تلگرام بازار ورزش

مالیات جدید برای باشگاه‌های ولخرج فرانسوی

یازار ورزش: هضم قرارداد نیمار برای فرانسوی‌ها سخت بود. ۲۲۲ میلیون یورو برای خرید یک بازیکن، در روزهایی که رکود اقتصادی دست از سر این کشور بر نمی‌دارد. البته کاری از دست هیچ‌کس ساخته نبود.

 

یک باشگاه خصوصی که مالکیتش با قطری‌هاست تصمیم گرفته چنین پولی را بپردازد و موارد قانونی را هم رعایت کرده؛ از بازی جوانمردانه مالی یوفا (همخوانی درآمد و هزینه) گرفته تا مالیات‌ باشگاه و بازیکن که باید بر اساس قوانین فرانسه پرداخت شود.

 

این وضعیت اما دوام چندانی نداشت. میشل زومکلر، یکی از نمایندگان مجلس طرحی پیشنهاد داده که از سال آینده قراردادهایی که از رقم مشخصی بالاتر باشد، معادل پنج درصد از رقم قرارداد را برای کمک به باشگاه‌های آماتور پرداخت کند. او تلاش کرده از قرارداد بین طرف قطری و برزیلی، نفعی برای ورزش فرانسه ببرد. طرحی که اگر تصویب شود احتمالا به «قانون نیمار» معروف خواهد شد، ولی به کام جوانان فرانسوی است.

 

او درباره طرحش گفته: «هدف این است که برای انتقالات گران مالیات وضع کنیم نه قراردادهای دو سه میلیون یورویی. وقتی باشگاهی برای خرید یک بازیکن ۱۰۰ میلیون یورو می‌پردازد، می‌تواند ۵ میلیون یورو بیشتر هم برای ورزش آماتور بدهد که این روزها برای تامین هزینه‌ها مشکل دارد. انتظار می‌رود در شرایط فعلی از این طرح حمایت‌ شود.»

 

طرح‌های مشابهی پیش از این هم در فرانسه پیشنهاد شده، ولی بعد از ظهور پدیده پاری‌سن‌ژرمن که به کنایه آن را «قطر سن ژرمن» هم می‌نامند، انتظار می‌رود این بار با استقبال بیشتری روبه‌رو و تصویب شود.



BAZAR VARZESH