تلگرام بازار ورزش

چرا قطر برای میزبانی جام جهانی باید از کیش استفاده کند؟

حرف‌های تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران درباره تفاهمنامه با قطر و سرمایه‌گذاری این کشور در جزیره کیش برای برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ سوالات فراوانی به وجود آورده است

 

بازار ورزش: مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال ایران طی صحبت‌هایی که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده از احتمال استفاده قطر از جزیره کیش برای برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ گفته است.

 

به گزارش ایسنا، تاج در پاسخ به این سوال که آیا امضای تفاهم‌نامه‌ها با فدراسیون‌های کشورهای مختلف کمکی به فوتبال ایران می‌کند، گفت:«داشتن تفاهم‌نامه بهتر از نداشتن آن است. شما با دنیای بیرون ارتباط می‌گیرید. با ژاپن تفاهم‌نامه داریم. در کارهای مدیریتی آموزش متقابل داریم. در ایتالیا کمپ داشتیم. تیم بانوان این کشور به ایران آمد. تیم‌هایی را به کره اعزام می‌کنیم. ارزیابی ما مثبت است. به زودی تفاهم نامه‌ای با قطر امضا می‌کنیم. شاید تیم‌هایی را به این کشور دعوت کنیم و بازی انجام دهیم. با رییس فدراسیون قطر صحبت داشتیم. شاید آنها در کیش روی زمین‌ها سرمایه گذاری کنند و در جام جهانی استفاده کنند».

 

برگزاری مسابقات دوستانه با تیم‌های ملی سایر کشورها در قطر اتفاق دور از ذهنی نیست. مثل بازی ایران و برزیل که در ابوظبی، پایتخت امارات برگزار شد.

 

اما جمله آخر تاج درباره تفاهمنامه با قطر سوالات فراوانی به وجود می‌آورد. رییس فدراسیون از سرمایه‌گذاری قطر روی زمین‌های جزیره کیش صحبت کرده است. این اتفاق ممکن است با توجه به سرمایه‌گذاری خارجی به نفع فوتبال و اقتصاد کیش باشد اما سوال اینجاست که قطر، کشوری میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ را پس از حواشی فراوان از فیفا گرفت چطور می‌خواهد از زمین‌های جزیره کیش در جام جهانی استفاده کند.

 

فارغ از این که مشخص نیست فیفا و کمیته برگزاری جام جهانی چنین اجازه‌ای بدهد، سوال این است که اصلا قطر به چه دلیل باید این کار را بکند.

 

حضور گردشگران ورزشی که به هدف جام جهانی به قطر می‌روند ارزآوری قابل توجهی در پی خواهد داشت. هر گردشگر فرصت فوق‌العاده‌ای به حساب می‌آید که قطر می‌تواند از تمام آن بهره ببرد. به چه دلیل باید ایران را در این سود شریک کند؟

 

ضمن این که چنین اتفاقی برای اقتصاد، فوتبال، زیرساخت و شهرت ایران بسیار خوب خواهد بود، در سایر خبرگزاری‌های خارجی خبری مبنی بر تایید این خبر پیدا نشده است. اما اگر طبق گفته تاج چنین اتفاقی بیفتد شاید باید دلایلش را در مساحت کم بخش قابل زندگی قطر جست و جو کرد.

 

کشور قطر نزدیک به ۲٫۵ میلیون نفر جمعیت دارد و پیش‌بینی می‌شود بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون گردشگر در زمان جام جهانی به این کشور سفر کنند. شاید گنجاندن چنین جمعیتی در بخش شهرنشین قطر کار ساده‌ای نباشد و قطر بخواهد بخشی از این جمعیت را در کیش قرار دهد که فرصت ایده‌آلی برای ایران به وجود خواهد آمد.

 

این اتفاق اما در حالی باید بیفتد که اگر قطر طبق آن چه تاج گفته است بخواهد از زمین‌هایی که در ایران سرمایه‌گذاری کرده بهره ببرد، حضور بانوان در استادیوم و خیلی مسائل دیگر باید مورد بررسی و دقت قرار بگیرد.



BAZAR VARZESH