تلگرام بازار ورزش

ادعای نادرست فدراسیون؛ فقط ایران اسپانسر ندارد

فدراسیون فوتبال در توجیه عدم وجود قرارداد اسپانسرینگ با آدیداس در تامین البسه تیم ملی می‌گوید الجزایر، مصر، بوسنی و ولز هم لباس‌هایشان را از آدیداس می‌خرند. در صورتی که اخبار نشان می‌دهد همه این تیم‌ها از سوی آدیداس حمایت می‌شوند و این آدیداس است که بابت تبلیغات به آن‌ها پول پرداخت می‌کند.

  

بازار ورزش: گاهی اثبات نادرستی برخی ادعاهای فدراسیون فوتبال ایران به کمتر از یک دقیقه نیاز دارد. مثل وقتی که در اطلاعیه فدراسیون درباره اسپانسرینگ البسه تیم ملی فوتبال در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه است که وقتی ضعیف‌ترین تیم‌ها هم از طریق حامی آن را فراهم می‌کنند، ایران آن‌ها را خریده و حتی از این که موفق شده در چانه‌زنی تخفیف هم بگیرد ابراز خرسندی می‌کند.

 

در یکی از بندهای بیانیه فدراسیون آمده بود که «فدراسیون فوتبال ایران در ابتدای امر اقدام به عقدتفاهم نامه ۴ ساله اسپانسری با آدیداس نمود که متاسفانه دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب عرضه کنندگان پوشاک خارجی در ایران به شماره ۱۲۹۲۷۶/۶۰ مورخ ۱۷/۶/۱۳۹۵ وزارت صنعت ، معدن و تجارت مانع از اجرایی شدن این قرارداد اسپانسری شده است لذا تنها راه چاره جهت استفاده از لباس های با کیفیت و با تکنولوژی کلیماکول آدیداس در جام جهانی همانطور که به هواداران شریف تیم ملی ایران از مدتها قبل وعده داده شده بود انعقاد قرارداد تجاری خرید البسه با تخفیف ۷۵ درصد بوده است که بسیاری از کشورهای دنیا مانند الجزایر ، مصر ، بوسنی ، ولز و …. نیز چنین قرارداد تجاری مشابه‌ای را با آدیداس دارند.»

 

فدراسیون در حالی از کشورهای الجزایر، مصر، بوسنی و ولز نام برده است، که کمتر از ۲ ماه پیش آدیداس از پیراهن جدید مصر که برای جام جهانی روسیه طراحی شده بود و یادآور پیراهن این تیم در جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا بود رونمایی کرد.

 

به گزارش «بازار ورزش»، در جزییات گزارش این رونمایی به وضوح نوشته شده که آدیداس طی قراردادی ۴ ساله با مصر که در سال ۲۰۱۴ بسته شده و تا پایان جام جهانی ۲۰۱۸ اعتبار دارد موظف است تا ۵۰ میلیون پوند مصر معادل ۲٫۷۳ میلیون یورو مایحتاج تیم ملی این تیم را تمام و کمال تامین کند.

در همین بند از قرارداد کاملا مشخص است که مصر نه تنها پوشاک مورد نیاز تیم ملی‌اش را از آدیداس نمی‌خرد بلکه در ادامه گزارش آمده که آدیداس بابت صعود مصری‌ها به جام جهانی روسیه ۷۰۰ هزار یورو به فدراسیون فوتبال این کشور پاداش داده است.

 

عجیب‌ترین بخش اطلاعیه فدراسیون مربوط به ولز است. جایی که گرت بیل، یکی از بزرگ‌ترین سفیران آدیداس در آن بازی می‌کند. بیل آنقدر برای آدیداس مهم است که این کمپانی آلمانی بخشی از قیمت خرید این بازیکنان برای پیوستن به رئال مادرید را پذیرفت حالا چطور ممکن است حامی تیم ملی ولز نشود؟

بررسی‌های «بازار ورزش» نشان می‌دهد که در سایت اتحادیه فوتبال ولز به وضوح خبر تمدید قرارداد ولز و آدیداس آمده است هرچند به جزییات آن اشاره‌ای نشده است.

 

تیم ملی الجزایر هم از سوی آدیداس حمایت می‌شود هرچند تا ۲ سال پیش پوما تامین‌کننده لباس‌های این تیم بود.

 

بوسنی نیز ۴ سال است از سوی آدیداس حمایت می‌شود. ادین ژکو، ستاره این تیم هم وضعیتی مشابه گرت بیل دارد و در کشور بوسنی برای آدیداس خیلی مهم است. آدیداس و بوسنی تا پایان جام جهانی ۲۰۱۸ با هم قرارداد دارند و احتمالا بعد از آن این قرارداد تمدید می‌شود.

 

هیچ تیمی در جام جهانی حتی یک سنت برای خرید البسه خود به تامین‌کنندگان مالی پرداخت نکرده است و این شرایط فقط برای ایران حاکم است. مشخص نیست منظور فدراسیون از این که این تیم‌ها هم مانند ایران لباس می‌خرد چیست.

 



BAZAR VARZESH