تلگرام بازار ورزش

عصر جدید درآمدزایی باشگاه‌های فوتبال

باشگاه‌های فوتبال غیر از روش‌های سنتی جذب مخاطب، با ایجاد جذابیت‌های فوتبالی جدید قصد دارند تعداد مخاطبان خود را بیشتر کرده و افراد بیشتری را درگیر فعالیت‌های تجاری خود کنند.

 

 

بازار ورزش: در آگوست ۲۰۱۷، گشایش یک موزه فوتبال توسط باشگاه اتلتیک بیلبائو همزمان با افتتاح استادیوم تازه بازسازی شده «سن مامس» سر و صدای زیادی به پا کرد. کمی بعد از این اتفاق، یک باشگاه تاریخی دیگر، المپیک مارسی نیز خبر از برنامه‌ای برای بازسازی و گسترش موزه خود به عنوان بخشی از بازسازی استادیوم معروفش «ولودروم» داد. این کار اولین که به نمایش هویت و تاریخ و فرهنگ باشگاه کمک می‌کند یک هدف دیگر هم به دنبال دارد. وبسایت KPMG در گزارشی نوشته این کار کمک زیادی می‌کند که در روزهای غیر مسابقه نیز افراد زیادی به استادیوم‌ها بروند. برای همین هم هست که باشگاه‌های پیشرو سعی می‌کنند استادیوم‌شان را به محلی تبدیل کنند که فقط محل برگزاری یک مسابقه نباشد و در سایر جنبه‌ها نیز کاربرد داشته باشد.

 

در این مقاله، KPMG مروری دارد بر این که باشگاه‌ها چطور سعی می‌کنند انواع جذابیت‌ها را مثل موزه و تورهای استادیوم به وجود آورند.

 

جذابیت‌های فوتبالی فرقی با سایر مسائلی که برای مردم جذاب است ندارد. از این رو مثل هر جذابیت دیگری، ۳ فاکتور اساسی روی آن تاثیر می‌گذارد:
۱٫ متوسط حضور گردشگران در شهر
۲٫ وضعیت اقتصادی شهر
۳٫ موقعیت خود شهر از نظر مکان و سایر جذابیت‌ها

 

غیر از روزهای مسابقه، این که هواداران مسافتی طولانی را طی کنند تا استادیوم یک باشگاه فوتبال را ببینند عجیب به نظر می‌رسد. در نتیجه، باشگاه‌هایی که در مراکز گردشگری شهرها واقع شده‌اند در رقابت برای غلبه بر بازار و تصاحب هر چه بیشتر توریست چه در استادیوم و اماکن متعلق به آن نظیر موزه‌ها، رستوران‌ها و غیره و چه در فروشگاه‌های مرکزی خود موفق‌تر هستند.

 

مرکز توجه بودن محل استادیوم اهمیت خیلی زیادی دارد. برای مثال، تیمی به بزرگی منچستریونایتد که در سراسر دنیا هوادارانی پرشمار دارد در تعداد بازدیدکنندگان از موزه و تورهای استادیوم خود به مراتب عقب‌تر از رئال مادرید و بارسلوناست.

 

یک پرونده جالب دیگر درباره وولفسبورگ است. پروژه «فوتبال جهانی VfL» مخاطبین زیادی جذب کرد. این باشگاه آلمانی با درک درست از ارزش برند، میزان شهرت و محلی که قرار دارد با تمرکز روی جنبه‌های تفریحی فوتبال کاری کرد که برندش بارها و بارها توسط ساکنان شهر وولفسبورگ دیده شود. یعنی به جای این که دنبال این باشد که صدها هزار نفر در سراسر دنیا آن را یک بار ببینند، چند ده هزار نفر آن را چند ده بار می‌بینند که به خودی خود ارزش باشگاه را بالا می‌برد و راه را برای درآمدزایی زیاد می‌کند.

 

گرفتن میهمانی جشن تولد برای کودکان در نیوکمپ یکی از راهکارهای جدید بارسلوناست.

 

برای رسیدن به یک موفقیت تجاری، ایجاد جذابیت، قرار داشتن در محله‌ای شلوغ و سایر جذابیت‌ها فاکتورهای مهمی هستند. برای همین است که محل قرار گرفتن استادیوم تاثیر خیلی زیادی در میزان مخاطب و در نتیجه کسب درآمد دارد. بارسلونا و رئال مادرید پرطرفدارترین باشگاه‌های جهان هستند. اما به خاطر مرکزیت استادیوم‌هایشان، رکورد بازدید از استادیوم‌ها در روزهای خارج از بازی را به دست آورده‌اند. به گزارش KPMG رئال مادرید در سال ۲۰۱۶ بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار بازدیدکننده داشت و بارسلونا نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار بازدیدکننده.

 

در نهایت، ارائه خدمات هر چه با کیفیت‌تر به بازدیدکنندگان که باعث شود اوقات بهتری را در باشگاه‌ها بگذارنند رمز موفقیت در ایجاد جذابیت و بالا بردن مخاطب است. هر چه برندها قوی‌تر باشند، بازدیدکنندگان هم انتظارات بیشتری دارند.

با این حال در بیشتر موارد، چه مکان باشگاه‌ها در مراکز پرمخاطب باشد یا این که در اطراف شهر واقع شده باشد، باشگاه‌ها باید دنبال این باشند که بازدیدکنندگان لذتی منحصربفرد ببرند تا این که خیلی ساده و سنتی فقط استادیوم را تماشا کنند و گشتی در موزه بزنند.

یک مثال خوب باشگاه پاری سن‌ژرمن است. این باشگاه بازی‌ای برای مخاطبان راه انداخته به اسم «بازی فرار» که طی آن درهای باشگاه به مدت خیلی کوتاهی باز می‌شوند. این باشگاه برای این گردشگرانی که به اندازه کافی سوژه برای لذت در پاریس دارند را به باشگاه خود بکشاند این بازی را راه انداخته که بازدیدکنندگان طی بازدید از باشگاه، درگیر بازی‌های فکری می‌شوند، در مسابقاتی شرکت می‌کنند و از فرصت‌شان برای خروج از باشگاه رو به یکی از اماکن دیدنی پاریس استفاده می‌کنند. با همین کار، باشگاه پیش‌بینی کرده طی ۲ ماه اول ۹۰ هزار نفر را فقط درگیر این بازی کند که این بازدیدکنندگان به صورت شبکه نام آن را سر زبان بیندازند و بعد از مدتی، اگر خوب جواب دهد، به یکی از پرمخاطب‌ترین اتفاقات تبدیل شود. این اتفاق تاثیر زیادی روی ارزش برند پاری سن‌ژرمن خواهد گذاشت.

 



BAZAR VARZESH