تلگرام بازار ورزش

اسناد فاش شده از ۴۴ میلیارد تومان کمک مالی به فدراسیون فوتبال

وبسایت اعتمادآنلاین طی گزارشی از دریافت کمک مالی ۴۴٫۲ میلیارد تومانی فدراسیون فوتبال خبر داده در حالی که در اخبار از خالی بودن خزانه فدراسیون شنیده می‌شود

 

 

بازار ورزش: طبق اسناد رسمی که در اختیار سایت اعتمادآنلاین قرار گرفته، مشخص می‌شود که در یک سال مالی فقط ۴۴٫۲ میلیارد تومان کمک مالی دریافتی داشته است.

 

تمام اطلاعات و ارقام اشاره شده در این گزارش بر اساس اسناد رسمی مربوط به صورت‌های مالی و یادداشت‌های توضیحی عملکرد مالی فدراسیون فوتبال از بازه زمانی ۳۱/۴/۹۵ تا ۳۱/۴/۹۶ (یک سال مالی فدراسیون فوتبال) است که در اختیار اعضای مجمع عمومی هم قرار گرفته است.

 

فدراسیون فوتبال از محل کمک‌های دریافتی از تاریخ ۳۱/۴/۱۳۹۵ تا ۳۱/۴/۱۳۹۶ که سال مالی فدراسیون فوتبال به حساب می‌آید،‌ مبلغ ۴۴۲٫۰۹۲٫۹۸۸٫۶۴۴ میلیارد ریال درآمد داشته است. این مجموعه همچنین تا سال مالی منتهی به ۳۱/۴/۹۵ مبلغ ۲۱۹٫۱۲۲٫۹۳۱٫۰۰۰ میلیارد درآمد داشته است که در مجموع  دو سال دریافتی‌ها به رقم قابل توجه ۶۶۱٫۲۱۵٫۹۱۹٫۶۴۴ میلیارد ریال می‌رسد.

 

بر اساس اسناد صورت‌های مالی فدراسیون تا سال مالی منتهی به ۳۱/۴/۱۳۹۶،‌ مبلغ ۱۲۶٫۳۶۴٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیارد ریال از وزارت ورزش،‌ مبلغ ۶۸٫۶۰۵٫۷۷۸٫۲۰۰ میلیارد ریال از کنفدراسیون فوتبال آسیا،‌ مبلغ ۱۴۷٫۹۸۱٫۴۰۷٫۶۴۴ میلیارد ریال از کمک‌های مردمی-سامانه هواداری،‌ مبلغ ۱۳٫۴۱۵٫۲۰۰٫۰۰۰ میلیارد ریال از کمک‌های مردمی-اشخاص ثالث، مبلغ ۲٫۱۴۴٫۰۰۰٫۰۰۰ از کمیته ملی المپیک،‌ مبلغ ۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیارد ریال نهاد ریاست جمهوری،‌ و مبلغ ۲۳٫۵۸۲٫۶۰۲٫۸۰۰ میلیارد ریال از فدراسیون جهانی فوتبال فیفا دریافتی نقدی داشته است.

 

نکته قابل توجه درباره این درآمد ۴۴٫۲ میلیارد تومانی این است که مهم‌ترین فدراسیون ورزشی کشور به جز این موارد درآمدهای دیگر قابل توجهی هم از قراردادهای تجاری و دریافت کمک از اشخاص ثالث و… داشته که میزان درآمدزایی سیستم را نسبت به این عدد تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد.

 

با این وجود نکته قابل توجه برای فدراسیون فوتبال با چنین درآمدی این است که چرا با توجه به این فعل و انفعالات مالی هنگفت، داوران لیگ برتر با پایان یافتن نیم فصل هنوز حتی یک ریال از دستمزد قضاوت در مسابقات لیگ را دریافت نمی‌کنند. جالب اینجاست که مدیران فدراسیون فوتبال به درخواست داوران برای خریداری لباس آستین بلند جهت پوشیدن در فصل سرما جواب رد داده و اعلام کرده از همان لباس‌های آستین بلندی که فصل گذشته برای آنها خریداری شد در این فصل هم استفاده کنند.

 

حتی کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی هم چند هفته قبل در مصاحبه‌ای جنجالی اعلام کرده بود که فدراسیون حق و حقوق او را به صورت کامل پرداخت نکرده است. در شرایط کنونی بسیاری از مربیان تیم ملی هم از فدراسیون به خاطر قراردادهای خود مطالباتی دارند و فدراسیون عملا با مشکلات عدیده مالی رو به رو است که حتی بعضا برای پرداخت حقوق کارمندان خود نیز با مشکلاتی مواجه می‌شود.

 

 

در این سند همانطور که مشخص است ریاست جمهوری کمک ۶ میلیارد تومانی به فدراسیون داشته و طبق اعلام رسمی مسئولان قرار است در آینده‌ای نزدیک رقم قابل توجه دیگری هم از سوی دولت برای کمک به تیم ملی به حساب فدراسیون فوتبال واریز شود.  با این حال بد نیست مدیران ارشد فوتبال ایران به صراحت بگویند وقتی چنین درآمدهای خوبی دارند به طور مثال چرا داوران نباید حق‌الزحمه ناچیز قضاوت خود در مسابقات را از آنها دریافت کرده باشند. آنها می توانند شفاف سازی کنند با کمک‌های ۴۴ میلیارد تومانی چرا کی‌روش باید نسبت به تاخیر در پرداخت حقوق خود اعتراض کند و بگوید حتی پاداش بازیکنان تیم ملی پرداخت نشده است؟

 

گفتنی است کمک‌های دریافتی از وزارت ورزش و جوانان و کمیته المپیک در قالب بودجه مصوب جهت توسعه ورزش‌های پایه‌ای فوتبال، کمک به هیات‌های استانی و برنامه‌‌های برون‌مرزی بوده است. کمک‌های دریافتی از کنفدراسیون فوتبال آسیا هم بابت کمک هزینه مسابقات و پاداش دور انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بوده است.



BAZAR VARZESH