تلگرام بازار ورزش

وضعیت مالی قهرمانان لیگ‌های اروپا

بازار ورزش: شرکت مشاوره و حسابرسی KPMG در گزارش سالیانه «فوتبال بنچمارک ریپورت» خود، وضعیت مالی باشگاه‌هایی که قهرمان لیگ‌هاشان در اروپا شده‌اند را بررسی کرده است.

 

برای این کار این شرکت درآمد عملیاتی باشگاه‌ها را در فصل ۱۷-۲۰۱۶ بدون درآمد حاصل از نقل‌وانتقالات در نظر گرفته و وضعیت مالی قهرمان ۱۲ لیگ اروپایی را با هم مقایسه کرده است.

 

بر اساس این پژوهش باشگاه رئال مادرید قهرمان اسپانیا با درآمدی بالغ بر ۶۷۱ میلیون یورو بالاتر از بایرن مونیخ (۵۸۸ میلیون یورو) قهرمان بوندس‌لیگای آلمان و چلسی (۴۲۰ میلیون یورو) قهرمان لیگ برتر انگلستان اول است. یوونتوس تورین قهرمان سری آ ایتالیا با ۴۱۲ میلیون یورو درآمد عملیاتی در رده چهارم قرار گرفته است. برخلاف انتظارات قهرمان لیگ یک فرانسه در این رده‌بندی در رده پنجم قرار نمی‌گیرد. چون بشیکتاش استانبول قهرمان سوپرلیگ ترکیه در فصل ۱۷-۲۰۱۶ بیشتر آ اس موناکو قهرمان فرانسه درآمد کسب کرده است.

 

 

به گزارش بازار ورزش، نگاهی به منابع درآمدی این ۱۲ باشگاه و مقایسه آنها از این نظر هم جالب است. در میان شش باشگاه اول، چهار قهرمان بیشترین درآمد خود را از محل فروش حقوق پخش بازی‌هاشان به دست می‌آورند. بیشترین وابستگی به درآمد تلویزیونی را در این میان موناکو دارد. قهرمان فرانسه ۷۶ درصد درآمد خود را از این راه کسب می‌کند. کمترین وابستگی به این منبع درآمدی را بایرن مونیخ دارد. قهرمان آلمان، با اینکه در بوندس‌لیگا با فاصله زیاد بیشترین درآمد را از فروش حقوق پخش دارد، تنها ۲۵ درصد کل درآمدش از این محل است. چلسی نیز ۴۵ درصد کل درآمدش از محل فروش حق پخش تلویزیونی است. با وجود این که قهرمان انگلیس در فصل ۱۷-۲۰۱۶ در لیگ قهرمانان اروپا حضور نداشت. این تایید دیگری است بر قدرت اقتصادی بالای لیگ برتر انگلستان و وزن بالای پردرآمدترین قرارداد تلویزیونی‌ای که لیگ برتر در میان همه لیگ‌های فوتبال بسته است.

 

درآمد روز مسابقه کمتر از اسپانسرینگ

 

دومین منبع مهم درآمدی قهرمانان ۱۲ لیگ‌ اروپایی طبق گزارش کی‌پی‌ام‌جی درآمدهای تجاری‌ است که شامل درآمدهای حاصل از اسپانسرینگ و بازارپردازی (مرچندایزینگ) می‌شود. به استثنای بایرن مونیخ و رئال مادرید که این منبع مهم‌ترین منبع درآمدی‌شان است. قهرمان آلمان ۵۸ درصد کل درآمد خود (۳۴۳٫۵ میلیون یورو) را از این راه کسب می‌کند. رئال مادرید نیز ۴۲ درصد درآمدش (۲۸۰٫۷ میلیون یورو) از این محل است و از درآمد تلویزیونی (۳۷ درصد) برایش مهم‌تر است. از نظر کارشناسان اقتصاد ورزش، درآمدهای تجاری منبع درآمدزایی پایدارتری نسبت به درآمد تلویزیونی است و به همین خاطرعملکرد رئال مادرید و بایرن مونیخ از تحسین‌آمیز است.

 

 

سومین منبع درآمدزایی، درآمدهای روز مسابقه است. رئال مادرید از این لحاظ هم اول است. قهرمان لالیگا ۱۳۹ میلیون یعنی ۲۱ درصد کل درآمد خود را از این راه کسب می‌کند. بایرن با ۹۷٫۷ میلیون یورو (۱۷ درصد) و چلسی با ۷۶٫۲ میلیون یورو (۱۸ درصد) دوم و سوم‌اند. برای موناکو این منبع درآمدی کمترین سهم را از کل درآمدهاست. این عجیب نیست، چون قهرمان فرانسه در استادیوم کوچکی که تنها ۱۶۵۰۰ نفر گنجایش‌اش است، بازی‌های خانگی خود را برگزار می‌کند. تازه همین استادیوم کوچک نیز در شهر توریستی مونته کارلو در هر مسابقه تیم آ اس موناکو با میانگین ۹۵۰۰ تماشاچی در هر بازی، به طور متوسط فقط ۵۸ درصدش پر می‌شود.

 

 



BAZAR VARZESH