تلگرام بازار ورزش

دردسر فیفا برای پیدا کردن اسپانسر

رسوایی‌های مالی و فساد فیفا در این چند وقت گذشته همچنان تاثیر خودش را روی بازاریابی جام جهانی گذاشته است. تنها شش ماه دیگر به آغاز این مسابقات مانده اما جست‌وجو برای پیدا کردن اسپانسر در فدراسیون جهانی فوتبال همچنان به سختی ادامه دارد.

 

بازار ورزش – امیر علیزاده: در حالی که قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۱۸ در روسیه هم دیروز (جمعه) انجام شد و تکلیف هشت گروه مشخص شد، فیفا همچنان برای بازاریابی این مسابقات و پیدا کردن اسپانسر با مشکل روبروست. برخی از منابع تابستان امسال از جست‌وجوی مشکل اسپانسر برای جام جهانی گزارش داده بودند.

 

در سلسله‌مراتب اسپانسرهای فیفا هنوز جای خالی زیاد وجود دارد. به ویژه در سطح سوم یعنی حامیان منطقه‌ای. فیفا در این سطح با آلفابانک روسیه تا کنون تنها یک شریک پیدا کرده است. هدف فدراسیون بین‌المللی فوتبال پیدا کردن ۲۰ اسپانسر منطقه‌ای بود. برای هر یک از پنج منطقه تعریف‌شده (تصویر پایین) چهار اسپانسر در نظر گرفته شده بود.

 

 

حالا فیفا به خوبی می‌داند که به این هدف به هیچ وجه نخواهد رسید و بعید است که تا مسابقه افتتاحیه در مسکو بتواند ۱۹ شریک تجاری و اسپانسر دیگر پیدا کند.

 

در سطح دوم سلسله‌مراتب که به «اسپانسرهای جام جهانی» موسوم‌اند، فیفا به هر حال با  آبجوسازی آمریکایی «بادوایزر»، شرکت چینی لوازم الکترونیکی «هایسنس»، مک‌دونالد و شرکت چینی تولیدکننده گوشی‌های هوشمند «ویوو» چهار شریک تجاری دارد. دو شریک چینی در ماه‌های اخیر به جمع اسپانسرهای این سطح اضافه شده‌اند. اما در این سطح هم فیفا دو اسپانسر دیگر طبق برنامه اولیه کم دارد.

 

در بالاترین سطح شرکای فیفا، در حال حاضر هفت شرکت وجود دارند: آدیداس، کوکاکولا، گازپروم، هیوندای و کیا، هواپیمایی قطر، کارت اعتباری ویزا و گروه چینی واندا. در این سطح فیفا تنها یک شریک تجاری دارد.

 

شرکت هواپیمایی قطر هم در ماه می به جمع شرکای فیفا اضافه شد. نکته قابل توجه در این میان این است که از سال ۲۰۱۱ تنها شرکت‌هایی اسپانسر فیفا شده‌اند که یا میزبانی رقابت‌هایی را گرفته‌اند یا می‌خواهند میزبان شوند. قراردادهای آلفابانک و گازپروم روسیه، در کنار سه اسپانسر چینی و خط هوایی قطر را در این راستا می‌توان توضیح داد.

 

فیفا پیش از جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل اعلام کرده بود که در سال ۲۰۱۳ تقریباً چیزی در حدود ۴۰۰ میلیون دلار از طریق قراردادهای اسپانسرشیپ درآمد کسب کرده بود. برای جام جهانی ۲۰۱۸ فیفا هنوز اعلام نکرده که تا کنون از این محل چقدر درآمد داشته است. اما با توجه به این مشکلات در پیدا کردن اسپانسر و جای خالی ۲۲ اسپانسر در سلسله‌مراتب شرکای تجاری فیفا، این درآمد باید به مراتب کمتر از چهار سال پیش باشد.



BAZAR VARZESH