا تبدیل می‌شود.

فیلیپ باندی، از روزنامه‌نگاران سرشناس امریکایی که اغلب درباره فوتبال (ساکر)، تنیس و هاکی روی یخ می‌نویسد در گزارش خود برای فوربس نوشته:«همیشه می‌گفتند ساکر ورزش آینده امریکاست. اما مشکل اینجاست که همیشه ورزش آینده می‌ماند و هیچ وقت به آن نمی‌رسیم».

طی نظرسنجی‌ای که گالاپ انجام داده، ۷ درصد امریکایی‌ها گفته‌اند که ورزش مورد علاقه‌شان فوتبال است. ممکن است این ۷ درصد هم مهاجرانی باشند که فوتبال در کشور خودشان شماره یک بوده. در هر صورت آن‌ها الان شهروند امریکایی هستند و باعث شدند فوتبال بیشترین رشد محبوبیت را در ۴ سال اخیر داشته باشد.

مقایسه زیر را که نشان می‌دهد محبوبیت ورزش‌ها از ۴ سال پیش تا کنون چقدر فرق کرده ببینید:
– فوتبال (امریکایی): کاهش از ۳۹ به ۳۷ درصد
– بسکتبال: افزایش از ۱۱ به ۱۲ درصد
– بیسبال: کاهش از ۱۳ به ۹ درصد
– هاکی: افزایش از ۳ به ۴ درصد
– فوتبال (ساکر): از ۴ به ۷ درصد

اگر می‌بینید سهم بسکتبال فقط ۱۲ درصد است اما این ورزش چه در سطح حرفه‌ای NBA و چه در سطح آماتور و حتی کوچه و خیابان امریکا اینقدر محبوب است دقت داشته باشید سوال نظرسنجی انتخاب ورزش شماره یک بوده و نه محبوبیت هر ورزش.

به گزارش فوربس، فقط فوتبال بوده که رشد ۳ درصدی داشته و می‌توان پیش‌بینی کرد که در دوره بعدی نظرسنجی جای بیسبال را هم بگیرد.

نکات دیگری هم وجود دارد که باعث می‌شود رتبه محبوبیت فوتبال در امریکا بالا برود.

فوربس با نگاهی عمیق‌تر به نظرسنجی انجام شده و آمار منتشر شده نوشته که فقط یک درصد از افرادی که بالای ۵۵ سال سن داشتند و در نظرسنجی شرکت کردند، به فوتبال رای داده‌اند. در عوض در بین سن ۱۸ تا ۳۴ سال، ۱۱ درصد بودند که فوتبال را انتخاب کردند. یعنی با اختلاف یک درصد نسبت به کل درصد بسکتبال. در این رده سنی فقط ۶ درصد به بیسبال رای داده‌اند. مفهوم این آمار این است که نسل جوان که آینده برای آن‌هاست علاقه بیشتری به فوتبال دارند.

یک نکته جالب دیگر وجود دارد و آن تفکیک سلایق سیاستمداران امریکایی در ورزش است. لیبرال‌ها تمایل بیشتری به فوتبال نشان دادند. در بین سیاستمداران، فاصله بین فوتبال امریکایی و فوتبال (ساکر) ۱۵ رای است.

یک نکته مهم دیگر هم هست که باید به آن توجه کرد. این نظرسنجی همزمان با جام جهانی که تب فوتبال داغ است انجام نشده است. بلکه اتفاقا در سالی انجام شده که امریکا در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه حذف شده و قاعدتا باید یک سردی و سرخوردگی نسبت به آن وجود داشته باشد. پس باز هم می‌توان حدس زد در آینده علاقه به فوتبال بیشتر باشد.

از سوی دیگر، هشدارهایی هم در این نظرسنجی نهان است که باید به آن توجه کرد. فوربس نوشته است که این نظرسنجی حق چند انتخاب را به ترتیب علاقه به مردم نداده است. ممکن است آن‌ها که فوتبال امریکایی را به عنوان ورزش شماره یک خود انتخاب کرده‌اند هیچ علاقه‌ای به فوتبال (ساکر) نداشته باشند. اما برعکسش احتمال بیشتری دارد. یعنی فوتبالی‌ها یحتمل به فوتبال امریکایی، بسکتبال و بیسبال علاقه دارند.

این را هم باید در نظر گرفت که رسانه‌های قدیمی امریکایی چندان به فوتبال نمی‌پردازند و این نظرسنجی درحالی انجام شده که اغلب اخبار امریکا حول بیسبال و هاکی می‌چرخد.

مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود علاقه به فوتبال در امریکا کم شود نبود ستاره‌های بزرگ در سطح بین‌المللی در این کشور است. در تحلیل فوربس آمده که در هاکی، بیسبال، فوتبال امریکایی و بسکتبال بهترین بازیکنان سراسر دنیا چه امریکایی و چه غیر امریکایی حضور دارند. اما باشگاه‌های فوتبال (ساکر) امریکا در رتبه‌های بسیار پایینی در سطح جهان قرار دارند و اغلب هیچ باشگاه امریکایی حتی در بین صد باشگاه برتر جهان قرار نگرفته است.

نشریه فوربس معتقد است به همین خاطر است که تعداد بینندگان تلویزیونی فوتبال در امریکا کم است. با این که MLS لیگ برتر انگلیس، بوندسلیگای آلمان و حتی لیگ قهرمانان اروپا به صورت زنده در امریکا پخش می‌شود باز هم تعداد مخاطبان زیاد نیست.

به هر حال فوربس پیش‌بینی کرده با تغییر نسل جامعه، چه تولیدکنندگان محتوا و چه مخاطبان، جایگاه فوتبال در امریکا بسیار بالا می‌رود. روزنامه‌نگاران امریکایی در دهه‌های گذشته فقط از سوارکاری، بوکس و بیسبال می‌نوشتند. الان فقط یکی از این سه ورزش به اندازه قبل بیننده و مخاطب دارد و توجه به سوارکاری و بوکس نسبت به بیسبال بسیار کاهش یافته است.

برای همین می‌توان گفت فوتبال ورزش آینده امریکاست اما شاید ورزش حال هم باشد.



BAZAR VARZESH