تلگرام بازار ورزش

KOMBO BMW Sportsponsoring

مزایای اسپانسرینگ در ورزش چیست؟

بازار ورزش: اسپانسرینگ یکی از ابزارهای مهم بازاریابی است که با سایر ابزارهای بازاریابی مانند تبلیغات تفاوت‌هایی دارد و بسته به اهداف بازاریابی یک سازمان، هر یک مزایا و معایبی دارند. اسپانسرینگ در واقع به طور دقیق‌تر یک ابزار برندینگ است که در آن یک برند از یک رویداد، فعالیت، شخصیت و یا یک سازمان در ازای تصاحب یک بسته حقوقی از جمله نمایش انحصاری نام‌و‌نشان‌اش، حمایت می‌کند.

 

به عنوان نمونه هدف از اسپانسرینگ در ورزش، بالا بردن درجه شناخت نام‌ونشان و بهبود وجهه آن برند است. اسپانسرشیپ در ورزش به برندهای کوچک، متوسط و بزرگ اجازه می‌دهد تا از طریق پیوند با یک ستاره یا یک تیم ورزشی شناخته‌شده‌تر شوند. در حالی که آن باشگاه یا سازمان ورزشی نیز با این قرارداد از لحاظ مالی حمایت می‌شود.
اسپانسرشیپ ولی فراتر از یک حمایت مالی صرف است.

 

اسپانسرشیپ یک سرمایه‌گذاری است. در واقع اسپانسر یک حامی خیٌر نیست. او یک سرمایه‌گذار است با یک انتظارات مشخص. اما این انتظارات چیست و او از این سرمایه‌گذاری به دنبال تامین چه اهدافی باید باشد؟

 

۱- افزایش آگاهی/شناخت از برند: فرقی نمی‌کند که برند شما جدید باشد یک برند قدیمی شناخته‌شده؛ اسپانسرینگِ یک فعالیت ورزشی به شما کمک می‌کند تا آگاهی از برندتان را بالاتر هم ببرید و در یک بازار هدف گسترده‌تر دیده شوید.

 

۲- افزایش جذب مشتری و بالاتر بردن فروش: این هدف نهایی هر کسب‌وکاری است. اسپانسرینگِ یک تیم ورزشی شاید مستقیم روی فروش تاثیر نداشته باشد، اما وقتی در یاد نام‌ونشان شما در ذهن مشتریان بالقوه‌تان زنده می‌شود، احتمال افزایش فروش‌تان بسیار زیادتر می‌شود. البته شرط آن این است که برنامه اسپانسرینگ شما و نحوه مدیریت آن، با سایر اجزای برنامه بازاریابی‌تان همخوانی داشته باشد و در مجموع برنامه بازاریابی شما یکپارچه باشد.

 

۳- افزایش شهرت: یک استارتاپی را تصور کنید که اسپانسر یک رویداد یا باشگاه ورزشی مهمی شده است. چقدر رسانه‌ها درباره آن صحبت خواهند کرد؟ علاوه بر آن خیلی‌ها اخبار مربوط به آن را در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌کنند. به عبارت دیگر نام‌ونشان مشهورتر خواهد شد.

 

۴- تمایز از رقبا: اگر شما در یک بازار پررقابت و با حاشیه سود پایین فعالیت می‌کنید، اسپانسرینگ‌ِ یک رویداد یا سازمان ورزشی بزرگ می‌تواند به شما این فرصت را بدهد تا در بخش خودتان یک رهبر بازار باشید. البته به شرط آن که اصل اول اسپانسرشیپ، یعنی امتیاز تبلیغ انحصاری در رده محصولی خود را داشته باشید!

 

۵- افزایش وفاداری به نام‌ونشان: به خصوص برای اسپانسرشیپ در ورزش؛ این از لحاظ آماری ثابت شده که طرفداران یک تیم بخصوص بیشتر مشتاق‌اند تا محصولات اسپانسر تیم‌شان را بخرند تا رقبای اسپانسر را. این منجر به افزایش وفاداری به برند و کاهش حساسیت به قیمت‌ها نزد مشتریان می‌شود.

 

۶- بهبود وجهه‌ی برند: اسپانسرینگ می‌تواند وجهه نام‌ونشان شما را به عنوان یک حامی بهبود دهد. این مساله در بلندمدت روی سودآوری شما تاثیر می‌گذارد.



BAZAR VARZESH