تلگرام بازار ورزش

بازار جدید تنیس در کره با چانگ


پیشروی غیرقابل پیش‌بینی چانگ هیون کره‌ای در اوپن استرالیا باعث شده محبوبیت تنیس در کره جنوبی به شدت افزایش پیدا کند هر چند او باید با همین روند ادامه دهد تا به یک ابرستاره در کشورش تبدیل شود و تنیس را در زمره پرمخاطب‌ترین ورزش‌های کره قرار دهد



بازار ورزش: خبرگزاری فرانسه گزارش داده با درخشش چانگ ۲۱ ساله در اوپن استرالیا باعث شده فروش لوازم تنیس در همین مدت کوتاه در کره ۲ برابر شود.



تا پیش از این که چانگ به نیمه‌نهایی اولین گرنداسلم سال برسد، تنیس فاصله زیادی با ورزش‌های محبوب کره که بیسبال، گلف و فوتبال هستند داشت. گرانی وسایل ورزش و تعداد کم زمین‌های تنیس در کشور از دلایل این محبوبیت پایین بود.



اما پیروزی چانگ در یک‌چهارم نهایی رکورد بیننده تلویزیونی را در این کشور به دست آورد و رسانه‌های کره‌ای نوشتند که او نوشتن تاریخ تنیس این کشور را را آغاز کرده است. این در حالی است که کره چهارمین کشور اقتصادی آسیاست.

 


کامنت‌های آنلاین مرتبط با چانگ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. یک نفر نوشته:«وای. من برای اولین بار در زندگی‌ام یک مسابقه تنیس تماشا کردم و هیچ وقت فکر نمی‌کردم این ورزش انقدر جالب باشد».



آماری که یک روز بعد از پیروزی چانگ در یک‌چهارم نهایی سایت Gmarket، یک سایت خرده فروشی آنلاین کره‌ای (شبیه به آمازون و دیجی‌کالا) از فروش راکت، کیف و لباس تنیس منتشر کرد می‌گوید فروشش ۹۶ درصد افزایش داشته است.



راجر پارک، استاد بازاریابی ورزشی دانشگاه کره‌ای هانگ یانگ به خبرگزاری فرانسه گفته است:«کره‌ای ها به او افتخار می‌کنند. چون او را دست کم می‌گرفتند».



کره‌ای در علاقه ناگهانی و سپس مستمر به ورزش‌های جدید سابقه درخشانی دارند. پاک سه ری، گلف‌باز زن سرشناس کره‌ای با پیروزی‌های فراموش‌نشدنی‌اش در تور LPGA گلف در سال ۱۹۹۸ باعث شد الان در بین ۶ گلف‌باز برتر زن جهان، ۴ نفر از این کشور باشند.



همین وضعیت در اسکیت دیده می‌شود. با قهرمانی کیم یونا در بازی‌های المپیک زمستانی ونکوور در سال ۲۰۱۰ باعث شد بسیاری از کودکان کره‌ای عاشق اسکیت نمایشی شوند و الان باشگاه‌های اسکیت روی یخ در کره جنوبی پر از شاگرد است.



حتی خود چانگ پس از پیروزی بر نوواک جوکوویچ، فاتح ۱۲ گرنداسلم تنیس گفته بود:  «امیدوارم پیروزی من کمک کند تنیس در کره جنوبی منفجر شود».



با این حال متخصصان می‌گویند این اتفاق وقتی میفتد که درخشش او دوام داشته باشد.

 


لی سئونگ هوان، استاد بازاریابی ورزشی دانشگاه کوکمین به خبرگزاری فرانسه گفته روند پیروزی‌های او روز جمعه در مصاف با راجر فدرر افسانه‌ای ممکن است متوقف شود: «صرف بازی در نیمه‌نهایی چانگ را به بزرگی کیم یونا یا پاک سه ری نمی‌کند. او باید نفر اول باشد تا همیشه در ذهن مردم کره بماند».



البته شکی نیست که چانگ در تنیس آینده درخشانی دارد. پارسال او قهرمان تورنمنت NextGen شده بود. تورنمنتی که اتحادیه تنیس‌بازان حرفه‌ای جهان – ATP – برای سرمایه‌گذاری روی نسل آینده تنیس برگزار می‌کند و با حضور امثال برنا چوریچ سطح بسیار بالایی دارد.



در ضمن آخرین باری که یک کره‌ای به حداکثر یک هشتم نهایی یک گرند اسلم رسیده بود به سال ۲۰۰۷ برمی‌گردد لی هیونگ تایک انجام داده بود.



حالا اما هدف نهایی چانگ تبدیل شدن به اولین ورزشکار آسیایی که قهرمان یک گرنداسلم می‌شود است.



لی می‌گوید:«در کره حتی اگر یک ورزش محبوب نباشد، وقتی یک نفر یک تورنمنت بزرگ را می‌برد همه به آن علاقمند می‌شوند».



این اتفاق بدون شک برای خود تنیس هم خوب است. شاید از این به بعد فروش حق پخش تلویزیونی مسابقات به خاطر اضافه شدن میلیون کره‌ای سود بیشتری داشته باشد.



BAZAR VARZESH